09
پنج شنبه, ژانویه
پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۳

انارک نیوز - شنبه یکم تیرماه 1398: روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در 1360) - روز اصناف - جشن آب پاشونک (جشن آغاز تابستان) 

2 تیر: به توپ بستن مجلس شوراي ملي شاه قاجار (1287) - روز جهانی بیوه ها (23 ژوئن) 
3 تیر: پايان مرحله اول مشروطيت وآغازاستبدادصغير (1287)
4 تیر: انتقال امام خميني(ره) به پادگان عشرت آباد (1342)
5 تیر: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (26 ژوئن) - روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه (26 ژوئن)
6 تیر: جشن نیلوفر
7 تیر: شهادت مظلومانه آیت ا... دکتر بهشتی و 72 تن از یاران امام خمینی (ره) با انفجار بمب در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به دست مجاهدین خلق (1360) و روز قوه قضائیه
8 تیر (تعطیل): شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) (25 شوال 148 ه.ق) - روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی
9 تیر: قيام مردم عراق به رهبري آیةالله شيرازي (1299)
10 تیر: روز صنعت و معدن - روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای - روز بزرگداشت صائب تبریزی
11 تیر: شهادت آیت ا... صدوقی چهارمین شهید محراب به دست مجاهدین خلق (1361)
12 تیر: حمله ددمنشانه ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران (1367) و روز افشای حقوق بشر آمریکایی - روز بزرگداشت علامه امینی (1349)
13 تیر ماه: ولادت حضرت معصومه (س) ( اول ذی القعده 173 ه.ق) و روز دختر - جشن تیرگان (روز تیر)
14 تیر: روز قلم - روز شهرداری و دهیاری - فتح آندلس به دست مسلمانان (21 شوال 92 ه.ق)
15 تیر: جشن خام خواری
16 تیر: روز مالیات
17 تیر: روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه (5 ذی القعده) - روز بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم (ع) (5 ذی القعده) - انعقاد پيمان «سعد آباد» (1316)
18 تیر: روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) (6 ذی القعده) - روز ادبیات کودکان و نوجوانان - حمله به کوی دانشگاه تهران (1387)
19 تیر: کشف توطئه آمریکایی در پایگاه هوایی شهید نوژه (کودتای نافرجام نقاب در 1359)
20 تیر: حمله آزادي‏خواهان ومشروطه ‏طلبان به تهران (1288) - روز جهانی جمعيت (11 ژوئیه)
21 تیر: روز عفاف و حجاب - حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم به دست رضا شاه پهلوی (1314)
22 تیر: شكست محمدعلي شاه از مشروطه طلبان (1288)
23 تیر: ولادت حضرت امام رضا (ع) (11 ذی القعده 148 ه.ق) - گشایش نخستین مجلس خبرگان رهبری (1362) - روز گفت و گو و تعامل سازنده با جهان
24 تیر: مهاجرت علما و مردم تهران به قم (1285)
25 تیر: روز بهزیستی و تامین اجتماعی
26 تیر: سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان
27 تیر: اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی ایران (1367)
30 تیر: روز بزرگداشت آیت ا... سید ابوالقاسم کاشانی
31 تیر: رأي دادگاه لاهه به نفع ايران دربرابرانگليس (1331)

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، گفت: به سبب افزایش سرعت باد شرقی، پدیده گردوخاک و کاهش دید از امروز در نواحی شمال و شمال شرقی استان تا هفته آینده پیش‌بینی می‌گردد شرایط گردوغبار در مرکز استان تا روز جمعه ادامه دارد.
منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به افزایش گردوغبار در هوای اصفهان، گفت: افراد آسیب‌پذیر و بیماران قلبی، ریوی و عروقی به علت فعال شدن کانون‌های ریز گرد در مناطق برون و درون استانی و ایجاد شرایط گردوغبار و افزایش غلظت ریزگردها در شهر اصفهان و مناطق شمال و شرق استان تا جایی که می‌توانند از منزل خارج نشوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به توصیه‌های بهداشتی در شرایط گردوغبار، اظهار داشت: در شرایط گردوغبار مردم سعی کنند ورزش صبحگاهی در فضای باز انجام ندهند و از حضور در مکان‌های پرترافیک پرهیزکرده و استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهید.
وی بابیان اینکه در شرایط گردوغبار مردم از ماسک‌های استاندارد باید استفاده کنند، خاطرنشان کرد: به سبب افزایش سرعت باد شرقی، پدیده گردوخاک و کاهش دید از امروز در نواحی شمال و شمال شرقی استان تا هفته آینده پیش‌بینی می‌گردد شرایط گردوغبار در مرکز استان تا روز جمعه ادامه دارد.
شیشه‌فروش با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری، گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران قرار شد یک گروه از کمیته منابع طبیعی و محیط‌زیست و هواشناسی به مناطق نائین و انارک و شهرهای مجاور اعزام شوند تا کانون این گردوغبار را بررسی کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: طی این جلسه هواشناسی موظف شد مشخصات کانون‌های این گردوغبار را پیداکرده و به اداره محیط‌زیست ارجاع دهد تا راهکارهای لازم را بررسی کنند.
وی گفت: اداره‌های منابع طبیعی، محیط‌زیست و هواشناسی استان اصفهان با همکاری اداره‌های فوق‌الذکر استان سمنان، خراسان جنوبی و قم اقداماتی مشترکی در راستای شناسایی و کنترل اضطراری کانون‌های گردوغبار انجام دهند.
(۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۳/۳۰)

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وضعیت آلودگی هوای اصفهان ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار برون استانی و درون استانی است که تا امشب از شدت آنها کاسته می‌شود. 
منصور شیشه‌فروش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای استان اظهار داشت: از شب گذشته کانون‌های گرد و غبار در استان سمنان با وزش باد با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، کانون‌های گرد و غبار را فعال و به سمت اصفهان هدایت کرد.
وی افزود: کانون‌های گرد و غبار سجزی و انارک نائین  هم به صورت درون استانی فعال شده‌‍اند و به گرد و غبارهای برون استانی پیوستند و شرایط گرد و غبار را از نیمه شب گذشته ایجاد کردند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در این راستا به سرعت جلسه شورای مدیریت بحران تشکیل شد، گفت: در ارتباط با وضعیت ایجاد شده اطلاع‌رسانی انجام شد و اقداماتی پیرامون کنترل آن صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در سطح استان 16 کانون بیابانی گرد و غبار شناسایی شده که اداره کل منابع طبیعی اقدام به کاشت 300 هزار هکتار جنگل دست کاشت، طاغزار و مالچ پاشی کرده و هنوز هم فعالیت آنها ادامه دارد.
شیشه‌فروش ادامه داد: وضعیت امروز به صورت ناگهانی اتفاق افتاد و در این زمینه اقداماتی چون کنترل خودروها در محدوده زوج و فرد، عدم توقف صنایع آلاینده و توصیه‌هایی به مردم در راستای پرهیز از حضور گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی- ریوی، زنان باردار و کودکان در فضای باز و ورزش نکردن در پارک‌ها و توصیه به  استفاده از ماسک استاندارد انجام شد.
وی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی اظهار داشت: تا فردا شرایط کنونی وجود دارد که به تدریج از بعد از ظهر از شدت گرد و غبار کاسته خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در فصل گرما، الگوهای تابستانی باد از شرق می‌آید و کانون‌های گرد و غبار دارای منشا خارجی (عراق، عربستان)، برون استانی (سمنان، خوزستان) و درون استانی دارد که این کانون گرد و غبار در اصفهان حاصل منشا برون استانی و درون استانی است.
(۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸)

ایران ویچ- واقعیت این است که یکی از اتفاقات وحشتناک در هنگام رانندگی، بریدن ترمز است. بیایید یاد بگیریم در این شرایط چه کاری از دست ما ساخته است:
راهکارهای پیشنهادی:
۱. عصبانی نشوید. از حرکت زیادی خودداری کنید. حرکت زیادی باعث می شود که شرایط را برای خود خطرناک تر سازید. پس زیاد مانور ندهید و سعی کنید حرکات کمی داشته باشید. کنترل اعصاب و جسمتان را در دست داشته باشید.
۲. پدال گاز را رها کنید و اگر کروزکنترل دارید، حتماً مطمئن شوید آن را خاموش کرده اید.
۳. بررسی رفتار پدال ترمز:
اگر پدال ترمز نرم است، ممکن است که روغن ترمز کم کرده اید یا سیلندر اصلی آن خراب شده باشد. در این حالت شاید بتوانید با چندبار فشار دادن ترمز، کنترل وسیله را بدست آورید. اگر پدال ترمز سفت است، سریعاً بررسی کنید که چیزی(مثل بطری آب) در زیر پدال گیر نکرده باشد. سعی کنید از پای خود و یا دیگر مسافران برای چک کردن این مورد استفاده کنید. از جاده چشم بر ندارید.
۴. پدال ترمز را فشار دهید: پدال ترمز را چندین بار پشت سرهم فشار دهید تا مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل را فراهم آورید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد. حتی اگر سیستم ترمز اتومبیل شما از نوع ABS باشد، باز هم این کار را انجام دهید. چرا که ترمز ABS تنها زمانی فعال می شود که به شدت ترمز بگیرید. به هر حال به شدت و تا آخرین حد چندین بار پدال ترمز را فشار دهید.
۵. معکوس بکشید: به دنده پایین تر شیفت کنید. اگر اتومبیل شما اتومات است، آن را در حالت دستی قرار داده و دنده را ۱ یا ۲ کنید. اگر اتومبیل شما دنده دستی است، سعی کنید کم کم دنده را کم کنید. یعنی اول دنده را ۳ و پس از کمی حرکت و کم شدن سرعت، دنده را ۲ کنید. دقت کنید که بطور ناگهانی به دنده پایین (۱ و ۲) شیفت نکنید چون ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید.
۶. از ترمز دستی استفاده کنید: سعی کنید ترمز دستی را کم کم بکشید و سرعت اتومبیل را کاهش دهید. البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. دقت کنید که به ناگهان ترمز دستی را تا انتها نکشید. زیرا چرخ های عقب اتومبیل قفل می کند و ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید. اگر احساس کردید که چرخ های عقب قفل شده و صدا می دهد، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت اتومبیل شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبی روی وسیله نقلیه داشته باشید.
۷. چشمان خود را به جاده بدوزید: به چیزهایی که در جلوی شماست، نگاه کنید. از ترافیک سنگین و موانع خطرناک دوری کنید
۸. به دیگر راننده ها هشدار دهید: چراغ های خطر(فلاشرها) اتومبیل را روشن کنید. بوق بزنید و چراغ بزنید و به دیگر رانندگان اطلاع دهید که در چه وضعیتی هستید. چون آنها ممکن است متوجه وضعیت شما نشوند. شیشه ها را پایین داده و با سر و صدا به عابران پیاده و دیگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهید. هرچند که با پایین دادن شیشه ها،اصطکاک هوا نیز به توقف اتومبیل شما کمک می کند.
۹. از اصطکاک جاده استفاده کنید: اگر جاده پیش روی شما، دارای حاشیه است(مثل حاشیه های این شکلی |||||||| )، بر روی آنها حرکت کنید و فرمان را کمی به چپ و راست جابجا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار دیگری که می توانید انجام دهید، تغییر لاین از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس می باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش یابد. البته این کار در سرعت بالا ممکن است باعث واژگونی اتومبیل شود. پس دقت کنید.
۱۰. از موانع محیطی استفاده کنید: اگر هیچکدام از روش های بالا موثر واقع نشد، و یا اگر مجبور بودید به سرعت توقف کنید، باید از موانع طبیعی بهره بگیرید. این کار به هیچ عنوان راه حل مناسبی نیست و کنترل اتومبیل را به شدت کاهش می دهد. اما اگر مجبور هستید، به عنوان آخرین راه حل از آن استفاده کنید:
الف: استفاده از عوارض زمین: به دنبال پستی و بلندی های جاده باشید. سرعت گیرها، دست اندازها، حاشیه های جاده همه می تواند در کاهش سرعت موثر باشد. اگر این موارد موثر واقع نشد، سعی کنید معکوس بکشید و با ترمز دستی سرعت را کاهش دهید.
ب: استفاده از کیسه های سیمان یا بشکه های آب: در برخی مواقع این نوع بازدارنده ها در جاده وجود دارند. تلاش کنید تا لاستیک اتومبیل را از بغل به آنها تماس دهید تا سرعت شما کاهش یابد. دقت کنید که با سر یا بدنه به آن برخورد نکنید. چرا که باعث رسیدن آسیب به اتومبیل و خود شما می شود. تا حد امکان لاستیک را با آنها تماس دهید.
۱۱. تماس با موانع کوچک مثل درختچه ها: موانعی همچون بوته ها و درختچه های کوچکتر از ۱ متر می تواند اتومبیل شما را متوقف سازند. همواره باید درختچه ها و بوته های کوچک را انتخاب کنید زیرا اگر طول آنها بزرگتر از ۱ متر باشد و یا خیلی محکم و استوار باشند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شوید.
راهکارهایی اظطراری:
۱. برخورد با پشت اتومبیل های دیگر:اگرچه به عنوان اولین راه حل پیشنهاد نمی شود، اما برخورد به پشت دیگر اتومبیل های جاده، سرعت شما را کاهش می دهد. در این حالت اتومبیلی را انتخاب کنید که هم سرعت با شماست و از استحکام خوبی برخوردار است( البته ضربه زدن به اتومبیل هایی با سرعت کمتر، باعث توقف اتومبیل و کاهش سرعت شدید شما می شود). قبل از برخورد با بوق زدن آنها را متوجه خطر سازید. ضربه را به طور مستقیم وارد کنید و از زدن ضربه های کشیدنی و ظریف خودداری کنید. چرا که اگر از گوشه ضربه بزنید، باعث منحرف شدن هر دو اتومبیل از مسیر شده و وضعیت خطرناکی را خلق می کنید. تا جایی که می توانید سرعت شما باید آهسته باشد. شاید کیسه هوای اتومبیل شما خاموش باشد!
۲. یافتن مکانی مناسب برای ساییدن یا تصادف: جاده را بررسی کنید تا یک نقطه ایمن برای سایش پیدا کنید. اگر قادر نیستید تا اتومبیل خود را بطور کامل متوقف سازید، بدنبال یک محیط باز باشید؛ جایی که بتوانید بدون برخورد با چیزی به حرکت ادامه دهید.
۳. اگر تمام گزینه های ذکر شده در بالا موثر واقع نشد، بدنبال چیزی برای تصادف باشید. بهترین چیز پیدا کردن یک برآمدگی پرپشت است که با ساییدن به آن سرعت اتومبیل را تا نصف کاهش دهید. اگر این برآمدگی را پیدا نکردید، دنبال علف های پرپشت باشید و در طول آنها رانندگی کنید تا سرعت شما کاهش یابد.
۴. اگر هیچکدام از این موارد پیدا نشد، به خاکی بکشید. هرچند که جاده خاکی(شنی یا ماسه ای) ناپایدار است و سرعت شما را به شدت کاهش می دهد. پس مراقب باشید.
اگر به دنبال یک محیط ایمن می گردید، جدول ها را انتخاب کنید اما به چند نکته توجه داشته باشید:
جدول کم عمق را انتخاب کنید که پس از برخورد با آن دوباره به ترافیک باز نگردید
فرمان را سفت بگیرید زیرا در اثر برخورد، کنترل اتومبیل از دست شما خارج می شود
توصیه ها:
۱. تنها با تعویض لنت های ترمز در زمان مناسب و همچنین بازدید دوره ای سطح روغن ترمز، می توانید از بسیاری از این موارد دوری کنید. در واقع بهترین راه حل، بازدید به موقع سیستم کنترل و اهمیت دادن به تغییرات آن است.
۲. ترمز گرفتن در سرازیری: اگر در سرازیری حرکت می کنید، از گرفتن ترمز بیش از حد خودداری کنید. زیرا لنت های ترمز بیش از حد داغ می شود و سیستم ترمز از دست می رود. لذا اگر نیاز به ترمز دارید، کمی ترمز کنید، معکوس بکشید و ترمز را رها کنید؛ بعد از آنکه کمی جلوتر رفتید دوباره ترمز بگیرید و سرعت را کم کنید. هیچ وقت بصورت پیوسته ترمز را نگه ندارید. در سرازیری از معکوس کشیدن و ترمز دستی بیشتر استفاده کنید.
۳. اگر موتور اتومبیل در ترمز گیری به شما کمک نکرد و همچنان با همان سرعت به حرکت ادامه داد، اتومبیل را به مسیری رهنمایی کنید که موتور دود کند. دنده را هم خلاص کنید. هرچند این کار باعث آسیب رسیدن به موتور می شود، اما شما مشکل بزرگتری دارید.
۴. بسیاری از مشکلات سیستم ترمز در اثر گیر کردن چیزی در زیر پدال ها اتفاق میفتد. بطری های آب معدنی، اسباب بازی، لیوان و … . همیشه اتومبیل خود را تمیز نگاه دارید. از ریختن و قرار دادن وسایل بخصوص نزدیک به صندلی راننده اجتناب کنید. همیشه جایی برای قرار دادن وسایل مورد نیاز خود در نظر بگیرید. همانند سبدهای مخصوص نگهداری لیوان و بطری آب و تلفن همراه.
۵. در هنگام حرکت هرگز اتومبیل های دنده اتومات را در وضعیت (P) یعنی “پارک” قرار ندهید. این کار باعث قفل شدن خودکار فرمان می شود و دیگر قاد به کنترل وسیله نقلیه نخواهید بود.
۶. چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن اینکه شما در حال ترمز گرفتن هستید، نکته های دیگری را بازگو می کند. قبل از شروع به رانندگی حتماً این چراغ ها را کنترل کنید. اگر با گرفتن ترمز روشن می شوند، سیستم ترمز مشکلی نخواهد داشت. البته دقت کنید که اگر مجبور هستید به شدت ترمز را بگیرید تا این چراغ ها روشن شوند، نصف قدرت سیستم ترمز شما از دست رفته است. احتمالاً یا لنت های ترمز سایییده شده و یا روغن ترمز کم شده است. نکته بعدی در خصوص چراغ های ترمز این است که اگر در حین رانندگی به طور خودکار روشن شدند، نشان از وجود نقص در سیستم ترمز است. بنابراین کار عاقلانه، توقف اتومبیل در کم ترین زمان ممکن و در مکانی ایمن است.
۷. لنت ترمز خیس، قدرت ترمز گیری را به شدت کاهش می دهد. بنابراین در روزهای بارانی یا رد شدن از مکان های خیس، بهترین کار روشن کردن چراغ های عقب، حرکت با دنده سنگین و گرفتن ترمز کم می باشد. وقتی از منطقه خیس خارج شدید( و یا باران بند آمد) جهت خشک کردن لنت ها، کافی است تا کمی ترمز را فشار دهید( پدال را تا ته فشار ندهید. فقط کمی که آن را تا نزدیک نقطه ترمز گرفتن فشار دهید). این عمل را جند بار تکرار کنید و پدال را رها کنید تا لنت ها خشک شوند.
هشدارها:
۱. معکوس کشیدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور می شود. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنید. شما کاری را که لازم است باید انجام دهید؛ نه هر کاری را.
۲. هنگامیکه موفق به توقف اتومبیل شدید، تا زمانیکه مطمئن نشده اید که مشکل حل شده، به هیچ وجه دوباره شروع به حرکت نکنید.
۳. هرگز در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن، اتومبیل را خاموش نکنید چرا که سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر اتومبیل را خاموش کنید، سیستم هیدرولیک قدرت پمپینگ ترمز را سه برابر افزایش می دهد. بنابراین در شرایط اظطرار، فقط سوئیچ را در حالت دوم(چرخش مرحله دوم سوئیچ) قرار دهید. بدین ترتیب سیستم تعلیق قفل نخواهد شد.

کد خبر : 1850994 تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۳

مقالات دیگر...