27
یکشنبه, اکتبر
یکشنبه, ۰۶ آبان ۱۴۰۳

جشنواره مهر در کویر، گامی موثر در توسعه گردشگری نایین

جشنواره مهر در کویر، گامی موثر در توسعه گردشگری نایین
جشنواره فرهنگی گردشگری «مهر در کویر» با هدف توسعه صنعت گردشگری نایین، احیای آداب و رسوم، ایجاد شور و نشاط و معرفی ظرفيت‌هاى این منطقه بکر تاریخی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، شهر تاریخی نایین با معمارى باستانى و کوچه‌هاى پر رمز و راز، همچون نگینى در قلب کویر مرکزى ایران می‌درخشد، جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری فرصت مناسبی است تا گردشگران از دل این کویر آرام و اسرارآمیز عبور کنند و با تاریخ، فرهنگ و اصالت نایین آشنا شوند.

امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگى، گردشگرى و صنایع‌دستى استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار صدای نایین اظهار کرد: نایین به عنوان یک شهر تاریخی و کهن با تمدن بسیار طولانی و مردمان بسیار خوب و خونگرم، در دل کویر با بناهای تاریخی و ظرفیت جغرافیایی که دارد می‌تواند سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی، بافت تاریخی و غذا و شیرینی‌های خوشمزه از ویژگی‌های منحصر به فرد نایین است، گفت: این شهر استعداد خاصی در حوزه گردشگری دارد و ما باید با برگزاری جشنواره‌های مختلف در طول سال، نایین را به نحو مطلوب به مردم کشور و حتی سراسر دنیا معرفی کنیم.

کرم‌زاده با اشاره به اینکه عبای محمدیه جز صنایع دستی فاخر نایین محسوب می‌شود تصریح کرد: با رویکرد دولت جدید و خدماتی که دولت قبل داشته است، سعی می‌کنیم در بحث صادرات عبا به کشورهای منطقه خلیج فارس قدم برداریم و با حضور در نمایشگاه‌های خارجی این محصول ملی را در دنیا بیشتر مطرح کنیم و باب صادرات آن را باز کنیم.

محمود مدنیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نایین در گفت‌وگو با خبرنگار صدای نایین بیان کرد: جشنواره فرهنگی گردشگری «مهر در کویر» با هدف توسعه صنعت گردشگری نایین، احیای آداب و رسوم، ایجاد شور و نشاط و معرفی ظرفیت‌هاى فرهنگی، تاریخى، گردشگرى و طبیعت‌گردى این منطقه بکر تاریخی در هفته گردشگری نایین برگزار شد.

وی افزود: نایین‌گردی از بافت تاریخی محمدیه تا کوچه پس کوچه‌های قدیمی، برنامه‌های فرهنگی، هنری، شعر و موسیقی در واحدهای اقامتی و بوم‌گردی‌ها، تور معرفى بناهاى تاریخى براى مهمانان و گردشگران و برپایی آیین‌های سنتی انارک به همراه محفل شعر و ادب از جمله برنامه‌های این جشنواره بودند.

مدنیان با بیان اینکه برنامه‌های سنتى و آیینى که ریشه در تاریخ و فرهنگ یک منطقه دارد، یکى از مهم‌ترین جاذبه‌هاى گردشگرى است، گفت: در این جشنواره، آیین عروسی سنتی یکی از آداب قدیمی نایین را برگزار کردیم و همچنین بازی‌های محلی، موسیقی سنتی، کویرگردی در بافت تاریخی و بکر انارک و چوپانان، نجوم و رصد ستارگان را نیز داشتیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نایین با اشاره به اینکه جشنواره با حمایت همه مسؤولان شهرستان برگزار شده است، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم نایین را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم باید زیرساخت‌های آن فراهم شود که در این راستا از سال ۹۶ با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری، شاهد رشد بوم‌گردی‌ها و هتل‌های سنتی در سطح منطقه هستیم.

وی ادامه داد: در این جشنواره نیز با دعوت از همه آژانس‌های گردشگری، گردشگران شاخص و فعالین شبکه‌های مجازی تلاش کردیم که هر چه بیشتر نایین را معرفی کنیم تا در آینده به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود.

جشنواره

جشنواره

حسن شفیعی شهردار نایین در گفت‌وگو با خبرنگار صدای نایین، ضمن تشکر از رسانه صدای نایین به جهت انعکاس اخبار خوب و امیدبخش شهرستان، بیان کرد: مردم نایین همیشه مهمان‌پذیرهای خوبی هستند و گردشگران را به آغوش فرهنگی خود پذیرفته‌اند و این افتخاری برای نایین است که هفته گردشگری با استقبال بسیار خوب و گرم مردم رو به رو بوده است.

وی افزود: در این جشنواره از هنرمندان کشوری دعوت کردیم تا هم برای مردم عزیز نایین برنامه‌های خوبی را داشته باشند و هم جاذبه‌های بی‌بدیل گردشگری نایین بیش از پیش، به مردم عزیز استان و کشور معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین،در کشورمان ایران در فواصل مختلف سال جشنواره‌ها و رویدادهای مهم فرهنگی در سطح منطقه‌ای و ملی برگزار می‌شود، بیشتر این جشنواره‌ها و رویدادها با محوریت غذاها و خوراک محلی، موسیقی محلی استان‌ها و اقوام، بازی‌ها و ورزش‌های محلی، پوشاک سنتی، صنایع‌دستی و آداب و رسوم‌های مختلف مردم کشورمان هستند.

حتی برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم سالانه صدها گردشگر خارجی را که برای تماشای عزاداری، تعزیه‌خوانی و آشنایی با فرهنگ تشیع به ایران می‌آیند به خود جذب می‌کند.

اما برای جذب گردشگر رویداد، باید تمهیداتی از سوی نهادهای دولتی با همکاری و تعامل بخش خصوصی انجام گیرد که ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای جشنواره‌ها، رویدادهای بین‌المللی، تبلیغات استاندارد و مناسب در سطح بین‌الملل مهمترین فعالیت‌ها برای رسیدن به درآمد ارزی مقبول در صنعت گردشگری شاخه گردشگری رویداد هستند.

برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف برای برگزاری رویدادهای فرهنگی باید از نیروهای توانمند و آگاه فرهنگی کشورمان برای جذب ایده‌ها و نوآوری‌های جدید نهایت استفاده را کرد و با آموزش این نیروها سطح عملکردشان را در این زمینه ارتقاء بخشید.

 کد نوشته: ۱۳۶۴۵ - ۶ آبان ۱۴۰۳