انارک نیوز: از رسوم قبل از نوروز، آیین چهارشنبه سوری است که فردا شب، سه شنبه 25 اسفندماه 1394 انجام می شود. چهارشنبه سوری در محلات مختلف انارک طبق رسوم قدیمی و با شکستن کوزه انجام می شود. با مواظبت خود و دیگران از این جشن لذت ببرید.
چهارشنبهسوری یکی از جشنهای ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سهشنبه شب) برگزار میشود.
در شاهنامهٔ فردوسی اشارههایی درباره بزم چهارشنبهای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشاندهندهٔ کهن بودن این جشن است. مراسم سنّتی مربوط به این جشن ملّی، از دیرباز در فرهنگ سنّتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شدهاست.
واژهٔ «چهارشنبهسوری» از دو واژهٔ چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفتهاست و سوری در زبان کُردی که به معنی سرخ است ساخته شدهاست. آتش بزرگی (تا صبح زود و برآمدن خورشید) روشن نگه داشته میشود که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن میکنند و از آن میپرند آغاز میشود و در زمان پریدن میخوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من». به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد. چهارشنبهسوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.
پیشینه: آیین آتشافروزی تا روزگار ما بر جای مانده و نام «چهارشنبه سوری» بر خود گرفتهاست. در ایران باستان بخشبندی هفته به شنبه و چهارشنبه و... نبوده و در گاهشماری ایرانیان هر یک از ۳۰ روز ماه نامی ویژه داشتهاست (امرداد، دی بآذر، آذر،... ، سروش، رشن، فرودین، ورهرام،... ، شهریور، سپندارمزد، خورداد و..).
«هفته» ریشه در ادیان سامی دارد، که باور داشتند خداوند، جهان را در ۶ روز آفرید و روز هفتم به استراحت پرداخت. بخشبندی روزها به هفته از یهود به عرب و از اعراب به ایرانیان رسیدهاست. اعراب دربارهٔ هر یک از روزهای هفته باورهایی داشتهاند؛ برای نمونه اینکه ۴شنبهٔ هر هفته روز شومی است.
منوچهری دامغانی هم اینگونه به این باور اشاره میکند: چهارشنبه که روز بلاست باده بخور / به ساتکین میخور تا به عافیت گذرد.
در ایران باستان در پایان هر ماه جشن و پایکوبی با نام سور مرسوم بودهاست و از سوی دیگر چهارشنبه نزد اعراب از روزهای شوم و نحس به شمار میرفت و بر این باور بودند که روزهای نحس و شوم را باید با عیش و شادمانی گذراند تا شیاطین و اجنه فرصت رخنه در وجود آدمیان را نیابند. بدین ترتیب ایرانیان آخرین جشن آتش خود را به آخرین چهارشنبه سال انداختند و در آن به شادمانی و پایکوبی پرداختند تا هم جشن ملی خود را حفظ کنند و هم بهانه بدست دیگران ندهند و بدین ترتیب جشن سوری از حادثه روزگار مصون ماند و برای ایرانیان تا به امروز باقی ماند.
برخی آیینهای سوری:
- شکستن کوزه (ایرانیان در شب چهارشنبه سوری کوزههای سفالی کهنه را بالای بام خانه برده، بهزیر افکنده و آنها را میشکستند.)
- آجیل مشگلگشا (در گذشته پس ار پایان آتشافروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم میآمدند و آخرین دانههای نباتی مانند: تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک میکردند و میخوردند.)
- فالگوشی و گرهگشایی (دختران جوان نیت میکنند، پشت دیواری میایستند و به سخن رهگذران گوش فرامیدهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را میگیرند.)
- قاشقزنی (دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود میکشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود میروند. صاحبخانه از صدای قاشقهایی که به کاسهها میخورد به در خانه آمده و به کاسههای آنان آجیل چهارشنبهسوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول میریزد. دختران نیز امیدوارند زودتر به خانه بخت بروند.)
علاوه بر ایران در جمهوری آذربایجان و بخشهایی از افغانستان، این رسم بهصورت روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال متداول است. پریدن از روی آتش در ایام نوروز در ترکمنستان نیز رایج است.
با غذاها و لباسهای محلی نایین آشنا شوید
نایین: این شهر در منطقه دشت کویر قرار گرفته است و آب و هوایی خشک و کویری دارد.
غذاهای بومی چون آش جو، آش گندم و نیز تولیدات محلی چون نان محلی و ماست چکیده (ماستینه) شهرت خاصی دارد.
نکته مهم اینکه در این خطه مردم به طریقی خاص نان را در تنور خشک میکنند که این نان به مدت طولانی قابل استفاده و از طعم دل انگیز خاصی برخوردار است.
در مناطق کوهستانی اطراف نایین با تخمیر شیر گوسفند و بز مادهای مغذی به نام «کُمه» در پوست دباغی شده بز تهیه میشود که طعم این ماده شبیه برخی از پنیرهای فرانسوی با تندی خاص است.
پوشاک، لباس مردم نایین نیز همچون سایر شهرهاست اما برخی روستاها به ویژه مناطق شرقی نایین کشاورزان لباس سنتی قدیم بر تن میکنند؛ این پوشاک شامل پیراهن ساده سفید، بدون یقه و شلوار مشکی و ساده است.
(خبرگزاری مهر / شناسهٔ خبر: 3578625 - شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸)
جلسه ستاد نوروزی
دیروز پانزدهم اسفندماه و روز درختکاری، جلسه ستاد نوروزي با هدف هر چه بهتر خدمات رسانی به مسافران نوروزی، اسکان مسافران و خدمات شهری با حصور بخشدار محترم انارک، امام جماعت، شهردار، شوراي شهر، رئیس بسیج و چند تن از معتمدین محل در بخشداری برگزار شد و تصمیماتی مناسب گرفته شد.
ازدحام رای دادن برای انتخابات 1394 در انارک
از امروز 8 صبح 7 اسفند ماه رای گیری در تنها صندوق شهر انارک شروع شد و تاکنون ادامه دارد.
امروز صبح هوا آفتابی و غروب همراه با باد ملایم و بتدریج رو به سردی گزنده ای نهاد. از صبح دو صف خانم ها و آقایان تشکیل و این صف بتدریج طولانی تر شد به طوری که غروب طولانی تر از صبح بود. عده ای با دیدن صف در غروب تصمیم گرفتند حدود ساعت 20 و سی دقیقه جهت رای دادن برگردند.
ترتیب رای گیری بدینگونه است که ابتدا تعرفه رای برای انتخابات مجلس خبرگان (5 نفر برای استان اصفهان) صادر و پس از انداختن در صندوق مربوطه، تعرفه رای انتخابات مجلس صادر می شود و در پایان شناسنامه ای که در ابتدا تحویل شده، دریافت خواهد شد.
فضای سیاسی انارک بسیار آرام بود.