23
چهارشنبه, اکتبر
چهارشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۳

آغاز بزرگ‌ترین برداشت ژئوفیزیک هوابرد تاریخ کشور در نایین

آغاز بزرگ‌ترین برداشت ژئوفیزیک هوابرد تاریخ کشور در نایینشهرستان نایین به عنوان کلکسیون کانی‌ها و معادن ایران، برای بزرگ‌ترین برداشت ژئوفیزیک هوابرد تاریخ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، کشور ایران بر روی یکی از کمربندهای مهم معدنی قرار گرفته و وجود فعالیت‌های کوه‌زایی آن را به یکی از غنی‌ترین کشورها در حداقل ده نوع ماده معدنی تبدیل کرده است.

عملیات اکتشافی انجام شده وقوع ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور را با ذخیره‌ای بیش از ۲۵ میلیارد تن به اثبات رسانده است که حدود ۶ میلیارد تن آن مربوط به ذخایر فلزی و بقیه ذخایر غیرفلزی است، این در حالی است که فعالیت‌های اکتشافی هنوز بخش عظیمی از کشور را پوشش نداده است.

شهرستان نایین دارای قدیمی‌ترین معادن ایران است و به لحاظ تعدد و تنوع ماده معدنی و کانی‌های فلزی و غیرفلزی همچون سرب، روی، آهن، مس، طلا، منگنز، پرلیت، باریت، بنتونیت، سنگ لاشه، سنگ آهک، گچ، گرانیت، مرمریت، فلدسپات، تالک و کائولن، کلکسیون کانی‌ها و معادن ایران محسوب می‌شود.

محمدحسن عابدی، رئیس صمت شهرستان نایین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در این شهرستان وجود دارد که معدن نخلک انارک با قدمت بالغ بر ۲ هزار سال، از قدیمی‌ترین معادن ایران بوده و کارخانه فرآوری آن را به عنوان نخستین کارخانه فرآوری مواد معدنی ایران می‌شناسند.

وی افزود: ظرفیت اشتغال معادن نایین، بیش از ۱۶۰۰ نیروی انسانی بوده و ظرفیت تولید آن‌ها بستگی به پروانه بهره‌برداری متغییر است که خاک‌های صنعتی، آهن و مس بیشترین مواد معدنی مورد بهره‌برداری از این معادن هستند.

عابدی تصریح کرد: واحد فرآوری سرب نخلک، فرآوری چاه پلنگ، فرآوری مس، کنسانتره آهن در جاده بنوید و کنسانتره مس در ناحیه صنعتی نیستانک از واحد‌های فرآوری معادن این شهرستان هستند و کارخانه کنسانتره روی، اگر زیرساخت برق آن تأمین شود، در آینده نزدیک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد فرآوری روی هم به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس صمت نایین بیان کرد: در سال جاری، برای اولین بار در کشور شهرک تخصصی فرآوری عناصر معدنی در کیلومتر ۱۷ جاده انارک به مساحت ۲۰۰ هکتار، کلنگ زنی شد و با آماده شدن زیرساخت‌های آن، واحد‌های تولیدکننده عناصر جهت فرآوری مستقر خواهند شد.

کشور

کشور

وسعت بالای شهرستان نایین، موقعیت مناسب آن در مرکز کشور، موقعیت مناسب زمین‌شناسی، قرارگیری در استان اصفهان و وجود واحدهای مهم و بزرگ صنعتی کشور در در این استان باعث شده است، نایین در زمینه معدن و صنایع معدنی پتانسیل و بازار مصرف بسیار بالایی داشته باشد.

علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، از مطالعه پهنه نایین با مشارکت بخش خصوصی خبر داده است که بزرگ‌ترین برداشت ژئوفیزیک هوابرد تاریخ این سازمان با حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر خطی در دشت و کوه در پهنه نایین طی ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

شهیدی این برداشت را بخشی از طرح تحول زمین‌شناسی با هدف بررسی و مطالعه حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از کشور عنوان کرده که نتایج بسیار خوبی در زمینه اکتشاف ذخایر پنهان داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، طرح تحول زمین‌شناسی از آغاز دولت سیزدهم و با رویکرد افزایش تولید و رونق بخش معدن کشور در حال اجراست که پیمایش‌های چهارگانه زمین‌شناسی، اکتشافات ژئوشیمیایی، زمین‌شناسی اقتصادی و اکتشافات به روش ژئوفیزیک هوابرد در این طرح صورت می‌گیرد.

 کد نوشته: ۱۳۶۰۷ - ۱ آبان ۱۴۰۳