مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از خیزش کانون‌های گرد و غبار، کاهش میدان دید و کاهش کیفیت هوا از روز چهارشنبه گذشته تا پایان روز شنبه در استان خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس اعلام هواشناسی، از روز چهارشنبه تا پایان روز شنبه شرایط گرد و غبار استان حاکم است. روز جمعه شمال و شرق استان و روز شنبه مناطق مرکزی، نیمه شرقی و جنوبی درگیر گرد و غبار هستند.

وی افزود: باتوجه به وزش باد نسبتا شدید تا شدید، کانون‌های گرد و غبار در استان خیزش پیدا می‌کند و احتمال آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها و درختان وجود دارد. بنابراین اجتناب از قرار گرفتن زیر تابلوها و درختان، کنترل ترافیک و رعایت اصول ایمنی در محورهای تردد توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزش باد در روز چهارشنبه گذشته ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار در شمال عراق بود که به اصفهان رسید، اما گرد و خاک روز جمعه و شنبه ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار داخلی در اردستان، انارک و نائین است.

وی با اشاره به شناسایی یک و نیم میلیون هکتار کانون های فرسایش بادی در استان، گفت: حدود ۲ و نیم میلیون هکتار از ارضی استان و ۱۴ شهرستان تحت فرسایش بادی است. در سال‌های گذشته تاکنون ۳۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی با هدف پیشگیری از بیابانزایی اجرایی شده، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیر زنده در کنار جاده‌ها و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده در مناطق بیابانی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه به علت کم بارشی، خشکی هوا و عدم کشت‌های سطحی، کانون‌های گرد و غبار نقطه‌ای زیاد می‌شود، گفت: بخشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار مربوط به بیرون از استان و مجاورت با کویر قم، سمنان، خراسان و یزد است.
(۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۰ - کد خبر: 1401022314917)

بهزاد شاهسوندی-اصفهانمعاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در صورت ابلاغ اعتبار باند دوم محور داران بن شهرکرد، ۱۰ کیلومتر از این محور به مناقصه گذاشته می‌شود.

 بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ اظهار کرد: با هدف ارتقاء سطح کیفی راه‌ها و حذف نقاط حادثه‌خیز، در حال حاضر ۲۵۲ کیلومتر از راه‌های استان اصفهان در دست احداث بوده که شامل ۹ تقاطع غیرهمسطح، ۱۹ پروژه احداث و بهسازی و ساخت یک دستگاه تونل است.  

 وی افزود: براین اساس با توجه به قراردادهای موجود و با در نظر گرفتن مبحث ضرایب و تعدیل کارکردها و سایر موارد، هزینه تکمیل پروژه‌هایی که دارای قرارداد هستند بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان می‌شود. لذا تامین اعتبار به موقع بسیار حائز اهمیت است.  

 معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص زمان شروع عملیات اجرایی پروژه باند دوم محور داران بن شهرکرد اذعان داشت: ۵۲ کیلومتر از این محور در استان اصفهان واقع شده و مطالعات آن به طور کامل انجام پذیرفته است.  

 وی با اشاره به اینکه این پروژه دارای ردیف اعتباری است عنوان کرد: مکاتبات و پیگیری‌های زیادی جهت ابلاغ اعتبار انجام شده است و نیز همچنان پیگیر هستیم لذا در صورت ابلاغ اعتبار، پروژه را به چند قطعه تقسیم کرده و ۱۰ کیلومتر آن را به مناقصه می‌گذاریم.  

 شاهسوندی در خصوص آخرین وضعیت پروژه احداث و بهسازی راه اصلی محور نائین – انارک – خور – طبس بیان داشت: ۲۵۳ کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی استان اصفهان است که ۸۰ کیلومتر آن در سنوات گذشته به بهره برداری رسیده، هم اکنون ۳۰ کیلومتر از این پروژه حدفاصل مشجری تا سه راهی چوپانان در حال اجرا است.  

 وی با بیان اینکه عملیات خاکی ۱۰ کیلومتر از این پروژه انجام شده اذعان داشت: برای این پروژه منتظر تخصیص اعتبار هستیم و در آن از بتن غلطکی به جای آسفالت استفاده می‌شود.
(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴)

بارش شدید ۴۰ دقیقه‌ای باران در مناطق جنوبی/استمرار سامانه جوی تا دوشنبه

‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به بارش شدید ۴۰ دقیقه‌ای باران در مناطق جنوبی، گفت: این سامانه جوی تا روز دوشنبه بر استان حاکم است و فردا نوار شمالی و شمال شرق استان را در بر می‌گیرد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به استقرار سامانه ناپایدار جوی بر استان اصفهان، اظهار کرد: سامانه جوی ناپایداری از شب گذشته بر اصفهان مستقر شده و بر همین اساس هشدارهای لازم به دستگاه‌ها و عوامل مرتبط داده شده است.

وی با بیان اینکه امروز در اکثر مناطق استان شاهد بارش باران بوده‌ایم، افزود: خاصیت بارش‌های بهاری، هم‌رفتی بودن است و طبق این خاصیت شدت بارندگی برای چند لحظه منجر به ایجاد جریان روان‌آب می‌شود. به علت ناپایداری هوا همچنین موقت و نقطه‌ای بودن بارش‌ها در حالی که منطقه‌ای درگیر بارش می‌شود در منطقه‌ای دیگر خبری از بارش نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه امروز جنوب شهر اصفهان با شدت بارش‌های رگباری روبه‌رو شده است، ادامه داد: مناطق سپاهان‌شهر، اتوبان‌های خلیج فارس، دستجردی، صفه، میدان آزادی، شیخ صدوق و به طور کلی محدوده خیابان‌های جنوبی تحت تأثیر بارش‌ها قرار گرفته است.

اختلال در تردد خودروها و ورود گل و لای به اتوبان

وی با اشاره به بارش شدید ۴۰ دقیقه‌ای باران در مناطق جنوبی، تصریح کرد: بارش شدید باران و شیب منطقه منجر شد که آب در معابر سپاهان‌شهر و از پل‌ها جاری شود و زیرگذرها نیز از آب پر شود. در راستای جمع‌آوری و تخلیه آب از معابر، پل‌ها، زیرگذرها و برخی منازل مسکونی، کمک‌رسانی و جلوگیری از حوادث احتمالی بلافاصله عوامل شهرداری، آتش‌نشانی، پلیس‌راه و راهور در منطقه حاضر شدند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه شرایط حاکم امروز بر استان منجر به اختلال در تردد خودروها و ورود گل و لای به اتوبان شده است، اضافه کرد: درحال‌حاضر در سایر مناطق استان اصفهان نیز شاهد بارش‌های پراکنده هستیم و در مناطقی نظیر مورچه خورت، میمه، مناطق شرق و مرکز استان نیز گزارش‌هایی مبنی بر آب‌گرفتگی وصول شده است.

کاهش شدت بارش‌ها

وی با بیان اینکه شرایط حاکم بر استان منجر به ایجاد مشکل خاصی نشده است و جریان روان‌آب‌ها و کندی تردد را به همراه داشته است، گفت: درحال‌حاضر شدت بارش‌ها کاهش یافته است. این سامانه جوی تا دوشنبه بر استان حاکم است و فردا نوار شمالی و شمال شرق استان را در بر می‌گیرد؛ به همین منظور اطلاع‌رسانی انجام و آماده‌باش به شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، نائین، انارک و خور داده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه به ۱۱۶ شهرداری آماده‌باش داده شده است و عوامل مرتبط نظیر راهداری، پلیس راه، هلال احمر و آتش‌نشانی نیز در آمادگی کامل هستند، افزود: خاصیت بارش‌های بهاری صاعقه و رگبار تند است بنابراین به شهرداری‌ها اعلام شده است که طرح‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را در دستور کار خود داشته باشند.

ورود همه دستگاه‌های مربوطه برای کنترل شرایط حاکم

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان نیز بخشی از این طرح اجرا شده و بخش دیگری از آن باقی مانده است، ادامه داد: شهرداری درحال‌حاضر درحال انجام مطالعات آن است و تاکید بر این است که اجرای این طرح را تکمیل کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در اجرای این طرح باید تسریع شود تا روان‌آب‌ها منجر به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شوند و خسارتی ایجاد نکنند، خاطرنشان کرد: برای کنترل شرایط فعلی و امروز مناطق جنوبی استان اصفهان همه دستگاه‌ها و عوامل مربوطه ورود پیدا کردند، اما نقطه‌ای بودن حجم بارش‌ها منجر به ایجاد شرایط حال‌حاضر شده است.
(کد خبر 572070 - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱)

جاده‌های استان مطابق استانداردهای بین‌المللی است/بادرود-کاشان به بزرگراه تبدیل خواهد شدبادرود-کاشان به بزرگراه تبدیل خواهد شد

"منابع مالی و تکنولوژی در دیگر کشورها منجر به ساخت جاده‌های ویژه‌ای شده است که نمی‌توان منکر آن شد، اما استانداردهای فنی بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران کاملاً با استانداردهای بین‌المللی یکسان است."

به گزارش خبرنگارایمنا، امروزه صنعت حمل و نقل یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان دست‌یابی به توسعه همه‌جانبه به ویژه در حوزه اقتصاد کشورها است. علاوه بر کاهش میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای، با دارا بودن جاده‌هایی ایمن و توسعه حمل‌ونقل شاهد توسعه ترانزیت و به دنبال آن رشد اقتصادی خواهیم بود.

همانگونه که ذکر شد، هرساله بسیاری از تصادفات جاده‌ای به علت وجود خودروهای بی‌کیفیت و یا خطای انسانی اتفاق می‌افتد که برای نمونه می‌توان به آخرین پیک مسافرتی در کشور یعنی نوروز ۱۴۰۱ اشاره کرد. متأسفانه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، ۷۴۶ نفر از هموطنان در سانحه رانندگی فوت کردند که این آمار ناشی از تصادفات جاده‌ای بیشتر از مرگ و میر ناشی از کرونا در همین بازه بود. از تعداد مذکور ۶۳۷ نفر در جاده‌های برون شهری و ۱۰۹ نفر در جاده‌های درون شهری جان خود را از دست دادند. قابل ذکر است که آمار تلفات ناشی از تصادف در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۱۴۰۰، ۲۳ درصد کاهش داشت.

اما علاوه بر خطای انسانی و خودرو بی‌کیفیت، عامل مؤثر دیگر در سانحه‌های رانندگی، جاده‌ها هستند. در سالیان اخیر با توجه به افزایش تعداد وسایل نقلیه و به دنبال آن افزایش سانحه‌های رانندگی، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری شامل حال مردم شده است. به همین منظور سرمایه‌گذاری اصولی و علمی در عوامل حادثه ساز در رانندگی، بررسی مشکلات در این زمینه و ارائه راه‌حل‌های مناسب و کاربردی می‌تواند از حجم تلفات و خسارات جاده‌ای را با کاهش چشمگیری مواجه کند. یکی از مشکلات اساسی در زمینه تصادفات جاده‌ای، کیفیت نامناسب جاده‌ها است.

به دلیل اهمیت موضوع ایمنی در حمل و نقل و با توجه به نام‌گذاری سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ توسط سازمان ملل متحد بر کنش و اقدام برای ارتقا ایمنی جاده‌ای، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز، روز هفتم اردیبهشت‌ماه، روز ایمنی حمل‌ونقل نام‌گذاری شده است.

در همین راستا و به همین مناسبت گفت‌وگویی با بهزاد شاهسوندی، معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

اداره‌کل راه و شهرسازی چه وظایفی در بخش ساخت جاده‌ها بر عهده دارد؟

حوزه مهندسی و ساخت این اداره، وظیفه احداث باند دوم در محورهای دو خط را بر عهده دارد. بر این اساس این محورها از راه‌های اصلی به بزرگراه ارتقا می‌یابد که نقش بسیار مهمی در ایمنی و کاهش تصادفات دارد. در محورهای دو بانده تصادفات بسیار کمتر بوده و اگر سانحه‌ای وجود داشته باشد ناشی از خطای انسانی یا نقص فنی در خودرو است.

آماری از مهم‌ترین پروژه‌های ساخت جاده در سطح استان ارائه دهید.

اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در سال ۱۴۰۰، ۳۲ قرارداد با مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان شامل احداث باند دوم، احداث تقاطع‌های غیر همسطح، ۲۵۲ کیلومتر راه‌سازی و ۲۴ تقاطع غیر همسطح داشته است. این قراردادها شامل ایمنی، خط کشی و نصب علائم بوده است. همچنین هشت هزار و ۸۲۰ پایه تابلو هشدار دهنده و ۵۷۶ کیلومتر خط کشی از این جمله این موارد است.

۲۶ قرارداد برای نظارت و مطالعات پروژه‌ها با مهندسان مشاور منعقد شده است. در مجموع با توجه به هزینه افزایش ۲۵ درصدی قراردادها، باید ۷۸۰ میلیارد تومان هزینه شود تا پروژه‌های استان به سرانجام برسد. در سال ۱۴۰۱، ۲۵ درصد (حدود ۱۵۰ میلیارد تومان) نیز از طریق برگزاری مناقصه به مبلغ قراردادهای استان اضافه خواهد شد.

۲۳ پروژه در سال گذشته در استان وجود داشت. در شمال استان و شهرستان کاشان، محور باند دوم برزک-کاشان در حال انجام است که شامل کاشان-مشهد اردهال و کاشان-برزک-سه راهی موته به طول ۹۵ کیلومتر است. با اجرای سه راهی استک، عملیات اجرایی محور کاشان مشهد اردهال به پایان خواهد رسید.

در محور کاشان-برزک-سه راهی موته نیز عملیات اجرایی ۳۰ کیلومتر از مسیر انجام و به بهره برداری رسیده است. به دنبال آن هستیم که در سال جاری نیز ۲۵ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری برسد. چندین تقاطع غیر همسطح در این محور وجود دارد که در الویت بعدی اجرایی خواهد شد.

این جاده به جاده مرگ معروف شده است زیرا محور قدیم آن عرض کمی داشته و به دلیل کوهستانی بود. همچنین قوس‌های ناایمن در این مسیر وجود دارد. به دنبال آن هستیم که تا پایان ۱۴۰۳ این مسیر به بهره‌برداری برسد.

در شمال استان چه پروژه‌های دیگری در حال انجام است و هر کدام چه میزان پیشرفت داشته است؟

از دیگر پروژه‌های عمده شهرستان کاشان می‌توان به محور بادرود-کاشان اشاره کرد. این مسیر ترانزیت است که تکمیل ۲۶ کیلومتر آن بر عهده استان اصفهان است. لایه دوم آسفالت و شانه‌سازی محورها در این مسیر در دست انجام است و سعی داریم تا پایان سال ۱۴۰۱ احداث این مسیر به پایان برسد. این محور تا پایان ۱۴۰۱ کاملاً به بزرگراه تبدیل خواهد شد.

در کنارگذر آران و بیدگل، از پل دارالسلام کاشان تا پیش از شهر مشکلات است که به محور قدیم کاشان-قم متصل می‌شود. طول این محور ۳۲ کیلومتر است که بخشی از آن اکنون در حال بهره‌برداری است. ۱۳ کیلومتر از این مسیر با مشکلات آزادسازی اراضی منابع طبیعی و شخصی مواجه است. این مسیر هفت تقاطع غیر همسطح بزرگ دارد که دو مورد آن با راه‌آهن تلاقی دارد. مناقصه این پروژه در ۱۴۰۱ برگزار و تا پایان ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید.

کمربندی کاشان از پل دارالسلام به طول ۲۸ کیلومتر به محور قدیم قم-کاشان متصل می‌شود. حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر در اراضی شخص قرار گرفته که نیازمند آزادسازی است. هفت کیلومتر از انتهای این مسیر آزادسازی شده است. به دنبال آن هستیم که تا پایان ۱۴۰۱ از این مسیر هفت کیلومتری بهره برداری شده تا ترافیک جاده علی آباد کاهش یابد.

پرحادثه‌ترین مسیر در بین جاده‌های استان کدام است؟ برای ایمنی آنچه اقداماتی انجام شده است؟

محور مبارکه-مجلسی-بروجن یکی از پر حادثه ترین محورهای استان است، حدود هفت کیلومتر از این محور تا ورودی شهر مجلسی چهار خطه شده و عملیات آن به پایان رسیده است. در قالب دو قرارداد به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان، این پروژه‌ها در قالب راه‌سازی و عملیات اجرای بیس تثبیتی و بتن غلتکی اجرا می‌شود. بتن غلتکی برای اولین بار در این محور انجام می‌شود. وسعت این پروژه به طول ۲۸ کیلومتر است و در کشور بی نظیر است.

آیا استانداردهای ایمنی بین‌المللی در ساخت جاده‌های مواصلاتی کشور در نظر گرفته می‌شود؟

نظارت بر همه پروژه‌های توسط مهندسان مشاور انجام می‌شود. برای ساخت هر جاده مطالعاتی در سه فاز توسط مهندسان مشاور انجام می‌شود. انتخاب این مشاوران بر مبنای توانایی علمی خواهد بود. همچنین ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه‌ها بر عهده مهندسان مشاور است.

تا زمانی که جاده‌های مواصلاتی کشور دو خط باشد ایمنی کامل ایجاد نخواهد شد. در جاده‌های چهارخطه قوس‌ها بر اساس سرعت مجاز (۱۱۰ کیلومتر بر ساعت) طراحی می‌شود. طراحی جاده‌ها در ایران بر اساس استانداردهای بین‌المللی است. خط‌کشی های انجام شده نیز براساس مرسومات جهانی است. ممکن است بر اساس پهنه‌بندی مناطق با تصمیم هیئت فنی سازمان برنامه و بودجه تغییراتی در استاندارد جاده‌ها انجام شود اما این تغییرات بسیار ناچیز است.

منابع مالی و تکنولوژی در دیگر کشورها منجر به ساخت جاده‌های ویژه‌ای شده است که نمی‌توان منکر آن شد، اما استانداردهای فنی بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران کاملاً با استانداردهای بین‌المللی یکسان است.

در جاده‌سازی نمی‌توان متریال را تغییر داد. البته می‌توان با استفاده از علم نوین در جاده سازی به عنوان مثال به جای بتن سنگین از بتن سبک استفاده کرد. برای کم کردن لایه‌های خاک‌ریزی می‌توان از ژئو گریدها استفاده کرد. به جای حذف آسفالت می‌توان از بتن غلتکی استفاده کرد و با روش‌های مختلف می‌توان مصرف قیر را در ساخت جاده‌ها کاهش داد.

چه میزان از جاده‌های استان همچنان به ایمن‌سازی نیازمند است؟

حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دوخط هستند و به احداث باند دوم نیاز دارد. حدود ۴۰۰ کیلومتر از این راه‌ها در اولویت قرار دارد. ساماندهی و احداث هر کیلومتر از این راه‌ها به شش میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

نمی‌توان گفت محوری ایمن است، بیشترین تصادفات استان در محور مبارکه-مجلسی، برزک-کاشان، تیران-سامان، نائین-انارک-خور-طبس و اصفهان-چادگان است. با اجرایی شدن باند دوم میزان تلفات کاهش پیدا خواهد کرد اما به علت خطای انسانی و… به صفر نمی‌رسد.
(۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰ - کد خبر 570795)

مقالات دیگر...