03
جمعه, ژانویه
جمعه, ۱۴ دی ۱۴۰۳

ایران جزو ۱۰ کشور نخست جهان و نخستین کشور خاورمیانه از نظر داشتن ذخایر معدنی است. این کشور به‌دلیل داشتن معادن غنی از جایگاه بالایی در جهان برخوردار است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۷ درصد ذخایر معدنی جهان در ایران وجود دارد. همچنین بر اساس آمارها ۱۲ معدن مهم جهان و ۸ درصد ذخایر سرب و روی در ایران قرار گرفته و از نظر تولید سنگ‌های تزئینی نیز رتبه چهارم را داریم. 
روزنامه صمت درباره اینکه معدن چه نقشی در رشد اقتصادی دارد، چقدر توانسته‌ایم از منابع معدنی کشور به‌درستی بهره‌برداری کنیم و برای حل دغدغه‌های معدن چه کاری باید انجام داد با محمدرضا اسپهبد، مشاور امور اکتشاف در طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کرده که در زیر می‌خوانید. وی پیش از این معاون بهره‌وری انرژی و محیط‌زیست ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بوده است.

معدن در رشد اقتصادی کشور چه نقشی دارد؟

آینده ایران از نظر اقتصادی به دو مقوله بسیار مهم کشاورزی و معدن گره خورده است. درباره بخش معدن باید گفت ایران به لحاظ مواد معدنی یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان است. معادن فلزی ما به‌صورت تک‌عنصری و چند عنصری و به‌اصطلاح پلی‌متال از فلزات پایه (bace metal) مانند مس، نیکل، کبالت، آهن، منگنز، سرب و روی، نقره، آنتیموان، طلا، جیوه و... گستره وسیعی را به خود اختصاص داده‌اند. میزان ذخایر عناصر فلزی که نام برده شد در ایران بیش از ۷ درصد ذخایر فلزی جهان را تشکیل می‌دهد، در حالی‌که کشور همسایه ما یعنی ترکیه تنها ۰.۵ تا ۱.۵ درصد ذخایر جهانی این مواد را در اختیار دارد. درباره آمار و وضعیت فلزات پایه در کشور باید گفت ایران به لحاظ ذخایر مس و مولیبدن مقام ششم جهان را دارد که با کشف ذخایر مس پورفیری این مقام به چهارم و حتی سوم ترقی یافته است. به لحاظ دارا بودن ذخایر سرب و روی ایران مقام ۱۴ تا ۱۷ را در جهان به خود اختصاص داده است. در زمینه آهن در بین ۱۲ کشور دارای ذخایر آهن غنی در جهان قرار داریم. در نقره نیز ایران جایگاه ۲۰ جهان را دارد. درباره طلا نیز باید گفت با کشف ذخایر جدید در کشور و استحصال حتی از عیارهای بسیار کم و در حد ppb به‌جای ppm (گرم در تن) این منبع معدنی جزو ذخایر قابل استخراج و سودده محسوب می‌شود. امروز باتوجه به رشد فناوری توانسته‌ایم از ۷ به ۱.۵ تا ۲ ppm عیار متوسط طلا به شکل زیرزمینی و روباز به‌صورت قابل استحصال و عرضه دست پیدا کنیم.

چقدر توانسته‌ایم از منابع معدنی در بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنیم؟


ما در طول مدت معدنکاری در ایران به معادن خود خیلی ظلم کرده‌ایم. امروزه در مواردی بازیافت طلا از رسوبات و سدهای باطله و همچنین رسوبات برجا مانده در حد ppb انجام می‌شود. از قدیم طلاشویی در رودخانه‌های ایران معمول بوده است؛ به‌طور مثال در رودخانه‌ای اطراف ماسوله گیلان این روش سال‌ها استفاده شده است. رگه‌های طلادار کوه پس از رها شدن به رودخانه‌ها و مرداب‌ها سرازیر می‌شوند؛ به‌طور مثال وقتی این رگه‌ها به مرداب انزلی می‌رسند آن را از نظر طلا غنی می‌کنند و می‌توانیم در شن‌ها و لجن‌های مرداب انزلی کنسانتره طلا در عیار کم را استحصال کنیم. این ماده غنی باید پیش از اینکه به سمت دریا برود، مورد توجه دولت قرار گیرد. باتوجه به اینکه فناوری استحصال طلا در حد ppb ارتقا یافته، باید بتوانیم از این ثروت غنی بهره ببریم. امروز برای ما به‌صرفه است که در این حوزه ورود کرده و در کنار طلا عناصر دیگری مثل تیتان را از این مرداب برداشت کنیم که البته به‌طور حتم این موضوع باید مورد توجه دولت قرار گیرد. مورد دیگر سرب و روی است. در گذشته سرب و روی استخراج شده از نخلک واقع در انارک را می‌فروختیم بدون اینکه پول نقره این ماده معدنی را از خریدار بگیریم. معنی این کار این بوده که یا نمی‌دانستیم که در آن نقره‌ای وجود دارد یا دانسته چنین کاری می‌کردیم، در حالی که در هر تن سرب و روی حدود ۷۰۰ گرم نقره وجود داشته است.

چه پیشنهادی برای رفع دغدغه‌های معدن دارید؟

گاهی دغدغه‌های معدن برای من به کابوسی تبدیل می‌شود، چراکه ما در کار معدن کوتاهی کرده و معادن کشور را آنطور که شایسته است، موردتوجه قرار نداده‌ایم. باتوجه به اینکه کشور ما در منابع معدنی و عناصر فلزی و غیرفلزی رتبه بالایی در جهان دارد این نیاز احساس می‌شود که یک وزارتخانه زمین‌شناسی و اکتشافات و بهره‌برداری معادن در کشور تاسیس کنیم. این موضوع را می‌توانیم از کشورهای همسایه شمالی، چین و هند الگوبرداری کنیم. این کشورها بارها مطرح کرده‌اند که پیشرفت‌های بخش معدن خود را مدیون دانش و تخصص زمین‌شناسان خود هستند؛ بنابراین مادامی که موقعیت زمین‌شناسی و معدنی کشور مخدوش باشد و تمرکز وزارتخانه‌ای برای معادن و زمین‌شناسی کشور به‌وجود نیاید، وضعیت معادن کشور به شکلی است که امروز مشاهده می‌کنیم.
(19 خرداد 1399 - 11:20)

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نایین معرفی شد با حضور مهندس نصرتی فرماندار شهرستان نایین، مهندس دادخواه معاون مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان، میرزابیگی معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری نایین مهندس قادری به عنوان سرپرست جدید اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نایین معرفی و از خدمات مهندس علی اصغر رئیسی سرپرست قبلی این اداره تقدیر به عمل آمد.فرماندار شهرستان نایین در این جلسه عنوان نمود: وضعیت راه‌های اصلی و روستایی ما با نام و آوازه این شهرستان قرابت ندارد و برای ما نگران کننده است و انتظار داریم که نگاه استان به شهرستان نایین خاص و ویژه باشد چرا که این شهرستان به عنوان وسیع ترین شهرستان استان اصفهان و دارا بودن بیش از ۱۳۰۰کیلومتر راه های اصلی بین شهری و روستایی نیازمند توجه ویژه ای می باشد.

مهندس نصرتی در ادامه افزود: در کمیته برنامه ریزی در قالب هم افزایی و توسعه و بهسازی راه ها سعی خواهیم کرد بودجه خوبی را در نظر بگیریم چرا که از نظر ما ایجاد راه به صورت مستقیم با توسعه و ایجاد اشتغال در ارتباط می باشد.

فرماندار شهرستان نایین در ادامه با اشاره به نیاز راه‌های اصلی شهرستان به بهسازی و روکش آسفالت از جمله مسیر گردنه ملا احمد به نایین، مسیراردستان به نایین و مسیر اردکان به نایین عنوان نمود امیدواریم هرچه سریعتر روکش آسفالت این مسیرها به اتمام برسد.

وی افزود همچنین راه‌های روستایی شهرستان نایین که چندین سال است بهسازی و روکش نشده است نیازمند اقدام عاجل در بهسازی و روکش آسفالت می باشد.

نصرتی خاطر نشان کرد: اصلاح، کانالیزه کردن و آرام سازی مسیر مقابل پلیس راه نایین – یزد، بهسازی مسیر گردنه زنجیرگاه و احداث ابنیه فنی مورد نیاز دوربرگردان مجتمع معدنی سرب نخلک نیز باید هر چه سریعتر وارد فاز اجرایی شود.

وی در پایان با اشاره به زحمات و خدمات آقای مهندس رئیسی سرپرست سابق اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نایین عنوان نمود مهندس رییسی در طول سالیان گذشته با انگیزه فعالیت نمودند و قدردان زحمات و تلاش‌های ایشان میباشیم همچنین امیدواریم آقای مهندس قادری در شهرستان نایین با تلاش و سخت‌کوشی در انجام وظایف محوله موفق باشند.

مهندس دادخواه معاون مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان نیز در ادامه این جلسه عنوان نمود از زمان حضور آقای نصرتی فرماندار محترم شهرستان نایین توجه ویژه‌ای به حوزه راه ها در شهرستان نایین گردیده است همچنین از زحمات آقای مهندس رئیسی در طول ایام سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نایین تقدیر می‌کنیم.

مهندس دادخواه افزود آقای مهندس قادری که امروز به عنوان سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نایین معرفی گردیده از نیروهای با تجربه و پرتلاش این اداره کل می باشد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در ادامه افزود شهرستان نایین با توجه به وسعت زیاد و حجم بالای راه ها نیازمند اعتبارات ویژه ملی می باشد چراکه اعتبارات استانی و شهرستانی برای بهسازی و نگهداری راه ها در این شهرستان کافی نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد در آینده نزدیک روکش آسفالت محور اصفهان به نایین حد فاصل گردنه ملا احمد تا شهر نایین، همچنین حدود ۴ کیلومتر از محور اردکان به نایین و محور اردستان به نایین نیز در طول سال جاری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد تجهیز راهدارخانه انارک در دستور کار می باشد و همچنین ساخت راهدارخانه جدید‌در چوپانان نیز در برنامه‌های سال جاری این اداره کل قرار گرفته است.

دادخواه گفت: ایجاد سایت امداد جاده ای در استان مصوب شده به گونه‌ای که از این پس در کنار اورژانس جای جاده‌ای و پایگاه های هلال احمر راهدارخانه ها نیز ساخته خواهد شد تا مجموعه از امداد جاده ای در کنار هم به مردم خدمت رسانی نمایند.

وی در پایان ضمن تقدیر از زحمات مهندس رئیسی برای مهندس قادری سرپرست جدید اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نایین آرزوی موفقیت نمود.

 

شایان ذکر است مهندس احسان قادری پیش از این به عنوان رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جرقویه خدمت نموده است.
(۹۹/۰۳/۱۳)

 

قاری قران - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از بهره برداری فاز سومِ طرح بزرگ و ملي جاده طريق الرضا (مسير بين اصفهان و خراسان رضوي) تا پایان تیرماه خبر داد.

علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص پروژه احداث باند دوم محور نایین-انارک-خور-طبس اظهار کرد: این پروژه یکی از اولویت دارترین پروژه های راهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان محسوب می شود که در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن از سمت نایین شروع شده و به طول ۲۵۶ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان اصفهان است.  

وی با بیان اینکه این پروژه در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده است گفت: این طرح بزرگ و ملي، جاده طريق الرضا که مسير بين اصفهان و خراسان رضوي است را به بزرگراه دوبانده تبدیل می‌کند. و موجب افزایش ایمنی در تردد  و جلوگیری از وقوع تصادفات رخ‌به‌رخ می شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه این پروژه دارای چند فاز است تشریح کرد: فاز اول و دوم آن که از نایین شروع و تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ادامه دارد در مجموع به طول ۳۸ کیلومتر و با هزینه ۱۱۰میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. فاز سوم این پروژه که از ایستگاه راه‌آهن تا ابتدای شهرانارک است به طول ۴۰ کیلومتر و با هزینه ۴۸۰ میلیارد ریال تا پایان تیرماه به بهره برداری می رسد.  
وی افزود: عملیات پل‌سازی در این محور تکمیل شده است و تنها یک دستگاه پل با دهانه ۲۶ متر، با پیشرفت‌فیزیکی ۸۵ درصد در دست اجرا است.   

قاری قرآن با بیان اینکه فاز چهارم پروژه مربوط به مسیر مشجری تا سه راهی چوپانان به طول ۳۰ کیلومتر است گفت: مطالعات فاز چهارم این پروژه به پایان رسیده و در مرحله انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار است.  

قاری قرآن اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل کل این محور را ۲هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل اهمیت این پروژه نبود ایمنی در این محور و ترانزیتی بودن آن است.  

گفتنی است: از زمان بهره‌برداری جاده خور طبس موسوم به طریق الرضا(ع) ترافیک جاده‌ای، حمل‌و‌نقل بار و مسافرِ محور نائین خور به سمت استان‌های خراسان‌رضوی و جنوبی، افزایش یافت، همچنین افزایش روز افزون تردد در این محور توسط مسافرینی که از استان اصفهان و دیگر استانهای مجاور جنوب و جنوب‌غرب به مقصد زیارت بارگاه رضوی عزیمت می‌کند این جاده را به صورت یکی از محورهای ترانزیتی درآورده است. از طرفی دیگر وجود معادن سنگ متعدد در این محور اهمیت آن را دو چندان کرده است. 
(۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵)

مقالات دیگر...