25
جمعه, اکتبر
جمعه, ۰۴ آبان ۱۴۰۳

در جامعه امروزی کسی موفق تر است که دانش او توام با عمل باشد

در جامعه امروزی کسی موفق تر است که دانش او توام با عمل باشد رییس مرکز فنی و حرفه‌ای نایین گفت: امروز کسی موفق‌تر است که دانش او توام با عمل باشد و در کنار تحصیلِ علم مهارت کافی هم داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، رضا پوربافرانی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان نایین در دیدار با خبرنگاران صدای نایین گفت: از مصادیق جهاد تبیین همین مراکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که امروزه به برکت انقلاب اسلامی این امکان فراهم است که افراد جامعه بتوانند رایگان در حرفه‌های مختلف آموزش ببینند و مهارت لازم را به دست آورند.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیررسمی است که در زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و صنایع دستی انجام می‌شود و در کشور بالغ بر ۳ هزار استاندارد آموزشی وجود دارد که متناسب با نیاز شهرستان برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود.

پوربافرانی با بیان اینکه در طول یک سال صد و یک هزار و ۶۸۶ ساعت آموزش برای ۸۲۶ نفر داشته‌اند، بیان کرد: در سطح شهرستان دو مرکز ثابت خواهران و برادران داریم که بالغ بر ۱۸۰ حرفه آموزشی برای خواهران و ۹۰ حرفه در رشته‌های مختلف ساختمانی، تاسیساتی و صنعتی برای برادران قابلیت اجرا دارد؛ همچنین در بخش زندان ۱۷۱ نفر از زندانیان و در پادگان هاشم‌آباد و انارک ۱۳۶ نفر از سربازان را آموزش داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در هر دو بخش دولتی و آزاد در راستای اشتغال پایدار و با یک هدف عمل می‌شود اضافه کرد: ۱۳ آموزشگاه آزاد داریم که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و آموزشگاه‌های آزاد هم موظفند طبق استانداردهای تعیین شده و شهریه مصوب فعالیت کنند.

رئیس فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: این پتانسیل را داریم برای هر کارگاه فنی که در شهرستان وجود دارد و ما آن را در مرکز نداریم مثل کارگاه عبابافی‌، مجوز کارگاه آموزشی صادر کنیم و به عنوان یک کارگاه آموزشی در پرتال ثبت شود و کار آموز در محیط واقعی مهارت‌آموزی کرده و مدرک دریافت کند.

وی در ادامه گفت: به جهت اینکه خیلی از مشاغل نیاز فوری و ضروری به نیروی کار دارند، طرح مهمی در سازمان با عنوان بحث آموزش‌های دوگانه دنبال می‌کنیم که در قالب این طرح قسمتی از استاندارد آموزشی در محیط کارگاهی ما و قسمت دیگر در محیط صنعتی یا صنفی صورت میگیرد؛ آموزش ۴۰ نیروی خانم در قسمت CNC و شروع کار در کارخانه نمونه این طرح می‌باشد.

پوربافرانی خاطرنشان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دو سطح تئوری و عملی انجام شده و بعد از گذراندن دوره و قبولی در آزمون هر دو بخش، گواهینامه مهارت صادر می‌شود که دارای ارزش بین‌المللی بوده و قابلیت ترجمه دارد و به عنوان یک سند رسمی در کشورهای خارجی دارای اعتبار است.

وی ادامه داد: گواهینامه مهارت یکی از الزامات دریافت وام اشتغال است که افراد می‌توانند با آن از تسهیلات وام اشتغال استفاده کنند و نکته دیگر اینکه این گواهینامه می‌تواند معادل واحدهای درسی آموزش و پرورش اعمال شود و فردی که سیکل دارد با مراجعه به فنی و حرفه‌ای و دریافت گواهینامه مهارت با همکاری آموزش و پرورش دیپلم کار و دانش را دریافت کند.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای در خصوص تحقق شعار سال جاری در این مرکز اظهار داشت: بحث مهارت آموزی یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال را پوشش دهد چون زمانی که نیروی کار آموزش صحیح دیده باشد می‌تواند به یک تولید و بهره‌وری برسد؛ در اکثر مشاغل نکات ریزی است که فرد با داشتن تجربه خوب، علم آن را ندارد ولی قطعاً وقتی دانش و مهارت آموزی داشته باشد بسیار موفق‌تر عمل می‌کند.

وی افزود: در جهت مهاجرت معکوس و افزایش اشتغال، طرح تیم‌های سیار آموزش در برخی از روستاهای اطراف و پایگاه‌ها در حال انجام است.

پوربافرانی در پایان ضمن دعوت جوانان به مهارت‌آموزی در مراکز فنی‌ و حرفه‌ای گفت: امروز کسی موفق‌تر است که دانش او توام با عمل باشد و در کنار تحصیلِ علم مهارت کافی هم داشته باشد، چون علم و عمل است که جامعه را به سمت پویایی و نشاط سوق می‌دهد؛ برای مثال جوانی که از مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار باشد در خدمت مقدس سربازی می‌تواند از آن بهره ببرد یا به عنوان خودیار فنی می‌تواند نیازهای خود و خانواده‌اش را برطرف و به کاهش هزینه خانواده کمک کند و یا به عنوان یک کارآفرین در شهرستان مطرح شود؛ تاکید میکنم هر نایینی باید حداقل یک مهارت را داشته باشد.

(شناسه : ۳۹۶۹ - ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴)