امداد سخت در طوفان سرخ!

 هلال‌احمری‌های یزد و اصفهان چطور به کمک مردم آمدند؟

طوفان سرخی که از صبح جمعه 20 لغایت شنبه 21 اسفندماه یزد و اصفهان را در برگرفت، خیلی از راه‌های مواصلاتی این دو استان را مسدود کرد و باعث بروز حوادث ترافیکی در محورها شد. به محض وقوع این طوفان‌ها و درگیری مسافران در محورهای مواصلاتی این دو استان، نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال احمر برای کمک به حادثه‌دیدگان و در راه ماندگان به مناطق طوفانی اعزام شدند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر به نقل از روزنامه شهروند؛ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر از امدادرسانی به حادثه‌دیدگان طوفان شن در استان‌های اصفهان و یزد خبر داد: «با توجه به گرفتاری مردم در طوفان شنی که منجر به انسداد جاده اردکان- نایین شد، هفت تیم از امدادگران و نجاتگران به محل حادثه اعزام شدند و با وجود شرایط بد جوی، امدادرسانی را آغاز کردند.» به گفته مهدی ولی‌پور، در این طوفان که سرعت وزش باد در آن بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده بود، برخی خودروهای در راه مانده دچار شکستگی شیشه‌ شدند: «کاهش قدرت دید در میان جاده به لحاظ حجم انبوه ریزگردها و ورود گرد و غبار از شیشه‌های شکسته خودروها توان کنترل خودرو را از راننده‌ها گرفته بود و همین مساله باعث شکل‌گیری حوادث ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان‌های فوق‌الذکر شد. در یکی از این حوادث به دنبال برخورد یک دستگاه سواری حامل اتباع افغانستانی با یک دستگاه تریلی متاسفانه ۹ نفر دچار مصدومیت شدید شدند و یک نفر هم جان خود را از دست داد

گرچه از ظهر روز گذشته کمی از حجم این گرد و غبار کم شده است، اما پیش‌بینی‌های هواشناسی حکایت از آن دارد که این طوفان بار دیگر اواخر هفته جاری در این دو استان خواهد بود.

تا چشم کار می‌کرد گرد و غبار بود. شدت غبار پراکنده در هوا به حدی بود که چشم چشم را نمی‌دید. گرچه طوفان‌های شدید زمستانی در استان‌های یزد و اصفهان بی‌سابقه نیست، اما طوفان هفته اخیر حسابی همه را غافلگیر کرد. طوفان در اصفهان محورهای نایین- یزد، نایین – توربیابانک، انارک، اردکان، ظفرقند و ارستان را درگیر کرده بود. مسافرانی که علیرغم هشدارهای هواشناسی با طوفان در میانه جاده‌ها غافلگیر شدند، انتظار چنین طوفان شدیدی را نداشتند، شاید به خاطر همین بود که هشدارها را جدی نگرفتند. به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان  325  حادثه‌دیده  در طوفان شن در شرق این  استان امدادرسانی شدند: «در پی این حادثه 5 تیم تخصصی امداد و نجات از پایگاه‌های امداد و نجات ملااحمد نایین و ظفرقند اردستان به محل حادثه اعزام شدند.»

طوفان‌ها تکرار می‌شود

به گفته محمد محمدی، رئیس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز خودروهای زیادی به خاطر طوفان شدید دچار آسیب‌های جدی و شکستگی شیشه‌ها شده بودند که امدادگران با حضور به موقع به 84 فقره از این خودروها امدادرسانی کردند. محمدی هشدار می‌دهد که این طوفان روز چهارشنبه هفته جاری هم تکرار خواهد شد: «مردم هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و از تردد در این محورها خودداری کنند.»

هیچ راننده‌ای قدرت دید کافی نداشت

مهدی عجمین از نجاتگران اصفهانی هم که در ماموریت امدادرسانی طوفان‌زدگان جاده‌ای اصفهان حضور داشت، می‌گوید شدت طوفان به حدی بود که هیچ راننده‌ای قدرت دید کامل نداشت، از طرفی شکسته‌شدن شیشه خودروها به خاطر شدت طوفان باعث شده بود که مردم حتی در داخل خودروها هم در خطر باشند. به دستور رئیس پلیس استان، محور اردستان به نایین و ظفر قند بسته شد و همین تصمیم باعث شد تا از حوادث جاده‌ای کاسته شود

هیچ ماشینی شیشه سالم نداشت

محمد زمانی، رئیس شعبه هلال احمر نایین هم همراه با نجاتگران خود در این ماموریت سخت حضور داشت: «سرعت باد 120 کیلومتر در ساعت بود. هیچ کدام از خودروهایی که در جاده مانده بودند، شیشه سالم نداشتند. این شرایط باعث شده بود تا اکثر سرنشین‌ها دچار مشکلات تنفسی شوند و نیروهای امدادی هلال احمر با توزیع آب معدنی و اکسیژن به آنها کمک کردند تا این شرایط را بهتر پشت سر بگذارند.»

او و دوستانش موفق شدند راننده کامیونی را که باد از سقف ماشین به پایین پرتابش کرده بود، سریعا امدادرسانی و به بیمارستان منتقل کنند: «به دنبال وزش باد شدید شیشه جلوی این کامیون شکسته بود. راننده برای رهایی از وضعیت نفسگیر و پر گرد و غبار، روی سقف ماشین می‌رود تا یک پتو را به جای شیشه جلو قرار دهد، اما سرعت باد به حدی بود که او را به پایین پرت کرد و از ناحیه کمر دچار آسیب شدیدی شد. نیروهای امدادی ما بلافاصله بعد از انجام کمک‌های اولیه او را به بیمارستان حشمتیه نایین اعزام کردند.»

روز پرحادثه برای هلال احمر یزد

در استان یزد هم کمربند غربی شهرستان میبد بیش از محورهای دیگر درگیر طوفان شدید شده بود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد از امدادرسانی تیم‌های امدادی هلال احمر شهرستان اردکان و میبد در حادثه طوفان روز شنبه محور اردکان به نایین و کمربندی غربی میبد خبر داد. به گفته دکتر محسن حرازی‌زاده یزدی، در تصادف زنجیره‌ای که در کیلومتر 65 محور اردکان – نایین به طول 5 کیلومتر رخ داده بود،  400 نفر متاثر شدند که خودروهای گیرافتاده توسط نیروهای امدادی هلال احمر اردکان رهاسازی و به مکان امن هدایت شدند: «در روز جمعه هم نیروهای هلال احمر یزد به  150 نفر از حادثه‌دیدگان طوفان در محور اردکان به نایین امدادرسانی کردند

 نجات کودک 45 روزه

مهدی صداقت، نجاتگر پایگاه کمربند غربی شهرستان میبد می‌گوید: «به محض اطلاع از بروز حوادث ترافیکی روی پل قطار میبد از سوی اورژانس یزد، همراه با دوستان راهی منطقه شدیم. برخورد شدید یک دستگاه تریلی با یک دستگاه کامیون باعث مصدومیت شدید راننده‌ها شده بود که با کمک نجاتگران راننده تریلی بعد از رهاسازی به مرکز درمانی منتقل شد. پیرو این تصادف نیز یک دستگا خودروی سواری که حامل سه سرنشین زن بود از جاده منحرف شده بود و با کمک نجاتگران در مسیر اصلی جاده قرار گرفت

روز جمعه برای امدادگران یزدی روزی پر از ماموریت‌های سخت در میانه طوفان بود و امدادگران با صورت‌های خاک گرفته و چشمانی که سویشان در گرد و غبار ناشی از طوفان کم شده بود به ماموریت‌های امدادی ادامه می‌دادند: «در میان ماموریت‌های امدادی خبر رسید کودک 45 روزه‌ای که همراه والدینش در مجتمع بین راهی میبد حضور دارد به دلیل مشکل تنفسی به کمک نیاز دارد. از آنجا که به خاطر طوفان شدید امکان اعزام آمبولانس اورژانس نبود، ما سریعا خود را به مجتمع رساندیم و این کودک را به بیمارستان منتقل کردیم.»

نجاتگران هلال احمری یزدی در این ماموریت‌ها 10 حادثه ترافیکی را امدادرسانی کردند.
(1400/12/23 - 11:54)