پلنگ کاشان بی نظیرترین، کم یاب ترین و شاخص ترین گونه های حیات وحش ایران است

 رئیس اداره محیط زیست کاشان دولتخواه با اشاره به اینکه، پلنگ کاشان دومین گونه ازپلنگ به ثبت رسیده در استان اصفهان است، نخستین گونه پلنگ در استان اصفهان درمنطقه عباس آباد نائین به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پیام کاشان، اللهیار دولتخواه امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک، گفت: پلنگ کاشان یکی بی نظیرترین، کم یاب ترین و یکی ازشاخص ترین گونه های حیات وحش ایران است که اهمیت جهانی دارد. به گفته وی پلنگ شناسایی شده در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان از نژاد ایرانی است که فیلم تهیه شده از پلنگ کاشان فیلم با کیفیت بالایی است که توسط دوربین های حرفه ای تله از سوی علیرضا نادری همیارمحیط زیست ثبت و ضبط شده است.   
دولتخواه با اشاره به اینکه پلنک ها دارای شناسنامه هستند و پلنگ هر منطقه براساس خال های سیاه روی پوست پلنگ که شناسایی می شوند، گفت: خال های روی پوست هیچکدام ازپلنگ ها شبیه هم دیگر نیست.
وی افزود: پلنگ کاشان نیز براساس خال های سیاه رنگ روی بدن خود که هیچ گونه دیگری از پلنگ ها ندارند به ثبت رسید ومستند آن دریافت شد.
به گفته وی تاکنون پلنگ ایرانی و گربه پالاس که دو گونه نادروکم یاب وشاخص که در خط قرمز آی. یو. سی. ان  قرار دارند در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک به ثبت رسیده است.
لازم به ذکر است، منطقه حفاظت کاشان، شامل قمصر و برزک به وسعت 60 هزارهکتاراست که گونه های شاخصی همچون پلنگ و گربه پالاس، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش و آهو را در خود جای داده است که براساس آخرین سرشماری بیش از 2 هزار راس کل و قوچ و میش و بز در منقطه حفاظت شده قمصر و برزک هستند.
لازم به ذکر است، دوم اردیبهشت روزجهانی زمین پاک نامگذاری شده است و امسال به عنوان «سرمایه گذاری در زمین با حذف پلاستیک» نامگذاری شده است. 
(31 فروردین 1401 - 9 : 17 - کد خبر : 26497)