۴۲ مخاطره طبیعی بزرگ در کمین اصفهان

۴۲ مخاطره طبیعی بزرگ در کمین اصفهان/تدوین طرح خطرپذیری با همکاری دانشگاه‌ها

از ۵۳ مخاطره شناسایی شده در کشور، ۴۲ مخاطره بزرگ طبیعی و انسان‌ساز در ۱۰۰ سال گذشته و استان اصفهان اتفاق افتاده و به همین دلیل، طرح خطرپذیری استان با همکاری دانشگاه‌های اصفهان تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت بحران مفهومی است که این روزها سازمان‌ها بیش از گذشته به آن می‌پردازند و دولت‌ها نیز برای کاهش شدت و اثر مخاطرات خود، از مباحث مربوط به آن بهره می‌گیرند. وقوع بحران، واقعیتی اجتناب‌ناپذیر در زندگی اجتماعی است، این رخدادها در ذات خود بستر شکل گیری تهدیدها و فرصت‌هایی هستند که بر حسب نوع، شدت و گستره محیطی، می‌توانند نظام سیاسی و مدیران حاکم را در شرایط دشوار و پر مخاطره‌ای قرار دهند. در شرایط بحرانی، فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی هم از حساسیت برخوردار است و کلاً همه چیز تعیین‌کننده می‌شود.

آنچه که در این شرایط از حساسیت و اهمیت ممتاز برخوردار می‌شود، مدیریت استراتژیک است. مدیریتی که بتوان با تمسک به آن، با بحران‌های موجود و تبعات ناشی از آن مقابله کرد...

در هفته گذشته طوفان شن در محور نائین و یزد داشتیم برای مقابله با پدیده ریزگردها چه برنامه‌ای دارید؟

در عرصه استان سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان وجود دارد که با توجه به شرایط اقلیمی و کم بارشی که وجود دارد، کانون‌های گردوغبار فعال شده است. دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از این عرصه سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان استان، کانون فرسایش بادی است، از این مقدار یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در شرایط کانون‌های بحران فرسایش بادی است که در هر شهرستان شناسایی شدند و وزش بادی که روزهای اخیر اتفاق افتاد و سرعت وزش باد تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هم رسید، باعث شد کانون‌های گردوخاک مناطق دقه سرخ، انارک، چوپانان، خوروبیابانک به وسعت یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار فعال شوند که این وسعت پهنه بسیار بزرگی است. در کنار سجزی گرد و غبار به هوا برخاست و در بعضی مواقع طوفان سرخ رخ داد چون بخشی از خاک مناطق دقه سرخ و انارک قرمز و رس است و وقتی تندباد شدید باشد غلظت ذرات شدید می‌شود و چون خاک رس است در تشعشع خورشید، حالت قرمز و قهوه‌ای به چشم می‌آید و طوفان قرمز نامیده می‌شود.

کانون‌های گردوغبار در کانون‌های بیرون استان از جمله یزد، خراسان جنوبی، طبس، انارک و سمنان و کانون‌های درون استانی شامل دقه سرخ، دشت انارک، کانون‌های اردستان و سجزی در این طوفان فعال شدند و خساراتی وارد کرد، باعث کاهش میدان دید شد و تصادف جاده‌ای زنجیره‌ای نیز اتفاق افتاد چون میدان دید به یک تا نیم متر رسید و باعث شد که در این چند روز ۹۰ مورد اعمال محدودیت از سوی پلیس در جاده‌های مواصلاتی پرخطر انجام شود. اطلاع‌رسانی و هشدار به موقع همراه با اقدام به موقع پلیس از خسارت جلوگیری کرد. در بخش پیش‌بینی هواشناسی طوفان گردوخاک را اعلام کرد، جلسه مدیریت بحران تشکیل و آماده‌باش سیستم‌ها انجام شد و پلیس و راهداری با حضور به موقع، مانع از حرکت خودروها در پهنه خطر شدند و در نتیجه هیچ موردی از خسارت‌های جانی ناشی از گردوغبار نداشتیم البته تصادفاتی اتفاق افتاد.
(۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴ - کد خبر 562527)