چاه‌های غیرمتفرقه در اصفهان هنوز وارد مدار نشده است

چاه‌های غیرمتفرقه در اصفهان هنوز وارد مدار نشده است

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان با بیان اینکه به‌طورقطع با ۱۰ روز جریان زاینده‌رود، چاه‌های فلمن آبگیری نمی‌کند، گفت: امیدواریم با ورود فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ و اضافه شدن ۱.۶ مترمکعب بر ثانیه تابستان امسال شهروندان با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

مهرداد خورسندی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت منابع آبی اصفهان با توجه به افزایش دمای هوا، اظهار کرد: اگرچه هوای اصفهان گرم شده، اما چاه‌های متفرقه همچنان خاموش است و تأمین آب ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستا با همان ظرفیت ۱۱.۵ مترمکعب بر ثانیه توسط تصفیه‌خانه باباشیخعلی انجام می‌شود.

وی افزود: سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ از شمال در اردستان آغاز و تا جنوب در جرقویه ادامه و از غرب در باغ بهادران تا انارک در شرق ادامه می‌یابد.

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان ادامه داد: از این میزان حدود یک مترمکعب برثانیه در شهرستان لنجان و قبل از تونل اشترجان برای شهرهای باغ بهادران، چرمهین، زرین‌شهر مصرف و بقیه معادل ۱۰.۵ مترمکعب بر ثانیه از طریق تونل آبرسانی در دیگر شهرهای سامانه اول اصفهان بزرگ مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هنوز در اصفهان چاه‌های غیر متفرقه خود را وارد مدار نکرده‌ایم، تصریح کرد: سال گذشته به دلیل خشکسالی ۵۰ درصد ظرفیت آبدهی چاه‌های متفرقه در اصفهان کاهش یافته بود.

خورسندی درباره وضعیت چاه‌های فلمن، توضیح داد: باید توجه داشت که چاه‌های فلمن، چاه‌های کم‌عمق با قطر زیاد با یک سری گالری و یا تونل‌های افقی هستند که آب را از زیر بستر رودخانه مکش می‌کند و بعد کلرزنی آب انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چاه‌های فلمن به‌خودی‌خود آب ندارند و حیات این چاه‌ها به حیات زاینده‌رود وابسته است و به‌طورقطع با ۱۰ روز جریان زاینده‌رود، چاه‌های فلمن آبگیری نمی‌کند، یادآور شد: سال گذشته چاه‌های فلمن به دلیل خشکسالی وارد نشد و امسال نیز این چاه‌ها روشن نشده است.

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان با پیش‌بینی وضعیت منابع آبی اصفهان، گفت: امیدواریم سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ مرحله‌به‌مرحله توسط شرکت آب منطقه‌ای وارد مدار شود که اگر این سامانه وارد شود ظرفیت ۱.۶ مترمکعب بر ثانیه آب به ۱۱.۵ مترمکعب بر ثانیه ظرفیت سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ اضافه می‌شود، البته در این شرایط حتی اگر نیاز باشد چاه‌های متفرقه نیز وارد مدار خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته بالای ۱۸ هزار لیتر بر ثانیه در برخی ساعات نیاز آبی اصفهان بود و امیدواریم سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ طی چند مرحله وارد مدار شود.

خورسندی درباره اینکه امسال آبرسانی سیار خواهیم داشت یا خیر؟ اظهار کرد: امیدواریم با بحرانی همانند بحران آب کم‌آبی و بی‌آبی سال گذشته در اصفهان مواجه نشویم.

وی افزود: سال گذشته تصفیه‌خانه باباشیخعلی اصفهان کشش تصفیه بیش از ۱۱.۵ مترمکعب بر ثانیه آب را نداشت، اما با ورود فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ و اضافه شدن ۱.۶ مترمکعب بر ثانیه تابستان امسال شهروندان با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.
(۲۴ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۶ -  کد خبر: 1401012414056)