اتصال انارک قطب گردشگری معدنی ایران به شبکه شتاب نگاری آنلاین

اتصال انارک قطب گردشگری معدنی ایران به شبکه شتاب نگاری آنلاین شهردار انارک لزوم شناسایی حریم شهرها و تبیین توسعه آنها با توجه به شکل زمین ساختی آنها، شناخت دقیقی از گسل های و وضعیت لرزه خیزی این منطقه در شکل گیری و توسعه شهری آن بسیار حائز اهمیت می باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین از انارک، مهندس خیابانی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور می باشد و از این رو با پیگیری های صورت گرفته نصب دستگاه شتابنگار برخط با توجه به آماده سازی آن در فاز سوم استان فعال گردید.
او افزود: تاکنون روش‌های متعددی جهت پیش بینی زلزله صورت گرفته است اما هیچ یک از آن‌ها توانایی تخمین دقیق زمان، مکان و شدت زلزله را ندارد.
این مقام مسئول با اشاره به عدم صدور جواز سلامت زمین برای ساخت وساز در کشور گفت: متاسفانه در کشور سلامت زمین قبل از ساخت وساز، بررسی وتاییدنمی شود درحالی‌که در اکثر کشورهای زلزله‌خیز دنیا این مسئله به شدت مورد دقت و تاکید متولیان قرار دارد.بطوریکه در ساخت یک ساختمان علاوه بر زمین، طرح ساختمان، کنترل مصالح و کنترل ساخت هم اهمیت دارد و این عوامل در استحکام ساختمان نقشی موثر دارند.
وی با اشاره به تدابیر ویژه در کشورهای زلزله خیز جهت به حداقل رساندن میزان صدمات و خسارات گفت: مقاوم سازی لرزه ای سازه های موجود یکی از موثرترین روشها برای کاهش خطر زلزله است.
کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری ساختمان ها را از مهم ترین و اصلی ترین المان هایی آسیب پذیر در مقابل زلزله برشمردو خواستار رعایت اصول ایمنی درساخت وسازها شد.
محمدرضا ابراهیم پوربا اشاره به اینکه شهرها بر روی گسل یا حتی نزدیک بودن به آن، احتمال ویرانی را چند برابر بیشتر می کند، بنابراین باید با رعایت اصول مهندسی و استانداردهای لازم، ایمنی سازه ها را در چنین مناطقی افزایش داد و جان و مال مردم را حفظ نمود. که با توجه به زمین لرزه های صورت گرفته سال گذشته و امسال در منطقه انارک دستگاه شتابنگار در این شهر جهت پایش دقیقتر و وسیعتر منطقه دستگاه شتابنگار آنلاین در این شهرنصب و راه اندازی گردید.
کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور وقوع زمینلرزه های منطقه انارک با اشاره به اینکه وقوع این زمین لرزه ها به احتمال زیاد مربوط به فعالیت شاخه های گسلی مرتبط با گسل درونه است، اظهار کرد: این گسل که نام دیگر آن گسل بزرگ کویر است، با طول بیش از ۷۰۰ کیلومتر پس از گسل اصلی زاگرس طویل ترین گسل ایران بوده به طوریکه از شرق رودخانه هیرمند در خاک افغانستان تا منطقه انارک در شمال شرق نایین به صورت خمیده امتداد یافته است.  و فعالیت آن در سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۲۳ میلادی موجب وقوع زلزله های ویرانگری در مناطق کاشمر و تربت حیدریه شده است.
وی با بیان اینکه فعالیت گسل درونه می تواند شهرهای مختلفی را از حوالی مرز افغانستان در شرق تا مناطق مرکزی کشور تحت تأثیر قرار دهد و میزان خسارات وارده ارتباط مستقیم با فاصله این گسل از شهرها دارد، افزود: در مناطق شرق ایران گسل درونه از ۱۰ کیلومتری تایباد، ۲۰ کیلومتری سنگان و خواف و از داخل شهرهای تربت حیدریه، کاشمر و بردسکن عبور می کند. در مناطق مرکزی کشور این گسل در ۵۵ کیلومتری خور، داخل جندق، *۳۰ کیلومتری انارک* و حدود ۶۰ کیلومتری نایین واقع شده است.
مهندس محمد هادی احمدی با اشاره به لرزه خیزی بخش های غربی گسل درونه در ۱۵ فرودین ۱۳۹۹ موجب وقوع زمین لرزه ای با بزرگی ۴.۳ در حوالی شهر خور و روستای فرخی واقع در شرق استان اصفهان شد.
کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور با اشاره به اینکه زلزله های اخیر انارک در مجاورت گسل های کوچک تری مانند گسل چاه گیره، گسل چاه میشوری و گسل کوه مهدیه رخ داده، اما توجه به اینکه تمام این گسل‌ها شاخه هایی از گسل بنیادی و مهم درونه هستند، اهمیت دارد، همچنین شاخه اصلی گسل درونه به صورت مدفون در زیر تلماسه ها و از حدود ۳۰ کیلومتری رومرکز زلزله‌های اخیر انارک عبور می کند.
محمدرضا ابراهیم پور کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری کشور نیزدر این خصوص گفت: جلوگیری از وقوع زلزله امری محال و دور از تصور است و تاکنون بشر نتوانسته چاره ای برای آن بیندیشد اما چند سالی است که کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن سیستم شهرسازی خود را تغییر داده و با ساخت بناهای مقاوم در برابر زمین لرزه به میزان قابل توجه میزان مرگ و میرها و خسارات مالی را کم کرده اند. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی در سایر کشورها نیز مهندسان و سازندگان سعی می کنند تا با استفاده از فناوری های هوشمندانه ساختمان ها و برج ها را در برابر لرزش های ناشی از زمین لرزه مقاوم کنند و ساکنین را از هر نوع آسیب محافظت نمایند.
وی با بیان اینکه اگر در ساخت یک بنا از استانداردهای مهندسی و اصول مقاوم سازی (آیین نامه ۲۸۰۰)پیروی شود، به میزان قابل توجه می توان ساختمان را در برابر زلزله مقاوم سازی نمود. هر چند مقاوم ترین و مستحکم ترین ساختمان ها در برابر زلزله های شدید دچار آسیب می شوند اما تا جای ممکن باید از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کرد یا آن ها را به حداقل رساند.
کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری با توجه به اینکه زلزله پدیده ای است که نمی توان از وقوع آن جلوگیری کرد، خاطر نشان کرد: برای کاهش خسارات ناشی از آن، نیاز ویژه ای به انجام تحلیل لرزه ای و برآورد مقادیر پارامترهای مهم لرزه ای همچون حداکثر شتاب زمین ، از جمله اساسی ترین راهکار های پیشگیری از افزایش میزان خسارات مادی و تلفات انسانی در اثر وقوع زمین لرزه های احتمالی می باشد به نحوی که با بکارگیری نتایج تحلیل های خطر زمین لرزه در طراحی سازه های جدید و یا ارزیابی مجدد سازه های موجود بر مبنای نتایج خطر لرزه ای و در صورت نیاز بهسازی لرزه ای سازه ها ، می توان به نحو چشمگیری از میزان زیان ها احتمالی کاست.
مهندس محمد هادی احمدی داشتن یک شبکه متراکم از ایستگاههای شتابنگار و لرزه نگار را مهمترین ابزار ثبت ومطالعه زمین لرزها دانست وافزود:در این راستا مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با خرید ۵۵۰ دستگاه شتابنگار نسل چهارم از سال ۱۳۹۷ در صدد توسعه و بروز رسانی شبکه شتابنگاری در سطح کشور است.
وی تصریح کرد: با تکمیل پازل اصلی نصب و راه اندازی شبکه شتابنگاری آنلاین در استان، با تامین مالی توسط استان راه اندازی سامانه پاسخ سریع دور از دسترس نیست.
مهندس ابراهیم پور با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است، گفت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به استفاده از نقشه‌های لرزش و شتاب ثبت شده به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، بدین صورت که با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیشتر باشد قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیشتر است.
کارشناس ارشد شبکه شتابگاری  زلزله کشور نیز با بیان این‌که ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، افزود: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی به مناطق زلزله واقع شده در جای جای کشور را فراهم می‌کند.
شهر انارک با داشتن ۲ ایستگاه شتابنگار از مجموع ۶۲ ایستگاه شتابنگار در استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.
اولین دستگاه شتابنگار زلزله شهر انارک در ۲۰ شهریور ۱۳۷۳ در بخشداری این شهر نصب و راه اندازی شده بود
(شناسه : ۲۹۰۳ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹)