۵۰۰ کیلومتر از جاده‌های اصفهان از میان مناطق بکر زیست محیطی می‌گذرد

۵۰۰ کیلومتر از جاده‌های اصفهان از میان مناطق بکر زیست محیطی می‌گذردمدیرکل محیط زیست اصفهان اعلام کرد: ۵۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان از میان مناطق بکر زیست محیطی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرج حشمتی، روز شنبه در مراسم تجلیل از محیط‌بانان استان اصفهان افزود: این جاده‌ها از بین مناطق اصلی حیات وحش استان از جمله موته، قمیشلو، کلاه قاضی و انارک عبور کرده است که تهدیدی برای انواع گونه‌های جانوری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: غیر از محورهای مواصلاتی، انواع خطوط انتقال گاز و نفت و انرژی و معادن مجاز و غیرمجاز که هر یک می‌تواند برای محیط زیست آسیب‌زا باشد نیز در این مناطق به چشم می‌خورد.

مدیرکل محیط زیست اصفهان با اشاره با اینکه استان‌های کشور بطور معمول یک یا دو چالش اصلی و مهم را دارند، گفت: اما استان اصفهان پنج چالش اساسی آب(خشکسالی)، آلودگی هوا، فرسایش اراضی، مشکلات زیست محیطی و مصرف انرژی را یک جا در خود دارد.

حشمتی با اشاره به سختی کار محیط‌بانان خاطرنشان کرد: این افراد با روحیه پهلوانی، تصمیم‌گیر لحظه‌ها و شرایط بحرانی هستند و هیچ وقت در مبارزه با شکارچیان، اول شلیک نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یک محیط‌بان بازنشسته در این استان حدود سه میلیون تومان حقوق بازنشستگی دارد که نشان می‌دهد این اشخاص فقط با عشق به طبیعت و حیوانات و نه بخاطر مسائل مالی، به کار خود ادامه می‌دهند.

سخنگو و عضو هیأت مدیره خانه سینمای مستند اصفهان نیز در این همایش اظهار داشت: مُستندهای مبتنی بر پژوهش راهکار مناسبی برای نمایش جلوه های زیست محیطی و حفاظت از آن است.

محمد ملکوتی با بیان‌اینکه در باره مسائل زیست محیطی، نگاه ما نگاه ملی است، گفت: هنرمندان و مستندسازان دغدغه زیست محیطی دارند و بی‌شک یک اثر هنری با کیفیت قادر است چه برای شهروندان فعلی و چه آیندگان موثر واقع شود.

پیشنهاد برگزاری جشنواره بین‌المللی محیط زیست با حضور هنرمندان

همچنین هنرمند و بازیگر پیشکسوت اصفهان در این برنامه گفت: برگزاری یک جشنواره بین‌المللی با رویکرد زیست محیطی در این استان با حضور متخصصان و هنرمندان مفید و اثربخش است.

محمدرضا نریمانی ادامه داد: چنین رویدادهای می‌تواند بیش از گذشته توجه مردم و مسوولان را به حفظ محیط زیست جلب کند.

مراسم تجلیل از محیط‌بانان استان اصفهان به مناسبت میلاد امام رضا(ع) "ضامن آهو" و هفته محیط زیست در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست اصفهان برگزار شد.

در استان اصفهان از ۹.۸ میلیون هکنار عرصه‌های طبیعی،‌حدود ۴۰۳ هزار هکتار وسعت جنگل‌ها، ۶ میلیون هکتار وسعت مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است، در این میان وسعت مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و چهارگانه،۲ میلیون و دویست هزار هکتار برآورد می‌شود.

این استان یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی دارد.
(۲۱ خرداد ۱۴۰۱،‏ ۱۳:۴۷ - کد خبر: 84784417)