25
جمعه, اکتبر
جمعه, ۰۴ آبان ۱۴۰۳

در پاییز و زمستان مردم بیشتر به چه مناطقی از ایران سفر می کنند؟

در پاییز و زمستان مردم بیشتر به چه مناطقی از ایران سفر می کنند؟

با کاهش دمای هوا و فرا رسیدن فصل‌های پاییز و زمستان هزینه‌های تهیه بلیط و رزرو هتل و اقامتگاه به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد؛ زیرا باتوجه‌به شروع سال تحصیلی و سرمای‌ هوا تعداد گردشگرانی این دو فصل را برای مسافرت انتخاب می‌کند، کمتر از بهار و تابستان است. خوشبختانه در کشور ما مقاصد گردشگری متنوعی برای سفر در پاییز و زمستان وجود دارد و شرایط جغرافیایی آن‌ها به‌گونه‌ای است که در فصل‌های سرد سال، آب‌وهوای مطبوع و دلپذیری دارند. در این مطلب، قصد داریم به معرفی مناطقی از ایران بپردازیم که گزینه مناسبی برای سفر در پاییز و زمستان هستند.

بهترین مقاصد گردشگری ایران در فصول پاییز و زمستان کدا‌م‌اند؟

در فصول سرد سال، مناطق جنوبی و شهرهای کویری ایران گزینه‌های مناسب‌تری برای گشت‌وگذار محسوب می‌شوند؛ البته بسیاری از افراد هم شهرهای سردسیری را که پیست اسکی دارند، انتخاب می‌کنند. این‌که کدام یک از مناطق ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید، به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. در ادامه این بخش، با تعدادی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای سفر در فصول سرد سال آشنایتان خواهیم کرد.

جزیره قشم در استان هرمزگان

جزیره قشم که به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود، در فصول سرد سال، گزینه بسیار مناسبی برای گردشگران است. این جزیره زیبا واقع در استان هرمزگان و تنگه هرمز جاهای دیدنی زیادی دارد. از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم می‌توان به ژئوپارک، تنگه چاهکوه، جزیره ناز، بام قشم، دره ستاره‌ها، غار خربس، جنگل معروف حرا، غار نمکدان، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل نقره‌ای، ساحل زیتون، ساحل سوزا، ساحل روستای سلخ، ساحل روستای زیبای مسن، ساحل روستای شیب‌دراز، بندر درگهان و غیره اشاره کرد. وجود مراکز خرید متنوع با اجناسی که قیمت بسیار مناسبی دارند، یکی دیگر از جذابیت‌های سفر به جزیره قشم محسوب می‌شود.

جزیره کیش در استان هرمزگان

جزیره مرجانی کیش واقع در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان یکی دیگر از بهترین مقاصد گردشگری فصل‌های پاییز و زمستان است. با سفر به این جزیره می‌توان از جاذبه‌های دیدنی و منحصربه‌فردی همچون پارک ساحل مرجانی، کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، پارک دلفین‌ها، شهر باستانی حریره، ساحل بانوان، باغ پرندگان، کلبه هور، پارک هنگام، آب‌انبار دوگنبد و پنج بادگیر، پارک آبی، پارک آبشار، جزیره هندورابی و غیره بازدید کرد. در این جزیره تعداد زیادی مرکز خرید نیز وجود دارد.

جزیره هرمز در استان هرمزگان

جزیره هرمز واقع در 8 کیلومتری شهر بندرعباس یکی دیگر از مقاصد گردشگری جذاب در فصل پاییز و زمستان است. این جزیره که به نام جزیره رنگین‌کمان نیز مشهور شده‌است، جاهای دیدنی زیادی دارد. معروف‌ترین جاهای دیدنی جزیره هرمز عبارت‌اند از: دره مجسمه‌ها، دره رنگین‌کمان، غار الهه نمک، غارهای دریایی، پرتگاه غروب، ساحل سرخ هرمز، فرش خاکی، جزیره لارک، قلعه پرتغالی‌ها، موزه دکتر احمد نادعلیان، ساحل چنددرخت، ساحل سنگ مرغان و غیره.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان

آب‌وهوای مطبوع در فصل پاییز و زمستان و وجود جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد بندر چابهار را نیز به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار ایران در فصول سرد سال تبدیل کرده‌است. از جاذبه‌های دیدنی این بندر زیبا می‌توان مواردی مانند کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی، تالاب لیپار، موزه گاندوها، درخت انجیر معابد، جنگل‌های حرا، روستای درک، روستای باستانی تیس، غارهای بان ‌میستی، قلعه پیروز گت، مسجد جامع تیس، ساحل صخره‌ای، اسکله کنارک، دکه بازار، موزه محلی و غیره را نام برد.

شهر کویری یزد

شهر کویری یزد که به شهر بادگیرها نیز شهرت دارد، مقصد گردشگری بسیار مناسبی برای فصول سرد سال است. با سفر به این شهر می‌توان از جاذبه‌هایی مانند آتشکده یزد، باغ دولت‌آباد، امیرچخماق، مسجد جامع، کویر کارال، کویر ریگ زرین یا مغان، کویر خور، کویر سیاه‌کوه، کویر بهادران، کویر هفت‌سنگ، کویر بافق و غیره بازدید کرد.

زیبایی های سفر در پاییز

شهر تاریخی کرمان

شهر کرمان نیز یکی دیگر از شهرهای کویری و تاریخی واقع در جنوب شرقی ایران است که در فصول پاییز و زمستان پذیرای تعداد زیادی گردشگر است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان می‌توان به مواردی شامل مسجد جامع مظفری، بازار کرمان، گنبد جبلیه، باغ فتح‌آباد، شهر دیدنی ماهان، شهداد و کلوت‌های کویری، قلعه دختر، مجموعه گنجعلی‌خان، آبشارهای سیمک، یخدان مویدی، حمام وکیل، قلعه اردشیر، جنگل پردیسان، آبشار راین، پیست اسکی نشاط‌آور سیرچ و غیره اشاره کرد.

روستای توریستی مصر در استان اصفهان

یکی از مناطق گردشگری معروفی که در استان اصفهان قرار دارد و برای مسافرت در فصول سرد و زمستان گزینه بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود، روستای مصر است. این روستای کویری زیبا معماری خاصی دارد و هر سال پذیرای تعداد بسیار زیادی گردشگر است. از جاذبه‌های مهم این روستا می‌توان تخت عروس، چال سلنکون، تپه‌های شنی طلایی و آسمان پرستاره را نام برد. در این روستا، علاوه‌بر بازدید از جاهای دیدنی می‌توان از تفریحاتی مانند موتورسواری، کویرنوردی، شترسواری، آفرودسواری، سندبوردینگ یا سرخوردن روی تپه‌های شنی نیز لذت برد.

منطقه کویری ریگ جن در استان سمنان

منطقه کویری ریگ جن واقع در مرز سمنان و اصفهان یکی دیگر از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در فصل‌های پاییز و زمستان است. تفریحات رایج موجود در این کویر عبارت‌اند از: تماشای آسمان زیبای پرستاره در شب، کویرنوردی، شترسواری و ماشین‌سواری. در اطراف این کویر، دیدنی‌هایی مانند قلعه انارک، آب‌گرم روستای ورتون و روستای عشین نیز برای گردش مناسب هستند.