مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از بهره برداری فاز سومِ طرح بزرگ و ملي جاده طريق الرضا (مسير بين اصفهان و خراسان رضوي) تا پایان تیرماه خبر داد.
علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص پروژه احداث باند دوم محور نایین-انارک-خور-طبس اظهار کرد: این پروژه یکی از اولویت دارترین پروژه های راهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان محسوب می شود که در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن از سمت نایین شروع شده و به طول ۲۵۶ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان اصفهان است.
وی با بیان اینکه این پروژه در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده است گفت: این طرح بزرگ و ملي، جاده طريق الرضا که مسير بين اصفهان و خراسان رضوي است را به بزرگراه دوبانده تبدیل میکند. و موجب افزایش ایمنی در تردد و جلوگیری از وقوع تصادفات رخبهرخ می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه این پروژه دارای چند فاز است تشریح کرد: فاز اول و دوم آن که از نایین شروع و تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ادامه دارد در مجموع به طول ۳۸ کیلومتر و با هزینه ۱۱۰میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. فاز سوم این پروژه که از ایستگاه راهآهن تا ابتدای شهرانارک است به طول ۴۰ کیلومتر و با هزینه ۴۸۰ میلیارد ریال تا پایان تیرماه به بهره برداری می رسد.
وی افزود: عملیات پلسازی در این محور تکمیل شده است و تنها یک دستگاه پل با دهانه ۲۶ متر، با پیشرفتفیزیکی ۸۵ درصد در دست اجرا است.قاری قرآن با بیان اینکه فاز چهارم پروژه مربوط به مسیر مشجری تا سه راهی چوپانان به طول ۳۰ کیلومتر است گفت: مطالعات فاز چهارم این پروژه به پایان رسیده و در مرحله انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار است.
قاری قرآن اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل کل این محور را ۲هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل اهمیت این پروژه نبود ایمنی در این محور و ترانزیتی بودن آن است.
گفتنی است: از زمان بهرهبرداری جاده خور طبس موسوم به طریق الرضا(ع) ترافیک جادهای، حملونقل بار و مسافرِ محور نائین خور به سمت استانهای خراسانرضوی و جنوبی، افزایش یافت، همچنین افزایش روز افزون تردد در این محور توسط مسافرینی که از استان اصفهان و دیگر استانهای مجاور جنوب و جنوبغرب به مقصد زیارت بارگاه رضوی عزیمت میکند این جاده را به صورت یکی از محورهای ترانزیتی درآورده است. از طرفی دیگر وجود معادن سنگ متعدد در این محور اهمیت آن را دو چندان کرده است.
(۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵)