27
یکشنبه, اکتبر
یکشنبه, ۰۶ آبان ۱۴۰۳

جاده‌هایی که جان می‌گیرند

جاده‌هایی که جان می‌گیرند بررسی تصادفات منجر به فوت در جاده‌های برون شهری نایین نشان می‌دهد که علاوه بر مشکلات جاده‌ای، رانندگان نیز سهم قابل توجهی در رخ دادن این حوادث ناگوار دارند.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، یکی از دلایل عمده مرگ و میر در کشور ما تصادفات رانندگی است به طوری که سالانه حدود ۸۵۰ هزار تصادف در کشور ما اتفاق می‌افتد که ۱۷ هزار جانباخته‌ و ۳۴۰ هزار مجروح دارد.

نقاط حادثه‌ساز جاده، خرابی و بی‌کیفیتی آسفالت، وجود سرعتگیرهای نامناسب، عدم خط کشی جاده‌ها، بی‌کیفیتی محافظ و گارد ریل کنار راه‌ها و پل‌های خطرناک، شیب راه و نبود علائم هشداردهنده و دو طرفه بودن برخی راه‌ها از عوامل مهم وقوع تصادفات سخت در جاده‌های کشور است.

شهرستان نایین وسیع‌ترین شهرستان استان اصفهان و یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های ایران بوده که دارای هزار و ۳۱۷ کیلومتر راه‌ بزرگراهی، اصلی، فرعی و روستایی است.

افزایش تردد در این جاده‌ها، کم‌توجهی و عدم تأمین اعتبار کافی در گذشته، وضعیت نامطلوب جاده‌ها و نارضایتی مردم و رانندگان را افزایش داده است به طوری که هر چند وقت یک بار، خبر ناگوار فوت هموطنان در جاده‌های برون شهری نایین، کام مردم این دیار را تلخ می‌کند.

گلایه رانندگان از مشکلات جاده‌ای نایین

محمد اتحادی، مشاور ایمنی انجمن صنفی کامیون داران اصفهان که سال‌های زیادیست به عنوان راننده ناوگان سنگین، در جاده‌های بیرون شهری تردد دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نایین اظهار کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز این شهرستان، مسیر گردنه ملااحمد به سمت نایین است که اختلاف سرعت بین تریلی و کامیون‌ها منجر به تصادفات زیادی شده است.

وی ادامه داد: با محدود کردن سرعت و سبقت و همچنین تابلوگذاری مناسب، می‌توان از وقوع بسیاری از تصادفات در این مسیر جلوگیری کرد.

اتحادی تصریح کرد: سمت راست جاده نایین به گردنه ملااحمد نیز بسیار خراب است و باعث شده رانندگان فقط در سمت چپ رانندگی کنند که مشکلات زیادی به وجود آورده است.

مشاور ایمنی انجمن کامیون داران اصفهان خاطرنشان کرد: سمت راست مسیر نایین به اردکان چون جاده شیار و ناهموار شده است، راننده تریلی و کامیون کنترل را از دست داده و تصادف رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زنجیرگاه انارک یکی دیگر از نقاط پرحادثه است، گفت: از انارک تا طبس حدود هزار کیلومتر راه را باید دو طرفه رانندگی کنیم، موبایل آنتن دهی ندارد، در تابستان موتور تریلی گرم شده و استهلاک بالا می‌رود و در زمستان سرد آن منطقه، اگر راننده‌ای آنجا بماند گرفتار شده و به کسی دسترسی ندارد.

جاده

جاده

اتحادی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بزرگ رانندگان حمل و نقل، ایستگاه ایست و بازرسی شهید شرافت نایین است که بروز صف‌های طولانی، گرمای هوا، تردد کند ناوگان و استهلاک قطعات به خصوص سیستم ترمز و کلاچ کامیون، رانندگان و کامیونداران را عصبانی و ناراضی کرده است.

مشاور ایمنی انجمن کامیون داران اصفهان تأکید کرد: شلوغی و عرض کم محل تردد و همچنین کمبود نیروی انسانی در بازرسی، منجر به وقوع تصادفات در این محل نیز شده است.

وی افزود: در این منطقه سرد کویری مجتمع‌های خدماتی بین راهی، آب گرم ندارند و نمازخانه‌ها مناسب نیستند، همچنین مسجد و استراحتگاه کنار راهداری گردنه ملااحمد گاهی اوقات قفل بوده و قابل استفاده نیست.

عدم آموزش رانندگان، علت مهم تصادفات جاده‌ای

اتحادی بیان کرد: معضلی مهم دیگری که الان در مقوله تصادفات رانندگی وجود دارد، عدم پیگیری، بررسی و تحلیل تصادفات و عدم اطلاع رسانی نکات ایمنی و آموزشی از طرف دستگاه‌های مرتبط است به طوری که همواره بعد از هر حادثه ناگوار رانندگی اعلام می‌شود که حادثه تحت بررسی است.

این عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه سال‌هاست قاتلی پیدا شده که به بزرگ و کوچک رحم نمی‌کند، اظهار کرد: برای برون رفت از حوادث تلخ رانندگی علاوه بر بهسازی و ایمن سازی جاده‌ها، باید مدام آموزش رانندگی و فرهنگ‌سازی در دستور کار مسؤولان باشد و برای این کار هزینه کنند.

وی اضافه کرد: با همایش، جلسه و مصاحبه حوادث رانندگی کاهش نمی‌یابد، مسؤولان ضمن استفاده از راهکارهای سازنده‌ رانندگان باتجربه برای کاهش تصادفات، هرچند وقت یکبار نیز، نسبت به بازآموزی آنان اقدام کنند.

پروژه‌های عمرانی راهداری همچنان ادامه دارد

در خصوص مشکلات جاده‌ای برون شهری نایین، به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان مراجعه کردیم تا علاوه بر مشکلات رانندگان، پیگیر پروژه‌های مطرح شده در گفت‌وگوی قبلی نیز باشیم.

حسین انصاری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نایین در گفت‌وگو با خبرنگار صدای نایین اظهار کرد: چهار نقطه حادثه خیز در این شهرستان وجود داشت که تاکنون دو مورد آن رفع شده و دو نقطه دیگر که ایستگاه ایست و بازرسی شهید شرافت و جاده سمت چوپانان بوده در دست پیگیری و اقدام است.

وی افزود: تعریض و اصلاح هندسی ۳۰۰ متر از خروجی گلوگاه، تعریض یک دستگاه پل، خط کشی کامل مسیر، تعمیر روشنایی‌ها، نصب تابلو علائم هشدار و اضافه کردن یک لاین به طول هزار متر قبل از ایستگاه شرافت، از جمله اقداماتی است که برای کاهش تصادفات در این نقطه پر تردد انجام شده است.

انصاری با بیان اینکه مشکل اصلی چوپانان این است که باید چهار بانده شود، گفت: لکه گیری، روکش آسفالت، خط کشی و ایمن‌سازی کنار پل‌ها و پرتگاه‌ها، اقدامات راهداری برای برطرف کردن این نقطه پرتصادف بوده که همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نایین خاطرنشان کرد: روکش آسفالت گرم از ۴ کیلومتر قبل از ایستگاه شرافت تا ورودی شهر بافران در حال انجام است تا کیفیت جاده بهتر شود که بخشی از پروژه روکش آسفالت گرم جاده اردستان(ظفرقند)-نایین-اردکان و بلعکس با قرارداد ۲۵۰ میلیارد تومانی است و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل تأمین قیر شهرستان تا حدود زیادی برطرف شده است، خاطرنشان کرد: عملیات روکش آسفالت خروجی نایین به اصفهان تا گردنه ملااحمد با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد تومان در حال اجرا است، روکش آسفالت بلوار بافران نیز در راستای بهسازی معابر شهری توسط این اداره انجام شده است.

انصاری گفت: پروژه روکش حفاظتی حدود ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی شهرستان نایین با برآورد ۴۰ میلیارد تومان، از اوایل هفته آینده شروع خواهد که اتفاق بسیار خوبی در سطح راه‌های روستایی نایین خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، اقدامات خوب و مؤثری در جاده‌های برون شهری نایین رقم خورده است اما حوادث مکرر ماه‌های اخیر نشان می‌دهند که هنوز هم جای کار دارد و این اقدامات باید ‌سرعت و کیفیت بیشتری بگیرند.

از طرفی دیگر نباید موضوع تأثیر عوامل انسانی در این حوادث تلخ را نادیده گرفت، در جمعه گذشته علت تصادف منجر به فوت یک خانواده چهار نفره در جاده اصفهان به نایین، از طرف رئیس پلیس راه اصفهان، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده کامیون، اعلام شده است.

این واقعه و صدها حادثه مشابه آن نشان می‌دهد که برخلاف تصور مردم، مشکلات جاده‌ای تنها دلیل تصادفات رانندگی نیست و آموزش بخش مهمی از این مسئله بوده که کمتر به آن توجه شده است.

بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی، از جمله سبقت و سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و حواس پرتی، عدم رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی، خستگی و خواب آلودگی‌ راننده، علل ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای کشور است.

بازآموزی و آموزش رانندگان ناوگان سنگین، کنترل دقیق و مستمر رانندگان و مدارک شغلی آن‌ها، تشکیل کارگروه و ستاد تحلیل و برسی حوادث رانندگی در استان‌ها می‌تواند در آگاهی بخشی همه جامعه بخصوص رانندگان حمل و نقل جاده‌ای، بسیار موثر باشد.

کد نوشته: ۱۳۶۶۶ -  ۶ آبان ۱۴۰۳