21
شنبه, دسامبر
شنبه, ۰۱ دی ۱۴۰۳

انالله و انا الیه راجعون 
حاج حجت (نصرت ا...) جلالپور (فرزند زنده یاد حاج سلطانعلی، برادر شهید علیرضا جلالپور و داماد زنده یاد حاج محمدعلی جلالپور) که در اثر حادثه چند روزی در بیمارستان بستری بود) بیست و یکم آبان ماه 1403 در یزد از میان ما رفت.
همدردی انارک نیوز با خانواده های جلالپور و دیگر بستگان را پذیرا باشید.
روانش شاد و یادش گرامی باد.

رسانه علیه تن

رسانه‌ها امروزه بیش از هر زمان دیگری در تعریف و ترویج معیارهای زیبایی نقش دارد و با به نمایش گذاشتن تصاویری از زیبایی‌های اغراق شده، جامعه را به سمت استانداردهایی غیرواقعی سوق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سواد رسانه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر مخاطب فضای مجازی باید آن را آموزش ببیند، چراکه امروزه فرهنگ‌سازی در دست رسانه است و گاهی در آن چیزهایی دیده می‌شود که موجب تضعیف اعتمادبه‌نفس، عزت نفس، تعیین و ملاک زیبایی و مقایسه کردن می‌شود؛ امروز شاهد هستیم که در فضای مجازی و رسانه تبلیغات زیادی برای زیبا شدن افراد از لحاظ ظاهری و جسمانی انجام می‌شود که افراد را ترغیب به انجام عمل‌های زیبایی بر صورت و بدن می‌کند.

اما سواد رسانه‌ای به ما می‌گوید نگذار بذر ناکافی بودن و ارزشمند نبودن که رسانه دارد در مغزت می‌پاشد به درونت ریشه کند، نگذار اینستاگرام با رویافروشی‌اش به تو باعث شود از چیزی که داری و هستی راضی نباشی، چرا که سواد رسانه به ما می‌گوید تو اگر الان چهره و هیکلت را نپذیری بالاخره روزی خواهد آمد که پیر می‌شوی و آن وقت است که افسردگی به سراغت می‌آید، در همین راستا اینجاست که اگر سواد رسانه داشته باشیم از این نبرد و جنگ علیه تن دست خواهیم برداشت.

استانداردهایی که رسانه تغییر می‌دهد

در همین راستا داوود نعمتی، انارکی کارشناس رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: امروزه رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله زیبایی جایگاه پررنگی دارند و نقش مهمی را ایفا می‌کنند، به‌خصوص در شکل‌دهی به استانداردهای زیبایی در دنیای مدرن امروز تاثیرگذارند و حتی نگرش افراد به زیبایی ظاهر را مدیریت می‌کنند؛ در واقع تبلیغات زیبایی را به بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل کرده‌اند و دائم تصاویری از بدن‌ها و چهره‌های ایده‌آل را به نمایش می‌گذارند.

وی می‌افزاید: در این تبلیغات اغلب از الگوهایی زیبا استفاده می‌کنند که حتی ممکن است با واقعیت‌های روزمره زندگی ما همخوانی زیادی نداشته باشند برای مثال پوست بی‌نقص، فرم بدنی ایده‌آل، صورت‌های بدون نقص، پوست شفاف و زیبا نمونه‌هایی است که می‌توان آن‌ها را در تبلیغات رسانه‌ها و به‌ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی دید و به‌طور عمده هم از نرم‌افزارها، شیوه‌ها و تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که چهره و اندام افرادی که در تبلیغ هستند، به شکلی اغراق‌شده زیبا به نظر برسند.

کارشناس رسانه تصریح می‌کند: از نظر علم جامعه‌شناسی تبلیغات تأثیر پذیرفتن مخاطبان رسانه‌ها نیز عمدتاً از همین شیوه‌هاست، چراکه برای مخاطب نوعی اعتماد به نفس پدید می‌آورد که می‌تواند اعتماد به نفس کاذبی باشد، اما همین تبلیغات و همین اعتماد به نفسی که برخی‌ها پیدا می‌کنند، باعث می‌شود که فرد برای رسیدن به این زیبایی‌های غیرواقعی به جراحی‌های زیبایی روی بدن خود به‌خصوص صورت روی آورد.

رسانه علیه تن

وی می‌افزاید: رسانه‌ها با تبلیغات خود، تنها به نمایش زیبایی‌های غیرواقعی نمی‌پردازند، بلکه در روند تصمیم‌گیری افراد نیز تأثیرگذارند تا به کلینیک زیبایی بروند و خود را در اختیار تیغ جراحی قرار دهند؛ به عبارت دیگر می‌توانم ادعا کنم که رسانه‌ها گفتمانی غالب را در این خصوص تعیین می‌کنند.

انارکی می‌گوید: یعنی رسانه‌ها معیارهای زیبایی ایده‌آل را از طریق تصاویر، فیلم‌ها، سریال‌ها، سبک زندگی‌های جدید و لاکچری تبلیغ می‌کنند و تصاویری از افراد به ظاهر بی‌نقص را نشان می‌دهند که شاید برای بسیاری از افراد قابل دستیابی نباشد، اما می‌تواند آن‌ها را ترتیب کند که برای دستیابی به این استانداردها به هر قیمتی حتی تغییر سبک زندگی روی آورند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی دنیا دنیای رسانه‌ای شده است، اظهار می‌کند: رسانه‌ها در تعیین معیارهای زیبایی نقش مهمی ایفا می‌کنند و در واقع، رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های دیداری و شنیداری به دلیل قدرتی که در انتقال پیام‌ها و تصاویر دارند، در جایگاه تعیین‌کننده‌ای قرار می‌گیرند و مستقیم یا غیرمستقیم به مخاطبان خود می‌گویند چه چیزی زیبا و جذاب است.

رسانه تعیین‌کننده زیبایی

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما ادامه می‌دهد: رسانه‌های تصویری چهره‌ها و بدن‌هایی را به نمایش می‌گذارند که به دقت انتخاب شده‌اند و اغلب با کمک ابزارهای ویرایشی، زیبایی دوچندانی به آن‌ها داده می‌شود تا به مخاطبان این ایده را منتقل کنند که زیبایی باید به شکل خاصی باشد، مثلاً پوستی شفاف و زیبا باشد، چنین پیام‌هایی وقتی به دفعات از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود به‌تدریج در جامعه جا می‌افتد که داشتن چنین پوست، مو و قیافه‌ای بهترین است و مردم به مرور شروع به مقایسه خود با این ایده‌آل‌ها می‌کنند. پس می‌توان گفت که در حال حاضر رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند.

وی تصریح می‌کند: همچنین رسانه‌ها از طریق نمایش زندگی و سبک زندگی اینفلوئنسرها و افراد مشهور که به‌طور معمول از معیارهای خاصی از زیبایی پیروی می‌کنند، الگوهایی را در جامعه نشر می‌دهند که مردم به دنبال تقلید از آن‌ها باشند و همین امر باعث می‌شود که مخاطبان احساس کنند باید به آن معیارها نزدیک شوند. از سویی دیگر رسانه‌ها مخاطبان خود را به مصرف‌گرایی محصولات زیبایی مانند انواع کرم‌های زیبایی یا عمل‌های جراحی سوق می‌دهند، بنابراین چرخه مصرف‌گرایی موجب تقویت استانداردهای زیبایی می‌شود که رسانه‌ها مبلغ آن هستند.

انارکی می‌افزاید: رسانه‌ها، زیبایی اینچنینی را یک ارزش اجتماعی توصیف می‌کنند که موجب پذیرش اجتماعی می‌شود و می‌توان گفت این موارد نشان می‌دهد که رسانه‌ها در دنیای مدرن امروزی نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کنند.

وی می‌گوید: باید تاکید کنم که رسانه‌ها و تبلیغات می‌توانند در تعیین و حتی تثبیت معیارهای زیبایی در جامعه مؤثر باشند؛ آن‌ها بر درک افراد از زیبایی تأثیر می‌گذارند، تا بر تعریف زیبایی و ایده‌آل‌سازی آن بر جامعه اثر گذارند.

رسانه علیه تن

کارشناس رسانه‌ای اظهار می‌کند: رسانه‌ها همچنین الگوهای اجتماعی و فرهنگی خاصی را تبلیغ می‌کنند، برای مثال فرهنگ «بدن سالم و متناسب» یا «صورت بدون چین و چروک» در بسیاری از جوامع به دلیل تبلیغات مکرر رسانه‌ای به هنجار تبدیل شده است و افراد پذیرفته‌اند که برای موفق بودن باید این الگوها را دنبال کنند.

وی ادامه می‌دهد: تبلیغات مرتبط با زیبایی بدن توسط رسانه‌ها در جایگاه تعیین‌کننده‌ای برای تعریف زیبایی قرار گرفته است و رسانه‌ها می‌توانند با تکرار پیام‌های تبلیغی در این ارتباط، درک جامعه از زیبایی را شکل و حتی تغییر دهند.

انارکی تصریح می‌کند: معتقدم که ملاک‌های تعیین‌شده توسط رسانه‌ها که مطرح کردم، می‌توانند هم تأثیرات مثبت و هم تأثیرات منفی بر فرد و جامعه داشته باشند و این بستگی به سواد و شناخت رسانه‌ای ما دارد و اینکه چه استفاده‌ای از پیام‌ها خواهیم برد؛ به‌عنوان مثال استفاده از برخی محصولات ورزشی که برای فرم بدن تبلیغ می‌شود می‌تواند برای سلامتی کاربرد پیدا کند، یعنی باعث افزایش خودآگاهی و توجه به سلامتی باشد یا اینکه موجب افزایش اعتمادبه‌نفس شود، اما تأثیرات منفی نیز دارند چون معیارهای زیبایی که از طریق رسانه‌ها ترویج می‌شوند، گاهی غیرواقعی هستند یا بزرگ‌نمایی شده‌اند و به‌گونه‌ای به تصویر در می‌آیند که افراد عادی به سختی می‌توانند به آن‌ها دست پیدا کنند و چنین وضعیتی فشار زیادی بر این افراد ایجاد می‌کند و احتمالاً اعتمادبه‌نفس آن‌ها را کاهش می‌دهد.

وی می‌افزاید: این موضوع به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان تأثیرگذار است، آن‌ها در مرحله سنی حساسی هستند و حساسیت بالایی نسبت به ظاهر خود دارند و به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ بنابراین بر مبنای چنین تبلیغاتی، ممکن است از ظاهر خود احساس نارضایتی کنند و این موضوع ممکن است منجر به کاهش اعتماد به نفس و حتی افسردگی شود.

کارشناس رسانه‌ای می‌گوید: چون بخش عمده‌ای از تبلیغات مرتبط با زیبایی بدن هستند و بیش از حد بر ظاهر و معیارهای زیبایی غیرواقعی متمرکز می‌شود، می‌تواند به اختلالات روانی نیز منجر شود.

وی اظهار می‌کند: از دیگر اثرات منفی چنین تبلیغاتی می‌توان به مصرف‌گرایی کاذب اشاره کرد؛ تبلیغات زیبایی با ترویج محصولاتی خاص مصرف‌گرایی را تقویت می‌کنند یعنی اینکه افراد به جای توجه به نیازهای واقعی خود، به مصرف این محصولات ترغیب می‌شوند، محصولاتی که غیرضروری هستند.

رسانه علیه تن

حمله رسانه به فرهنگ

همچنین در ادامه سید نوید موسوی، ترشیزی دیگر کارشناس رسانه به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: صنعت فرهنگ، ایده‌ای است که از دهه ۶۰ تا ۷۰ مطرح شد و نگاه منتقدانه به مصرف‌گرایی و سلطه جهان سرمایه‌داری دارد و به اینکه هر مقوله فرهنگ را به چشم اقتصاد نگاه کنند برمی‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: امروزه همه چیز رسانه‌ای شده است و حتی فرهنگ هم از رسانه‌ای شدن ایمن نیست، رسانه‌ها هستند که فرایند جامعه‌پذیری، انتقال ارزش‌ها، ترویج و اشاعه سکوهای زندگی را بر عهده گرفتند و انجام می‌دهند؛ و بنظرم این فرایندی است که نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم و با آن مبارزه کنیم و تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است که شناخت خود را افزایش دهیم، چراکه رسانه امروز حتی از اعتبار پیام نیز رنج می‌برد.

کارشناس رسانه‌ای تصریح می‌کند: ما در ارتباطات افقی هستیم، یعنی ارتباطاتی که از طرف خود مردم با وسیله ارتباطی یعنی همین تلفن همراه برقرار است و در دوره ارتباطات افقی تک‌تک شهروندان می‌توانند خبرنگار، تبلیغ‌کننده، اینفلوئنسر و مواردی از این دست باشند و در فضای فرهنگی اثرگذار باشند و این خودش ایراد دارد، چراکه پیش از این رسانه‌ها، تلویزیون، ماهواره‌ها، روزنامه‌ها، رادیوها و موارد از این دست تیم تولید محتوا و فرایند حرفه‌ای را طی می‌کرد، اما امروزه این‌ها وجود ندارد و هرکس می‌تواند هر چیزی را تبلیغ کند و می‌بینیم که چه فضایی ایجاد شده است.

وی می‌افزاید: پیام‌های رسانه‌ای از اعتبار رنج می‌برند و در دوره ما به هر پیامی نمی‌توانیم اعتماد کنیم و آن چیزی که مهم است این است که از رسانه‌های معتبر پیام بگیریم، شناخت خود را افزایش دهیم و از مجراهای درست و معتبر پیام بگیریم تا از این آشفتگی موجود در جهان رسانه‌ای تا حدودی ایمن بمانیم.

موسوی می‌گوید: بی‌شک فرهنگ و شیوه زندگی ما از همین تأثیرات و پیام‌های رسانه‌ای که در اختیار ما هستند شکل می‌گیرند و ناگزیر هستیم که آن‌ها را بشناسیم و درست تصمیم بگیریم.

رسانه علیه تن

فرهنگ غنی داریم؛ تنها حمایت می‌خواهد!

وی اظهار می‌کند: در نظریات زیبایی‌شناسی بحث تحول را داریم و شاید بهترین فیلتری که می‌شود روی این موضوع گذاشت این است که در هر فرهنگی هر چیزی زیبا نیست و باید بپذیریم؛ همچنین در فرهنگ ما زشتی و زیبایی مشخص و تعریف شده است هرچند که فرهنگ ما نیز دستخوش تغییر و تحولات است، اما کم‌وبیش ما از یک فرهنگی برخورداریم که در آن چیزهایی زیبا نیست و یک‌سری چیزها زیبا است؛ فکر می‌کنم اگر بتوانیم معیار را نسبی بپذیریم مشخص است که چه چیزهایی در فرهنگ ما زیبا و چه چیزهایی زیبا نیست.

کارشناس رسانه‌ای ادامه می‌دهد: واقعیت این است که فعالیت رسانه‌ها در سراسر جهان تعیین‌کننده ملاک‌های زیبایی است و نوجوانان متاثرند، می‌بینند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تولید محتوا رسانه‌ای خوب تنها کاریست که می‌توان کرد برای تا این آشفتگی و به‌هم‌ریختگی رسانه‌ای به نظم برسد.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که انسان‌ها تعیین‌کننده شدند، تصریح می‌کند: این تعیین‌کنندگی عمق ندارد، اما سطح دارد و گسترده می‌شود؛ برای مثال می‌بینیم که آدمی می‌آید، پیجی می‌زند و هیچ محتوایی به درد بخوری را ارائه نمی‌دهد، اما واقعاً فالوور دارد و این نشانه نگران‌کننده‌ای است. در همین راستا باید گفت به این نگاه نکنیم که تتلو چه چیزی می‌خواند، به این نگاه کنیم که چرا آن‌قدر طرفدار دارد و باید به این فکر کنیم که آیا مردم بلیت برای کنسرتی گرفتند که بد و بیراه و ناسزا گوش بدهند؟! این خیلی عجیب است که مردم بیایند پول بدهند و یک محتوای نه‌چندان خوب و حتی بد را خریداری کنند.

موسوی می‌افزاید: این واقعیت اتفاق افتاده است و پیج‌هایی را می‌بینیم که در آن هیچ محتوایی موجود نیست، فرد هنرمند نیست و فقط مسخره‌بازی درمی‌آورد و با محتوای بسیار بد و بی‌کیفیت عده زیادی فالوور گرفته است و بر افراد اثر می‌گذارد.

وی با نگاهی به دولت‌ها می‌گوید: در تمام کشورها یکی از مجریان اصلی انتقال موضوع جامعه‌پذیری و ارزش‌های یک جامعه از نسلی به نسل دیگر توسط دولت‌ها انجام می‌شود و آن‌ها هزینه می‌کنند تا فرهنگ، کالای فرهنگی و محتوای خوب تولید شود.

کارشناس رسانه‌ای اظهار می‌کند: در ایران هرگز محتوا کم نداریم و از جمله کشورهایی هستیم که در فرهنگ و محتوای فرهنگی غنی هستیم و این موقعیت ممتازی است که باید از آن حمایت شود.

رسانه علیه تن

به گزارش ایمنا، در دنیای مدرن امروز، رسانه‌ها قدرت بی‌سابقه‌ای در شکل‌دهی به معیارها و استانداردهای زیبایی پیدا کرده‌اند؛ از بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و زندگی اینفلوئنسرها، تصاویری از «زیبایی ایده‌آل» به‌طور مداوم به مخاطبان منتقل می‌شود؛ در این میان، جوانان و نوجوانان بیش از همه تحت تأثیر این استانداردهای غیرواقعی قرار می‌گیرند و فشار شدیدی را برای تطبیق با این معیارها احساس می‌کنند.

این جریان نه‌تنها بر میزان رضایت از ظاهر، بلکه بر سلامت روانی آن‌ها نیز تأثیرگذار است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری برای نزدیک شدن به این ایده‌آل‌های دست‌نیافتنی به عمل‌های جراحی یا مصرف محصولات زیبایی روی می‌آورند؛ به این ترتیب، رسانه‌ها با تبلیغ و تکرار زیبایی‌هایی که اغلب قابل دستیابی نیستند، هم‌زمان هم فرهنگ مصرف‌گرایی را گسترش می‌دهند و هم سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهند. آیا وقت آن نرسیده است که با افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای، از تأثیرات منفی این روند بکاهیم و به ارزش‌های اصیل‌تر بازگردیم؟

در نهایت می‌توان گفت که رسانه‌ها، با قدرت تصویرسازی و گسترش معیارهای زیبایی غیرواقعی، نه‌تنها سبک زندگی افراد را تغییر داده‌اند، بلکه معیاری نوین از اعتمادبه‌نفس و ارزشمندی بر پایه ظواهر ایجاد کرده‌اند؛ این واقعیت که اغلب مخاطبان، ناآگاهانه در پی تطبیق با استانداردهای دست‌نیافتنی رسانه‌ها می‌روند، نشان می‌دهد که نیاز مبرمی به افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای در جامعه وجود دارد؛ شاید زمان آن رسیده است که به‌جای تأثیرپذیری کورکورانه از زیبایی‌های تحریف‌شده، ارزش‌های واقعی و اعتمادبه‌نفس مبتنی بر اصالت و سلامت در اولویت قرار گیرد و جامعه با معیارهایی انسانی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر به زیبایی بنگرد.

گزارش از: زهراسادات سلطانی

کد خبر 804373 - ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

جاده‌هایی که جان می‌گیرند بررسی تصادفات منجر به فوت در جاده‌های برون شهری نایین نشان می‌دهد که علاوه بر مشکلات جاده‌ای، رانندگان نیز سهم قابل توجهی در رخ دادن این حوادث ناگوار دارند.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، یکی از دلایل عمده مرگ و میر در کشور ما تصادفات رانندگی است به طوری که سالانه حدود ۸۵۰ هزار تصادف در کشور ما اتفاق می‌افتد که ۱۷ هزار جانباخته‌ و ۳۴۰ هزار مجروح دارد.

نقاط حادثه‌ساز جاده، خرابی و بی‌کیفیتی آسفالت، وجود سرعتگیرهای نامناسب، عدم خط کشی جاده‌ها، بی‌کیفیتی محافظ و گارد ریل کنار راه‌ها و پل‌های خطرناک، شیب راه و نبود علائم هشداردهنده و دو طرفه بودن برخی راه‌ها از عوامل مهم وقوع تصادفات سخت در جاده‌های کشور است.

شهرستان نایین وسیع‌ترین شهرستان استان اصفهان و یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های ایران بوده که دارای هزار و ۳۱۷ کیلومتر راه‌ بزرگراهی، اصلی، فرعی و روستایی است.

افزایش تردد در این جاده‌ها، کم‌توجهی و عدم تأمین اعتبار کافی در گذشته، وضعیت نامطلوب جاده‌ها و نارضایتی مردم و رانندگان را افزایش داده است به طوری که هر چند وقت یک بار، خبر ناگوار فوت هموطنان در جاده‌های برون شهری نایین، کام مردم این دیار را تلخ می‌کند.

گلایه رانندگان از مشکلات جاده‌ای نایین

محمد اتحادی، مشاور ایمنی انجمن صنفی کامیون داران اصفهان که سال‌های زیادیست به عنوان راننده ناوگان سنگین، در جاده‌های بیرون شهری تردد دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نایین اظهار کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز این شهرستان، مسیر گردنه ملااحمد به سمت نایین است که اختلاف سرعت بین تریلی و کامیون‌ها منجر به تصادفات زیادی شده است.

وی ادامه داد: با محدود کردن سرعت و سبقت و همچنین تابلوگذاری مناسب، می‌توان از وقوع بسیاری از تصادفات در این مسیر جلوگیری کرد.

اتحادی تصریح کرد: سمت راست جاده نایین به گردنه ملااحمد نیز بسیار خراب است و باعث شده رانندگان فقط در سمت چپ رانندگی کنند که مشکلات زیادی به وجود آورده است.

مشاور ایمنی انجمن کامیون داران اصفهان خاطرنشان کرد: سمت راست مسیر نایین به اردکان چون جاده شیار و ناهموار شده است، راننده تریلی و کامیون کنترل را از دست داده و تصادف رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زنجیرگاه انارک یکی دیگر از نقاط پرحادثه است، گفت: از انارک تا طبس حدود هزار کیلومتر راه را باید دو طرفه رانندگی کنیم، موبایل آنتن دهی ندارد، در تابستان موتور تریلی گرم شده و استهلاک بالا می‌رود و در زمستان سرد آن منطقه، اگر راننده‌ای آنجا بماند گرفتار شده و به کسی دسترسی ندارد.

جاده

جاده

اتحادی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بزرگ رانندگان حمل و نقل، ایستگاه ایست و بازرسی شهید شرافت نایین است که بروز صف‌های طولانی، گرمای هوا، تردد کند ناوگان و استهلاک قطعات به خصوص سیستم ترمز و کلاچ کامیون، رانندگان و کامیونداران را عصبانی و ناراضی کرده است.

مشاور ایمنی انجمن کامیون داران اصفهان تأکید کرد: شلوغی و عرض کم محل تردد و همچنین کمبود نیروی انسانی در بازرسی، منجر به وقوع تصادفات در این محل نیز شده است.

وی افزود: در این منطقه سرد کویری مجتمع‌های خدماتی بین راهی، آب گرم ندارند و نمازخانه‌ها مناسب نیستند، همچنین مسجد و استراحتگاه کنار راهداری گردنه ملااحمد گاهی اوقات قفل بوده و قابل استفاده نیست.

عدم آموزش رانندگان، علت مهم تصادفات جاده‌ای

اتحادی بیان کرد: معضلی مهم دیگری که الان در مقوله تصادفات رانندگی وجود دارد، عدم پیگیری، بررسی و تحلیل تصادفات و عدم اطلاع رسانی نکات ایمنی و آموزشی از طرف دستگاه‌های مرتبط است به طوری که همواره بعد از هر حادثه ناگوار رانندگی اعلام می‌شود که حادثه تحت بررسی است.

این عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه سال‌هاست قاتلی پیدا شده که به بزرگ و کوچک رحم نمی‌کند، اظهار کرد: برای برون رفت از حوادث تلخ رانندگی علاوه بر بهسازی و ایمن سازی جاده‌ها، باید مدام آموزش رانندگی و فرهنگ‌سازی در دستور کار مسؤولان باشد و برای این کار هزینه کنند.

وی اضافه کرد: با همایش، جلسه و مصاحبه حوادث رانندگی کاهش نمی‌یابد، مسؤولان ضمن استفاده از راهکارهای سازنده‌ رانندگان باتجربه برای کاهش تصادفات، هرچند وقت یکبار نیز، نسبت به بازآموزی آنان اقدام کنند.

پروژه‌های عمرانی راهداری همچنان ادامه دارد

در خصوص مشکلات جاده‌ای برون شهری نایین، به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان مراجعه کردیم تا علاوه بر مشکلات رانندگان، پیگیر پروژه‌های مطرح شده در گفت‌وگوی قبلی نیز باشیم.

حسین انصاری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نایین در گفت‌وگو با خبرنگار صدای نایین اظهار کرد: چهار نقطه حادثه خیز در این شهرستان وجود داشت که تاکنون دو مورد آن رفع شده و دو نقطه دیگر که ایستگاه ایست و بازرسی شهید شرافت و جاده سمت چوپانان بوده در دست پیگیری و اقدام است.

وی افزود: تعریض و اصلاح هندسی ۳۰۰ متر از خروجی گلوگاه، تعریض یک دستگاه پل، خط کشی کامل مسیر، تعمیر روشنایی‌ها، نصب تابلو علائم هشدار و اضافه کردن یک لاین به طول هزار متر قبل از ایستگاه شرافت، از جمله اقداماتی است که برای کاهش تصادفات در این نقطه پر تردد انجام شده است.

انصاری با بیان اینکه مشکل اصلی چوپانان این است که باید چهار بانده شود، گفت: لکه گیری، روکش آسفالت، خط کشی و ایمن‌سازی کنار پل‌ها و پرتگاه‌ها، اقدامات راهداری برای برطرف کردن این نقطه پرتصادف بوده که همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نایین خاطرنشان کرد: روکش آسفالت گرم از ۴ کیلومتر قبل از ایستگاه شرافت تا ورودی شهر بافران در حال انجام است تا کیفیت جاده بهتر شود که بخشی از پروژه روکش آسفالت گرم جاده اردستان(ظفرقند)-نایین-اردکان و بلعکس با قرارداد ۲۵۰ میلیارد تومانی است و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل تأمین قیر شهرستان تا حدود زیادی برطرف شده است، خاطرنشان کرد: عملیات روکش آسفالت خروجی نایین به اصفهان تا گردنه ملااحمد با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد تومان در حال اجرا است، روکش آسفالت بلوار بافران نیز در راستای بهسازی معابر شهری توسط این اداره انجام شده است.

انصاری گفت: پروژه روکش حفاظتی حدود ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی شهرستان نایین با برآورد ۴۰ میلیارد تومان، از اوایل هفته آینده شروع خواهد که اتفاق بسیار خوبی در سطح راه‌های روستایی نایین خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، اقدامات خوب و مؤثری در جاده‌های برون شهری نایین رقم خورده است اما حوادث مکرر ماه‌های اخیر نشان می‌دهند که هنوز هم جای کار دارد و این اقدامات باید ‌سرعت و کیفیت بیشتری بگیرند.

از طرفی دیگر نباید موضوع تأثیر عوامل انسانی در این حوادث تلخ را نادیده گرفت، در جمعه گذشته علت تصادف منجر به فوت یک خانواده چهار نفره در جاده اصفهان به نایین، از طرف رئیس پلیس راه اصفهان، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده کامیون، اعلام شده است.

این واقعه و صدها حادثه مشابه آن نشان می‌دهد که برخلاف تصور مردم، مشکلات جاده‌ای تنها دلیل تصادفات رانندگی نیست و آموزش بخش مهمی از این مسئله بوده که کمتر به آن توجه شده است.

بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی، از جمله سبقت و سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و حواس پرتی، عدم رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی، خستگی و خواب آلودگی‌ راننده، علل ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای کشور است.

بازآموزی و آموزش رانندگان ناوگان سنگین، کنترل دقیق و مستمر رانندگان و مدارک شغلی آن‌ها، تشکیل کارگروه و ستاد تحلیل و برسی حوادث رانندگی در استان‌ها می‌تواند در آگاهی بخشی همه جامعه بخصوص رانندگان حمل و نقل جاده‌ای، بسیار موثر باشد.

کد نوشته: ۱۳۶۶۶ -  ۶ آبان ۱۴۰۳

رمز و راز کشف «اعداد باینری» علوم کامپیوتر در یک مستند مستند «از بعلبک تا اصفهان» ساخته مریم طالبی روایت از زندگی شیخ بهایی است؛ دانشمندی که کشفیات او در حوزه ریاضی و فیزیک بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «از بعلبک تا اصفهان» ساخته مریم طالبی در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و از شبکه مستند سیما پخش شد.

طالبی درباره سوژه مستند خود گفت: این مستند، روایتی متفاوت از زندگی‌نامه شیخ بهایی است و زمانه این دانشمند و فقیه قرن 9 و 10 هجری را به تصویر کشیده است. شیخ بهایی در زمان صفویه زیست می‌کرده و به دلیل سخت‌گیری‌های حکومت عثمانی در بعلبک لبنان (جنوب لبنان)، خانواده او مجبور به مهاجرت به ایران می‌شوند؛ از آنجا که پدر او یکی از دانشمندان مشهور آن زمان بوده، حکومت صفویه نیز از حضور آنها در ایران استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: پس از این اتفاقات، شیخ بهایی به همراه خانواده‌اش در قزوین که پایتخت صفویان بوده، ساکن می‌شوند، اما بنابر پیشنهاد شاه طهماسب، پدر شیخ بهایی به عنوان شیخ‌الاسلام هرات انتخاب می‌شود و به آنجا می‌روند.

او با اشاره به اینکه نخستین استاد شیخ بهایی، پدر او بوده است، گفت: اولین استاد شیخ بهایی پدرش است اما اساتید دیگری هم در رشته‌های مختلف داشته است.

کارگردان مستند «از بعلبک تا اصفهان» درباره شیوه روایی تولید این مستند گفت: این فیلم بازسازی است و مصاحبه هم دارد؛ بیش از آنکه به روایت زندگینامه شیخ بهایی فکر کنیم، سعی کردیم دست به یک روایت اکتشافی بزنیم؛ بدین معنی که در بین آثار او جستجو کردیم و بسیاری از یافته‌های علمی ارزشمند شیخ بهایی که کمتر از آنها صحبت شده را به نمایش گذاشتیم. مخاطب با دیدن این فیلم به خوبی متوجه می‌شود که چه اعجوبه‌ای در آن دوران زندگی می‌کرده است و تا چه اندازه از زمان خودش جلوتر بوده است.

طالبی خاطرنشان کرد: قبلا مستند زندگی‌نامه‌ای ساخته بودم و این بار به سفارش پرس‌تی‌وی که می‌خواست روی بزرگان کار کند، این مستند ساخته شد. رویکرد اصلی این مستند نمایش بزرگانی بود که تمدن نوین اسلامی را شکل داده بودند و شیخ بهایی یکی از معروف‌ترین دانشمندان این دوران است.

این مستندساز درباره روند پژوهش مستند خود گفت: پژوهش بسیار سختی داشتیم و از آنجا که شیخ بهایی جامع علوم و فنون بود، باید کسی پژوهش می‌کرد که در همه این زمینه‌ها تحقیق کند و سپس تحقیقاتش را تبدیل به فیلمنامه بکند. به همین دلیل خودم تمام پژوهش این مستند را انجام دادم. در مرحله اول به کتابخانه آستان قدس رضوی رفتم که بخش مهمی از کتابخانه شیخ بهایی به آن اهدا شده است. نزدیک به یک هفته به صورت شبانه‌روز در آنجا بودم و بخش مهمی از اطلاعات اولیه را پیدا کردم. سپس در مرحله بعدی سراغ کارشناسان رفتیم و تلاش کردیم به صورت اکتشافی به بخش مهمی از دستاوردهای علمی شیخ بهایی بپردازیم.

وی ادامه داد: جالب است بدانید که شیخ بهایی پژوهش‌ها و نظریه‌های جالبی درباره جاذبه داشته و در یکی از کتاب‌های خود به اعداد باینری که مبنای کامپیوترهای امروزی است، نیز پرداخته است.

مستند , سینمای ایران , شبکه مستند ,

عوامل تولید این مستند عبارتند از:

تهیه‌کننده: امین الهی، کارگردان: مریم طالبی انارکی، تصویربردار: مهراد امین کاظمی و صدابردار: مجید یادگاری

۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

مقالات دیگر...