خیزش کانون‌های گرد و غبار تا پایان روز شنبه در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از خیزش کانون‌های گرد و غبار، کاهش میدان دید و کاهش کیفیت هوا از روز چهارشنبه گذشته تا پایان روز شنبه در استان خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس اعلام هواشناسی، از روز چهارشنبه تا پایان روز شنبه شرایط گرد و غبار استان حاکم است. روز جمعه شمال و شرق استان و روز شنبه مناطق مرکزی، نیمه شرقی و جنوبی درگیر گرد و غبار هستند.

وی افزود: باتوجه به وزش باد نسبتا شدید تا شدید، کانون‌های گرد و غبار در استان خیزش پیدا می‌کند و احتمال آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها و درختان وجود دارد. بنابراین اجتناب از قرار گرفتن زیر تابلوها و درختان، کنترل ترافیک و رعایت اصول ایمنی در محورهای تردد توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزش باد در روز چهارشنبه گذشته ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار در شمال عراق بود که به اصفهان رسید، اما گرد و خاک روز جمعه و شنبه ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار داخلی در اردستان، انارک و نائین است.

وی با اشاره به شناسایی یک و نیم میلیون هکتار کانون های فرسایش بادی در استان، گفت: حدود ۲ و نیم میلیون هکتار از ارضی استان و ۱۴ شهرستان تحت فرسایش بادی است. در سال‌های گذشته تاکنون ۳۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی با هدف پیشگیری از بیابانزایی اجرایی شده، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیر زنده در کنار جاده‌ها و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده در مناطق بیابانی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه به علت کم بارشی، خشکی هوا و عدم کشت‌های سطحی، کانون‌های گرد و غبار نقطه‌ای زیاد می‌شود، گفت: بخشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار مربوط به بیرون از استان و مجاورت با کویر قم، سمنان، خراسان و یزد است.
(۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۰ - کد خبر: 1401022314917)