روستای عشین نایین از جاذبه های گردشگری

روستای عشین نایین از جاذبه های گردشگری روستای عشین نایین از روستاهای بسیار زیبا برای سفر و گردشگری است.
همه ساله با نزدیک شدن به ایام عید یکی از سوالات مهم افراد این است که به کجا سفر کنیم؟ روستای عشین از مناطق بسیار زیبا برای گردشگری و سفر است. روستای عشین بخشی از ایران مرکزی است که در کناره جنوبی دشت کویر با شرایط سخت آب و هوایی واقع شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی روستای عشین در 30 کیلومتری شمال غرب انارک قرار دارد. روستای عشین یا اشین یکی از روستاهای حاشیه کویری در غرب انارک و شمال شرقی استان اصفهان است که در مسیر جهانگردان کویری قرار گرفته‌ است. آلفونس گابریل در سال 1933 میلادی در سفر به کویرهای ایران اقامت کوتاهی در  روستای عشین داشته و آن را در کتاب ”عبور از صحاری ایران ” توصیف کرده‌ است.

مسافرت به روستای عشین

به گزارش رکنا، روستای عشین با طول جغرافیایی 53٫290٫0 و عرض جغرافیایی 33٫29٫30 درجه است. عکس روی جلد کتاب ”عبور از صحاری ایران ” آلفونس گابریل ، عشین را در سال 1312 نشان می‌دهد.

گردشگری عشین

وجود ذخایر و کانسارهای معدنی در سنگ‌های مجموعه افیولیتی عشین به‌عنوان بازمانده‌ای از دریاها و آبراهه‌های گذشته ایران مورد بررسی قرار گرفته‌است.

سفر

عشین به چه معناست؟

در فرهنگ لغت نام‌ها و آبادی ها نوشته محمد مهریار عشین به معنای سرزمین آب‌های جاری است و وجود تعداد چشمه‌های زیاد در اطراف این روستا هویدا این حقیقت است.

روستای عشین

این روستا شامل خانه‌ها؛ قلعه دفاعی و حمام است که به اوایل قرون اسلامی و قبل از آن متعلق است.

روستا عشین

روستا پس از حدود نیم قرن متروک و مخروب شدن در سال 1393 توسط مهندس مژگان باقری ثبت میراث ملی کشور شد.

آشین نایین

سفر به روستای عشین

گردشگری روستای عشین

این روستا پذیرای مسافرانی از کشورهای آسیایی در زمینه زمین‌شناسی و معادن، میراث و ابنیه تاریخی، نجوم و ستاره‌شناسی، کویرشناسی و بیابان‌گردی است.

روستای آشین

گردشگری در روستای عشین

آشین

برای احیای روستای اشین و با هزینه شخصی، مژگان باقری در سه فاز تا سال ۱۴۰۰ حدود یک سوم بافت روستا را مرمت و احیا کرد. اشین با مجوز رسمی از میراث فرهنگی، اقامتگاه بومگردی است.
(رکنا - کدخبر: 770739