27
جمعه, دسامبر
جمعه, ۰۷ دی ۱۴۰۳

آماده‌باش نیروهای امدادی اصفهان در برابر وزش باد شدید/ سرعت باد به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیدآماده‌باش نیروهای امدادی اصفهان در برابر وزش باد شدید
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه سرعت وزش باد حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر است، گفت: جلسه مدیریت بحران امروز برگزار شد و به کلیه دستگاه‌ها برای مواجه با این شرایط آماده‌باش داده شد.

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وزش باد شدید در استان اصفهان اظهار داشت: شب گذشته به دلیل وزش باد شدید ۳۰ اصله درخت شکسته شد و بعضی از درخت‌ها بر روی ۵ خودرو واژگون شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۱۱ تیر چراغ برق و برخی از سقف‌های کاذب در استان نیز آسیب دیده است، افزود: در مناطق غرب و در نطنز، کاشان، شرق اصفهان، انارک، نائین و اردستان وزش باد شدید ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه جلسه مدیریت بحران امروز برگزار شد و به کلیه دستگاه‌ها برای مواجه با این شرایط آماده‌باش داده شد، گفت: سرعت وزش باد حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر است و امروز هم به همین شکل ادامه دارد و تا بعد از ظهر این شرایط حاکم است.

شیشه‌فروش بیان کرد: محکم کردن سازه‌های موقت و ناپایدار گلخانه‌ها در برابر وزش باد، عدم استقرار و قرار گرفتن در مجاورت درختان فرسوده و سازه‌های ناپایدار، عدم صعود به ارتفاعات، رعایت اصول ایمنی رانندگی در شرایط تند باد و گرد و خاک توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر صرفه‌جویی تمامی مشترکان در مصارف برق و گاز، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های کاهش خطر آب‌گرفتگی و انسداد راه‌ها در نیمه غربی و جنوب استان هشدار داده می‌شود.

مسیرهای شهرهای بادرود، کاشان، نطنز و قمصر ساماندهی می‌شوندمسیرهای شهرهای بادرود، کاشان، نطنز و قمصر ساماندهی می‌شوند
مجری‌کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان از پیگیری مشکلات راه‌های شهرستان کاشان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی بخش پایانی محور بادرود- کاشان آغاز شده و در کمتر از ۶ ماه آینده تکمیل و مشکلات مسیرهای اتصالی شهرستان کاشان نیز تا پیش از پایان سال آینده ساماندهی می شود.

علیرضا صلواتی امروز (پنجشنبه، ۲۳ بهمن ماه) در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی بخش پایانی محور بزرگراهی  بادرود_کاشان پیرامون این پروژه اظهار کرد: خوشبختانه امروز شاهد تکمیل بخش پایانی محور بزرگراهی بادرود- کاشان به طول نزدیک به ۱۰ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه حوادث ناگوار زیادی در جاده بادرود- کاشان اتفاق افتاده و از گذشته به جاده مرگ معروف شده است، اما در سال های اخیر اتفاقات خوبی برای این مسیر رقم خورده و نهایتا امروز شاهد کلنگ‌زنی عملیات اجرایی بخش پایانی این مسیر هستیم و در تلاشیم که تا ۵۰ درصد در مدت زمان اجرای عملیات صرفه‌جویی کنیم و امیدواریم تا کمتر از ۶ ماه آینده این مسیر تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مجری‌کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان به مشکلات راه‌های شهرستان کاشان اشاره و تصریح کرد: در حوزه راه‌های بادرود، کاشان، نطنز و قمصر مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله ایمنی، روسازی، مسیرهای اتصالی و ... وجود دارد که در این راستا جلساتی را با نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم و در تلاش هستیم که تا کمتر از یک‌سال آینده، مشکلات مسیرهای اتصالی مثل تقاطع غیرهمسطح قمصر و ... را ساماندهی کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به پروژه‌های سطح استان خاطرنشان کرد: در سطح استان در شبکه‌های آزادراهی موضوع اتصال استان اصفهان، به استان‌های همجوار فارس، چهارمحال و بختیاری و یزد را در قالب پروژه‌های مختلفی از جمله آزادراه اصفهان- شیراز، آزادراه اصفهان- یزد- انارک، آزادراه اصفهان- شهرکرد- اهواز و ... در حال کار و در برنامه داریم و تلاشمان این است که با مشارکت بخش خصوصی شبکه آزادراهی استان تقویت شده و به جز آزادراه اصفهان- کاشان- تهران، اتصالات استان اصفهان به دیگر استان‌های همجوار نیز انجام شود.

صلواتی در ارتباط با آزادراه اصفهان- شیراز یادآور شد: یکی از پروژه‌های آزادراهی ما، پروژه آزادراه اصفهان- شیراز است که یکی از بزرگترین آزادراه‌های کشور خواهد بود و چیزی در حدود ۱۳۰ کیلومتر در مسیر اصفهان- شیراز صرفه‌جویی خواهد شد و تلاش می کنیم و امیدواریم که تا شهریورماه سال آینده این پروژه مهم به بهره‌برداری برسد.

عملیات اجرایی بخش پایانی محور بزرگراهی بادرود_کاشان به طول ۹.۵ کیلومتر و احداث زیرگذر تقاطع‌های ابوزیدآباد و اسدآباد با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال صبح امروز پنجشنبه ۲۳ بهمن آغاز شد.

این مراسم با حضور حسن‌نیا معاون وزیر راه شهرسازی، صلواتی مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، فیروزی‌پور نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، خضری مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان و مرتضایی فرماندار ویژه کاشان برگزار شد.
(۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۶ - کد خبر: 99112317346)

«زورب بال» عامل کشته و مصدوم شدن ۲ گردشگر در کویر ریگ جن بوداستفاده غیراصولی از " زورب بال" علت اصلی کشته و مصدوم شدن ۲ گردشگر اهل تهران در کویر "ریگ جن" در شرق اصفهان بود.

زورب بال یا فوتبال حبابی ورزشی است تیمی شبیه به فوتبال که در آن بازیکنان به وسیله یک پوشش حبابی که از هوا پرشده و بالاتنه آنان را می‌پوشاند، براساس قوانین مشخصی برای وارد کردن توپ (استاندارد فوتبال) با پا به دروازه تیم حریف رقابت می‌کنند.

فوتبال حبابی رشته‌ای بسیار پرجنب و جوش است که نیاز به مهارت چندانی ندارد.

به گزارش ایرنا عصر روز گذشته امدادخواهانی از کویر ریگ جن در محدوده شمال انارک در شرق استان اصفهان برای ۲ مصدوم بدحال و ترومای کمر (ضربه به کمر و سر) از اورژانس پیش بیمارستانی درخواست کمک کردند و یک واحد از اورژانس و سه واحد از هلال احمر به منطقه اعلام شده اعزام شدند.

یکی از این مصدومان به دلیل شدت جراحت جان باخت که با کمک آفرود سواران عبوری به درمانگاه انارک منتقل شد اما ۸ نیروی اورژانس و هلال احمر و بالگرد اورژانس یزد ۱۶ ساعت برای یافتن دیگر مصدوم این حادثه به تجسس پرداختند.

در نهایت صبح امروز این مصدوم پیدا شد و توسط بالگرد اورژانس یزد به بیمارستان شهید رهنمون این شهر منتقل شد.

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان روز دوشنبه درخصوص علت بروز این حادثه به خبرنگار ایرنا گفت: این گردشگران تهرانی در قالب یک گروه حدود ۱۵ نفره به تفریح در تپه‌های کویر مشغول بودند که ۲ فرد حادثه‌دیده به طور همزمان وارد یکی از توپ‌های زورب بال شده  و از تپه ای با ارتفاع تقریبی هشت متر به پایین غلتیدند.

عباس عابدی افزود: این ۲ نفر علاوه بر برخورد صدمه‌ساز با یکدیگر در این توپ حبابی، با درختچه‌های کویر نیز برخورد کرده و دچار صدمات مختلف از ناحیه سر، کمر و لگن شدند.

وی ادامه داد: یکی از این افراد به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست داد و فرد دیگر نیز با آسیب‌دیدگی سر، کمر و لگن به وسیله بالگرد به بیمارستان در یزد منتقل شد.

ریگ جن منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است. این منطقه در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد.

این کویر از صعب‌العبورترین نواحی منطقه کویری و پر از تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمکی است.
(۲۰ بهمن ۱۳۹۹،‏ ۱۴:۰۳ - کد خبر: 84222313)

 

کالبد‌شکافی فرسایش خاک در ایران|‌ وقوع ادواری پدیده فرونشست زمین در اردستان / فرونشست‌هایی که ‌در ایران قانون ندارد‌ وقوع ادواری پدیده فرونشست زمین در اردستان / فرونشست‌هایی که ‌در ایران قانون ندارد‌
 گروه استان‌ها ـ اردستان هم اکنون جزء مناطق خطرناک است و برداشت بی‌رویه آب و عدم‌تعادل بین میزان ورود آب به سفره‌های آب زیرزمینی و میزان خروج آب از این سفره‌ها، دلیل اصلی فرونشست است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، فرونشست عبارت است از فروریزش یا نشست سطح زمین که به دلایل متفاوت، در مقیاسی بزرگ و در قالب حرکتی قائم و رو به پایین روی می‌دهد؛ به‌گفته کارشناسان، آب‌شدن یخ و تخریب تحت‌تأثیر فعالیت‌های زمین‌ساختی، فعالیت‌های انسانی همچون برداشت بی‌رویه آب، حفر تونل در زیرزمین وغیره ازجمله دلایلی است که فرونشست و البته در مواردی ایجاد فروچاله‌ها را رقم می‌زند.

هم‌اکنون در میان دشت‌هایی که درکشور دچار فرونشست شده‌اند، دشت‌های شاخصی وجود دارد که به‌جز بالا‌بودن نرخ فرونشست در آن‌ها، نزدیکی به مراکز جمعیتی یا مسیرهای مواصلاتی و تاسیسات زیربنایی، نگرانی‌های جدی در مورد این کانون‌های فرونشست ایجاد کرده است و براساس آنچه سازمان زمین‌شناسی اعلام کرده، فرونشست یک سانتی‌متر و بیشتر، بحران است و این درحالی است که در برخی دشت‌های کشور سالانه تا 15سانتی‌متر فرونشست هم ثبت شده است.

برداشت بی‌رویه آب و عدم‌تعادل بین میزان ورود آب به سفره‌های آب زیرزمینی و میزان خروج آب از این سفره‌ها، دلیل اصلی فرونشست در ایران و همچنین دشت اردستان است و به همین علت عمده فرونشست‌ها در دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی اردستان رخ داده است که این موضوع را بررسی می کنیم.

شهرستان اردستان الان در منطقه ممنوعه بحرانی قرار دارد

بهنام هوایی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: حدود 30 گمانه آزمایشی می‌بایست در منطقه اردستان زده شود که می‌تواند اطلاعات خیلی ارزشمند را به ما بدهد و در خصوص فرونشست بتوان کاری را انجام داد که یکی از پروژه‌های آب منطقه‌ای استان اصفهان است که در اردستان در حال اجرا است.

وی افزود: بعضی از شهرستان‌ها هستند که در این  خصوص زودتر به فکر بوده‌اند که می‌توان شهراصفهان را نام برد که حدود 10 سال از اردستان جلوتر هستند و علت آن هم این بوده که در آنجا فرودگاه وجود دارد و اگر نشستی رخ دهد خطرات خیلی سنگینی را به وجود می‌آورد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان اردستان گفت: درصورت به وجود آمدن حفره و فرو نشست هزینه‌های سنگینی را در بر خواهد داشت و به شکلی است که شاید پنج سال کسی متوجه نشود زیر زمین خالی است و در یک آن شاید هر آنچه روی آن قرار دارد بلعیده شود...

اردستان جزء 10 محدوده بحرانی آب استان اصفهان است

وی در خصوص آبخوان‌های استان اصفهان هم تاکید کرد: در محدوده استان اصفهان 35 محدوده مطالعاتی داریم که متولی آن شرکت آب منطقه‌ای اصفهان است که از این تعداد هشت  مورد محدوده آزاد داریم که اوضاع آن‌ها خوب است و مناطق کویری هستند که سکنه ندارند و منبع بهره‌برداری آنچنانی ندارند که می‌توان محدوده ‌های خور، جندق، نایین و انارک را نام برد.

کارشناس مطالعات آب‌های زیر زمینی دفتر مطالعات منابع آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: یک محدوده هم در غرب استان داریم که محدوده بختیاری است که بارش زیاد است و چشمه‌های زیادی دارد که در حالت آزاد قرار دارند اما 27 محدوده ممنوعه داریم که از این تعداد 10 مورد آن محدوده بحرانی است که یکی از آن‌ها هم اردستان است و آن‌هایی هستند که فرونشست در آن‌ها شروع شده است.
(۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹)

مقالات دیگر...