احتمال وقوع طوفان در نقاطی از استان اصفهان / مردم منتظر تندبادهای لحظه‌ای باشند

احتمال وقوع طوفان در نقاطی از استان اصفهان / مردم منتظر تندبادهای لحظه‌ای باشندمدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: برای روزهای پایانی هفته وقوع طوفان‌های لحظه‌ای تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در مناطقی از استان اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان ، درباره شرایط جوی اصفهان در ﺁغاز سال اظهار داشت: با توجه به اینکه سامانه جوی فعال در روزهای ابتدایی سال 1401 فاقد رطوبت است و تغذیه رطوبتی نمی‌شود، تا پایان هفته شاهد جوی ابرﺁلود و غبارﺁلود به همراه وزش باد در بعداز ظهرها خواهیم بود که این باد، روز پنجشنبه در نواحی مرکزی، شرق و شمال  و در روز جمعه در نواحی شرقی شدت بیشتری می‌یابد.

وی از امکان وقوع طوفان‌های لحظه‌ای گفت و افزود: حدود دو هفته پیش طوفان‌های گرد و غبار در مناطق شرق استان روی داد و خساراتی را نیز به بار ﺁور؛ این بار نیز کارشناسان هواشناسی برای محور‌های نائین، انارک، چوپانان، جندق خور و بیابانک، اردستان کوهپایه و محورهای جنوب مثل سمیرم- شهرضا، محورهای شمال استان مثل کاشان- قم، پیش‌بینی وقوع طوفان‌های و تندبادهای لحظه‌ای کرده‌اند که در برخی مناطق ممکن است سرعت این تندبادها تا 120 کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در ارتباط با تمهیدات پیش‌بینی‌ شده برای مقابله با طوفان‌های لحظه‌ای ادامه داد: در این زمینه هشدارها و اخطارهای لازم از جمله توصیه به شهرداری‌ها و اداره راه برای استحکام بخشی به سازه‌های ناپایدار همچون تابلوها و داربست‌ها، هشدار برای ممنوعیت صعود به ارتفاعات توسط مسافران و اهالی، توصیه به دامداران برای عدم چرای دام در ارتفاعات تا پایان هفته و توصیه به تیم‌های گردشگری و کوه‌نوردی برای دقت و رعایت نکات ایمنی در هنگام صعود به ارتفاعات داده شده است.

وی درباره وقوع طوفان‌های لحظه‌ای به مسافران هشدار داد: ممکن است مسافران در هنگام سفر، در جاده با تندباد‌های لحظه‌ای روبرو شوند که این تندبادها منجر به کاهش دید رانندگان می‌شود. از راننده‌ها خواهش می‌کنیم برای حفظ امنیت خود و دیگران، در صورت روبرو شدن با این تندبادها، در کنار جاده توقف کنند و لحظاتی منتظر شوند تا تندباد بگذرد و همچنین تحت هر شرایطی به توصیه‌های پلیس توجه کنند.

شیشه‌فروش درباره پدیده خیزش گرد و غبار در برخی مناطق استان هشدار داد و افزود: وسعت بیابان‌های استان بیشتر از 3 و نیم میلیون هکتار بیابان داریم که از این میزان 2 و نیم میلیون هکتار، شرایط فرسایش بادی و خیزش گرد و غبار را دارد که اغلب در مناطقی از جمله بادرود، خور و بیابانک، کاشان، ﺁران و بیدگل، نطنز، اردستان، برخوار و شرق اصفهان رخ می‌دهد.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه و مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: کانون‌های بحرانی خیزش گرد و غبار در استان شناسایی شده و تاکنون بیشتر از 310 هزار هکتار نهال‌کاری در عرصه‌های بیابانی و با هدف تثبیت گرد و غبار انجام شده و امسال نیز 200 هکتار نهال‌کاری انجام خواهد شد. همچنین نصب بادشکن و سد رسوب‌گیر در اطراف جاده‌ها از جمله اقداماتی است که برای مقابله با این پدیده انجام شده است.
(۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸)