کالبد‌شکافی فرسایش خاک در ایران

کالبد‌شکافی فرسایش خاک در ایران|‌ وقوع ادواری پدیده فرونشست زمین در اردستان / فرونشست‌هایی که ‌در ایران قانون ندارد‌ وقوع ادواری پدیده فرونشست زمین در اردستان / فرونشست‌هایی که ‌در ایران قانون ندارد‌
 گروه استان‌ها ـ اردستان هم اکنون جزء مناطق خطرناک است و برداشت بی‌رویه آب و عدم‌تعادل بین میزان ورود آب به سفره‌های آب زیرزمینی و میزان خروج آب از این سفره‌ها، دلیل اصلی فرونشست است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، فرونشست عبارت است از فروریزش یا نشست سطح زمین که به دلایل متفاوت، در مقیاسی بزرگ و در قالب حرکتی قائم و رو به پایین روی می‌دهد؛ به‌گفته کارشناسان، آب‌شدن یخ و تخریب تحت‌تأثیر فعالیت‌های زمین‌ساختی، فعالیت‌های انسانی همچون برداشت بی‌رویه آب، حفر تونل در زیرزمین وغیره ازجمله دلایلی است که فرونشست و البته در مواردی ایجاد فروچاله‌ها را رقم می‌زند.

هم‌اکنون در میان دشت‌هایی که درکشور دچار فرونشست شده‌اند، دشت‌های شاخصی وجود دارد که به‌جز بالا‌بودن نرخ فرونشست در آن‌ها، نزدیکی به مراکز جمعیتی یا مسیرهای مواصلاتی و تاسیسات زیربنایی، نگرانی‌های جدی در مورد این کانون‌های فرونشست ایجاد کرده است و براساس آنچه سازمان زمین‌شناسی اعلام کرده، فرونشست یک سانتی‌متر و بیشتر، بحران است و این درحالی است که در برخی دشت‌های کشور سالانه تا 15سانتی‌متر فرونشست هم ثبت شده است.

برداشت بی‌رویه آب و عدم‌تعادل بین میزان ورود آب به سفره‌های آب زیرزمینی و میزان خروج آب از این سفره‌ها، دلیل اصلی فرونشست در ایران و همچنین دشت اردستان است و به همین علت عمده فرونشست‌ها در دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی اردستان رخ داده است که این موضوع را بررسی می کنیم.

شهرستان اردستان الان در منطقه ممنوعه بحرانی قرار دارد

بهنام هوایی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: حدود 30 گمانه آزمایشی می‌بایست در منطقه اردستان زده شود که می‌تواند اطلاعات خیلی ارزشمند را به ما بدهد و در خصوص فرونشست بتوان کاری را انجام داد که یکی از پروژه‌های آب منطقه‌ای استان اصفهان است که در اردستان در حال اجرا است.

وی افزود: بعضی از شهرستان‌ها هستند که در این  خصوص زودتر به فکر بوده‌اند که می‌توان شهراصفهان را نام برد که حدود 10 سال از اردستان جلوتر هستند و علت آن هم این بوده که در آنجا فرودگاه وجود دارد و اگر نشستی رخ دهد خطرات خیلی سنگینی را به وجود می‌آورد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان اردستان گفت: درصورت به وجود آمدن حفره و فرو نشست هزینه‌های سنگینی را در بر خواهد داشت و به شکلی است که شاید پنج سال کسی متوجه نشود زیر زمین خالی است و در یک آن شاید هر آنچه روی آن قرار دارد بلعیده شود...

اردستان جزء 10 محدوده بحرانی آب استان اصفهان است

وی در خصوص آبخوان‌های استان اصفهان هم تاکید کرد: در محدوده استان اصفهان 35 محدوده مطالعاتی داریم که متولی آن شرکت آب منطقه‌ای اصفهان است که از این تعداد هشت  مورد محدوده آزاد داریم که اوضاع آن‌ها خوب است و مناطق کویری هستند که سکنه ندارند و منبع بهره‌برداری آنچنانی ندارند که می‌توان محدوده ‌های خور، جندق، نایین و انارک را نام برد.

کارشناس مطالعات آب‌های زیر زمینی دفتر مطالعات منابع آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: یک محدوده هم در غرب استان داریم که محدوده بختیاری است که بارش زیاد است و چشمه‌های زیادی دارد که در حالت آزاد قرار دارند اما 27 محدوده ممنوعه داریم که از این تعداد 10 مورد آن محدوده بحرانی است که یکی از آن‌ها هم اردستان است و آن‌هایی هستند که فرونشست در آن‌ها شروع شده است.
(۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹)