خبرهای اقتصادی و سیاسی

نماینده مردم نائین در مجلس با بیان اینکه اقتصاد ما اگر بخواهد برپا بایستد باید از کوره تولید عبور کند نه در گل و لای سوداگری، گفت: واژه ناترازی این روزها نقاب کم کاری بعضی مدیران شده است که به جای حل مسئله مدام بر طبل ناترازی میکوبند.
به گزارش خبرنگار خانه ملت، الهام آزاد در نشست علنی امروز (یکشنبه 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن محکومیت اظهارات بیپایه و اساس در خصوص نام تاریخی خلیج فارس گفت: این روزها غزه میسوزد، جهان چشم خود را بسته و وجدان خویش را خاموش ساخته؛ امروز دیگر سخن از جنگ نیست، سخن از نسلکشی با چراغ سبز قدرتهایی است که خود را پاسدار حقوق بشر میدانند، حمایت از ملت بزرگ فلسطین را نه با بیان کلمات که از ژرفای ایمان خود فریاد میزنیم زیرا ایمان داریم که راه قدس از کوچههای مقاومت میگذرد نه از راهروهای هتلهای بیغیرتی.
نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این میان آمریکا بار دیگر زبان به نرمی گشوده و از مذاکره سخن میگوید و عدهای گویا فراموش کردهاند عهدشکنیهای دیروز آنها را، ما ملتی نیستیم که با لبخند جای زخم را فرموش کنیم، گفت وگو باید بر پایه احترام متقابل، رفع واقعی تحریمها و اثبات صداقت طرف مقابل استوار باشد.
وی با بیان اینکه اقتصاد ما اگر بخواهد برپا بایستد باید از کوره تولید عبور کند نه در گل و لای سوداگری، اضافه کرد: امروز نقدینگی عظیمی در بخشهای غیرمولد کشور چون سیلابی سرگردان است که به جای آبیاری باغ تولید، خانه معیشت مردم را ویران کرده است، باید با تقنین و نظارتی قاطع ضد فساد و سیاستگذاریهای هوشمند این سیلاب را به جویبار تولید اشتغال و صنعت دانش بنیان هدایت کنیم. نمایندگان مجلس نه تنها زبان مردم که باید بازوی گرهگشای آنان باشیم.
آزاد با اشاره به اینکه واژه ناترازی این روزها نقاب کم کاری بعضی مدیران شده است، بیان کرد: برخی مدیران به جای حل مسئله مدام بر طبل ناترازی میکوبند، مدیر واقعی در بحرانها نمایانگر میشود نه اینکه پشت اعداد و ارقام پنهان گردد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم خطاب به عباس علی آبادی خواستار برنامه عملیاتی وزارتخانه نیرو شد و گفت: پیش از آنکه دلم را به زادبومی بسپارم که خاکش با غیرت عجین است و آسمانش با آفتاب همدم، سزاوار است از این جایگاه امانت از همت وزیر فرهیخته راه و شهرسازی سپاسگزاری کنم که با سفر زمینی به قلب ایران بیش از ۸۰۰ کیلومتر از شریانهای حیاتی نائین، خور و بیابانک را بررسی و بر محرومیت تنها شهرستان محروم استان اصفهان مرهم نهادند. همچنین از دکتر جمالی نژاد؛ استاندار مردمی و متخصص که نگاهی متوازن به توسعه و محرومیت زدایی از شرق استان اصفهان دارند، تشکر میکنم.
نماینده مردم نائین در مجلس گفت: دیار نائین و خور و بیابانک سرزمینی که به رغم گستردگی کویریاش، درد و دلهایی به وسعت دریا دارد، منطقهای که سالهاست تشنه نگاه عدالت محور بوده و هست. از اینجا نگاهم به سوی کویر خور و بیابانک است، سرزمینی که شورابههایش نه نگینهایی بر تارک خاک که صندوقچهای از گوهرهای ناب زمینی است.
وی با بیان اینکه شورابههای کویر خور و بیابانک گنجینهای از پتاس، منیزیم و عناصر نادر خاکی است، اضافه کرد: این شورابهها گوهرهایی است که کشاورزی را بارور و صنعت فناوری را شعله ور میسازند و ایران را در آسمان دانش سربلند خواهند کرد. از بالا دست استخراج تا پایین دست تولید زنجیرهای طلایی میآفریند، نمک زمین، باتری خودروهای برقی میشود و عناصر نادر فناوریهای فردا را خواهند ساخت، اما بهره از این گنج خدادادی در گرو همت ما است، باید با سرمایه گذاری در فناوریهای ناب و ایجاد زنجیرههای پردرآمد این میراث زمینی را به فرصتی ملی بدل کنیم تا کویر سکوی پرتاب ایران به بازارهای جهانی شود، به یاد داشته باشیم خاک شور امروز طلا فردای ایران است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: از قناتهای خسته معاضدیه، چوپانان و بیاضه، کلاغو، دهزیر فرخی و جندق سخن نمیگویم تا وزیر جهاد در این هفته در کمیسیون پاسخگوی سؤالم باشد؛ نائین موزهای زنده از آثار بیهمتاست از مسجد جامع ۱۲۰۰ ساله تا قلعه رستم بافران و کهن محله محمدیه و آثار عصر آهن انارک و معادن شدادی آن که هر سنگش قصهای از گذشتگان را زمزمه میکند و چه زیباست نایین زادگاه شخصیتهای تراز اول فرهنگ و سیاست، گویی خاکش بذر بزرگی میپرورد، مردمانش همچون درختان کهنسال ریشه در اصالت دارند و شاخه به سوی پویایی.
آزاد گفت: حال نائین مدل توسعه ملی بر پایه ظرفیتهایش پیشنهاد دارد تا درد توسعه صنعتی که سود حاصل از اقتصاد آلاینده آن صرف توسعه منطقه نمیگردد و جامعه کارگری از بیبهرگی عادلانه از منافع دسترنجشان گلایه میکنند، تسکین یابد. توسعه تنها تاریخ و میراث زمین شناختی نائین و خور و بیابانک نخواهد بود بلکه موقعیت آن گذرگاهی استراتژیک است که هر مسافر را به آغوش میکشد تا امنیت هم پیمان کویر باشد و کویر خالی از سکنه نه وحشت که آرامش میآفریند و آسمان پر ستارهاش پناهگاه رویاهای بیپایان گردشگران است، پس بیایید نایین و خور و بیابانک را نه یک مقصد که جهانی کوچک بنامیم؛ جهانی که پهنهاش برای پذیرایی بیمرز، اقلیمش برای هر سلیقهای طرحی نو دارد و آغوشش همواره برای مهمانان همواره گشوده است./
کد خبر : 395578 - 1404/02/21 - 11:25
به گزارش پایگاه خبری اردستان زیبا ،،بهزاد شاهسوندی روز پنجشنبه در حاشیه آیین تودیع و معارفه رئیس اداره راه وشهرسازی اردستان افزود: ساخت پل راه آهن مسیر در حال انجام است وبخش زیادی ازسازه آن احداث شده، دال ها به محل ارسال گردیده، زیر سازی آماده آسفالت است و با راه آهن مذاکره شده، در تاریخ ۱۶ و ۱۷ خرداد مسیر راه آهن برای اجرای طرح، بسته می شود، همچنین پیگیر تامین اعتبار از طریق تهران هستیم.
وی اضافه کرد: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان و بازدید نماینده این وزارتخانه از شهرستان اردستان از این طرح بازدید و ضرورت تکمیل آن تایید شده امیدواریم با تامین اعتبار این طرح تا دوماه آینده به بهره برداری برسد.
معاون ساخت و توسعه راه های اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان درخصوص رفع مشکلات جاده شهراب به انارک خاطرنشان کرد: این مسیر عرض استاندارد ندارد و تاکنون تصادفات منجر به فوت مختلفی داشته بخش زیادی از آن درحوزه استحفاظی شهرستان نایین است که نیاز است نشست مشترکی بین فرمانداران، اردستان و نایین و باحضور مسوولان راه و شهرسازی استان تشکیل و از اعتبارات شهرستان و استان تامین اعتبار برای مطالعات و استاندار سازی مسیر صورت گیرد، همچنین ازتهران نیزپیگیر تامین اعتبار اجرای طرح توسعه این جاده هستیم.
شاهسوندی در رابطه باتکمیل ساختمان جدیدفرمانداری اردستان گفت: این ساختمان چندین سال است که نیمه کاره باقی مانده برای تکیمل آن بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در سفر وزیر به استان موضوع مطرح و منتظر اختصاص اعتبار هستیم.
وی در پایان افزود: از مسوول جدید راه وشهرسازی اردستان می خواهیم موضوع مسکن شهرستان را در اولویت نخست کاری قرار داده، بحث راه در استان پیگیری خواهد شدو همکاری لازم با شهرستان انجام خواهد شد.
✅در این نشست از خدمات ۳ ساله سید حسین زرگری رئیس سابق اداره راه و شهرسازی اردستان تقدیر و سید نوراله عقدایی اردستانی بعنوان سرپرست جدید معرفی شد.
شهرستان اردستان بابیش از ۴۳هزارنفر جمعیت در ۱۱۸کیلومتری اصفهان واقع شده است.
شناسه خبر: 9049 - 18 اردیبهشت 1404 ساعت 08:28
شایان ذکر است سید اسماعیل علوی متولد ۱۳۵۲ استخدام فرمانداری شهرستان نایین در اوایل دهه ۸۰ می باشد.
مسئول اداری و مالی و کارشناس دفتر سیاسی فرمانداری شهرستان نایین، بخشدار انارک، بخشدار مرکزی چادگان و معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان چادگان، ازجمله سواق اجرایی وی می باشد.

وی با اشاره به اینکه از دهه ۶۰ اعتبار ملی برای دوبانده شدن برخی از محورهای خور و بیابانک اختصاص یافته اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و تمام راههای آن یکطرفه است، تاکید کرد: نبود جادههای مناسب موجب شده است تا مشکلات اهالی این شهرستان محروم در حوزه بهداشت و درمان نیز زیاد باشد.
وی افزود: کمبود پزشک متخصص و مسیرهای سخت و دشوار، سفر بیماران این دیار را به مراکز درمانی در دیگر شهرها مشکل کرده است.
نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به خور و بیابانک، گامهای مؤثری در راستای بهبود وضعیت محرومترین نقاط استان اصفهان از جمله خور و بیابانک برداشته شود.
وی خاطرنشان کرد: از جمله پروژههای مهم انجام نشده در این شهرستان احداث ۳۵ کیلومتر جاده طبق تفاهمنامه منعقد شده بین شرکتهای ایمیدرو، پتاس و ساخت و توسعه و همچنین ۱۲ کیلومتر «واریانت» (تغییر نقشه مسیر راه) شهر «فَرخی» است که برغم انجام زیرسازی آن در سالهای گذشته، آسفالتش بدلیل تأمین نشدن اعتبار، متوقف مانده است.
آزاد، وضعیت جادههای روستایی منطقه را نیز بسیار نامناسب توصیف و اظهار امیدواری کرد که پروژههای محوری این شهرستان مانند جاده ۳۵ کیلومتری «خور» به «پتاس»، محور پلیس راه «جندق» به خور و بیابانک و جاده جندق - گرمسار که سالها معطل مانده است، به مرحله اجرا برسد.
نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین توجه به راه روستاهای «حاجیآباد» به «بیاضه» که با وجود اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هنوز تکمیل نشده، ضروریست.
وی همچنین انجام مطالعات احداث خطآهن شرق طبس به نایین و فعالسازی ایستگاه راهآهن انارک برای جذب مسافر را از درخواستهای مهم مردم این شهرستان اعلام کرد.
به گفته کارشناسان بهداشت خور و بیابانک، بیش از ۹۰ درصد از بیماران اورژانسی این شهرستان بدلیل نبود امکانات لازم و برای دریافت خدمات پزشکی بهتر به شهرهای دیگر اعزام میشوند که بدلیل تأخیر حرکت آمبولانسها در جادههای دوطرفه و فرسوده، گاهی زمان طلایی درمان خود را از دست میدهند و در مسیر بازگشت با آمبولانسهای شهرداری به خانه ابدی میروند و در بقیه ایام نیز اگر فردی نیاز به درمان تخصصی داشته باشد باید با به جان خریدن خطرهای مختلف، تَن به سفر ۲۰۰ کیلومتری بدهد و خود را به شهرهایی همچون اردکان و میبد یزد یا دیگر شهرهای استان اصفهان برسانند.شهرستان خور و بیابانک با ۱۲ هزار کیلومتر وسعت و ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۴۲۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
این شهرستان با ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی دارای جادههای دوطرفه و حادثهآفرین است.
بر اساس آمار، روزانه بیش از سه هزار خودروی سواری سبک، سنگین و فوق سنگین در محورهای اصلی و روستایی شهرستان خور و بیابانک تردد میکنند که حدود ۳۰۰ دستگاه از آنها تریلرهای حامل سنگ هستند.
ضرورت افزایش ایمنی تردد، دید کافی در شب، کنترل ترافیک، تسهیل رفت و آمد و کاهش میزان سوانح رانندگی از مهمترین مسائل مبتلابه این شهرستان است.
خور و بیابانک در شرق استان اصفهان از شمال با شهرستان دامغان در استان سمنان، از جنوب با شهرستان اردکان در استان یزد، از شرق با شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی و از غرب با روستای چوپانان در نایین هممرز است.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی، جمعه ۲۹ فروردین سالجاری به منظور بررسی مشکلات اصفهان به این استان سفر و در نخستین ساعات حضورش وارد شهرستان خورو و بیابانک شد.
فرزانه صادق در این سفر از پروژه واریانت فرخی، سهراه جندق در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، سهراه مشجری در پروژه مسیر نایین - طبس و ایستگاه راهآهن خور - نایین بازدید کرد.
وی در جلسه شورای اداری این شهرستان نیز اعلام کرد: پس از طی فرایندهای اداری و با مشارکت مجتمع پتاسیک، عملیات دوبانده کردن محور این شهرستان بزودی آغاز و با حمایت وزارت راه و شرکت ساخت، پیشبینی میشود که تا پایان سالجاری به اتمام برسد.
وی همچنین گفت: پروژه آسفالت جاده کمربندی شهر فرخی نیز با توجه به تکمیل زیرساختهایش، تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از صدور دستور اجرای پروژه مسیر ۱۱۰ کیلومتری خور تا جندق خبر داد و گفت: این محور شامل بخشهای در حال اجرا و مناقصههای مراحل دوباندهسازی است و مسوولان مربوطه قول دادهاند که تا پایان سالجاری، تکلیف تمام بخشهای بلاتکلیف این پروژه مشخص شود، هرچند احتمال دارد بخشی از آن به سال آینده موکول شود.
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۱۲:۲۸ - کد خبر: 85809759