02
چهارشنبه, جولای
ایران تو بمان Tehran

ملاقات ویژه با نائین در تهرانموزه آبگینه و سفالینه‌های ایران یک تصویر نادیده و منحصربه‌فرد از نائین را به مخاطبان علاقه‌مند به فرهنگ، هنر و تاریخ ایران ارائه داد؛ تصویری که با برگزاری یک نشست، رونمایی از یک نسخه خطی و نمایش آثاری ویژه، ترسیم شد.

به گزارش اصفهان زیبا؛ موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران یک تصویر نادیده و منحصربه‌فرد از نائین را به مخاطبان علاقه‌مند به فرهنگ، هنر و تاریخ ایران ارائه داد؛ تصویری که با برگزاری یک نشست، رونمایی از یک نسخه خطی و نمایش آثاری ویژه، ترسیم شد. نوید صالح‌وند، رئیس موزه آبگینه و علیرضا ابراهیمی جعفری، پژوهشگر و مجموعه‌دار دانش‌آموخته دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی روایتگران این رویداد بودند، از زیست غنی استادان کاشی‌ساز و بدل چینی‌ساز نائینی در حوالی یکصد سال پیش برایمان گفتند و پای «رساله علی‌محمد اصفهانی در فن کاشی‌سازی» هم به میان آمد. سپس مخاطبان به طبقه دوم موزه رفتند تا ویترینی از «بشقاب‌های فرمایشی» را با امضای محمدرضا، آقابابا و محمدحسن تماشا کنند.

عبارت «بشقاب فرمایشی؛ محمدرضا سالک 1320، آقابابا 1320، قطر 23 سانتی‌متر، ارتفاع 3 سانتی‌متر» در شناسنامه یکی از زیباترین بشقاب‌های به‌نمایش‌درآمده در موزه آبگینه و سفالینه‌های تهران نوشته شده است.

این موزه خیابان سی تیر تهران، در این روزهای آذرماهی یک نیم‌روز پاییزی را به روایتی از نائین اختصاص داد و علاقه‌مندان زیادی را دور هم جمع کرد. از یک‌طرف عنوان رویداد «نخستین نشست و نمایش آثار زیرلعابی استادان کاشی‌ساز و بدل چینی‌ساز نائین عصر قاجار» و پوسترش جذاب بود و از طرف دیگر، بارها تعریف محل برگزاری، یعنی موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران را از دوستان شنیده بودم و باید سری به این موزه می‌زدم. این شد که راهی‌اش شدم و از شنیدن روایت‌ها و دیدن آثار لذت بردم؛ لذتی که روایتش را اینجا با شما درمیان می‌گذارم.

روایتی از هنر اساتید ممتاز

نوید صالح‌وند، رئیس موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» در پاسخ به اینکه ایده برگزاری این رویداد از کجا شکل گرفت، بیان کرد: «یک‌سری از آثار ما در کشورهای مختلف قرار دارند؛ ولی هویتشان شناخته‌شده نیست. ما بعد از پژوهش‌های مختلف و بررسی آثار، چهار هنرمند (محمدحسن، محمدرضا، محسن و آقابابا) را در این نمایشگاه معرفی کردیم. این هنرمندان را بر اساس اسناد مکتوب که وجود داشته و آثارشان، شناسایی کردیم.»

به روایت او، چند وجه در انتخاب این آثار و هنرمندان نقش داشته‌اند: اول مواد تشکیل‌دهنده ظروف با امضای این هنرمندان که از آن دوره باقی مانده، دوم آثارشان که روایتگر سبک و محلی است که زندگی می‌کرده‌اند و علاقه‌مندی‌هایی که به طبیعت داشته‌اند و البته نقوشی که مختص خودشان است و سوم، اسناد که مهم‌ترین قسمت بود.

صالح‌وند از نوعی سندهای ویژه یاد و اضافه کرد: «امضاهای پشت ظروف نشان می‌دهند که این آثار کار استادکاران درجه یک بوده‌اند؛ چراکه آن زمان، فرمایشی‌کارکردن مختص این‌گونه اساتید بوده است؛ همچنین نشان می‌دهد که آن‌ها دارای طبقه اجتماعی ممتازی در عرصه هنر بوده‌اند. بر این اساس بود که اساتید را شناسایی کردیم و حتی تا شناسایی سنگ قبورشان در دو قبرستان موصلیه نائین و جوی هُرهُر یزد هم پیش رفتیم.»

از تجارت قلیا در نائین تا نسل زدی‌ها در موزه

دیدن نوجوانان در رویدادها و سخنرانی‌های ویژه و تخصصی، کمتر پیش می‌آید؛ اما وارد سالن سخنرانی که شدم، ردیف‌هایی از نسل زدی‌های مشغول‌به‌تحصیل در رشته گرافیک درحال شنیدن صحبت‌های استادشان بودند. از میان دوساعت صحبت تخصصی در این حوزه، برخی از فرازهای سخنرانی‌ها بیشتر در ذهن آدم می‌مانند؛ مثلا آنجا که رئیس موزه آبگینه، از انارک به‌عنوان جایی که معدن کرومیت دارد یاد کرد یا جایی که نقل‌قولی از رساله علی‌محمد اصفهانی را شنیدم مبنی بر اینکه جوهر سیاه‌قلم بسیار باارزش بوده و از هر 10 کیلوگرم مواد خام که داخل یک بوته می‌ریختند، فقط دو مثقال (معادل 8.4 گرم) حاصل می‌شده است. افزودن شیره انگور هم ترفندی است که در همین رساله بیان شده.

به عبارت روشن‌تر، بحث که به منقوش‌کردن رسید، پای این نقل‌قول به میان آمد: «جانب الهی معتقد است مَغن همان سیاه‌قلم است. خانم دکتر دمون معتقد است مُززرد همان هماتیت است؛ اما مززرد در واقع همان کرومیت است و برای گرفتن جوهر آن ابتدا قطعات سنگ سیاه‌قلم را که از معادنی (همچون معدن انارک و یا معدن بومی در نائین “به گفته استاد فخارزاده” آورده می‌شود، خرد کرده و داخل کوزه‌ای می‌ریزند و زیر آن را حرارت می‌دهند (هر ده کیلوگرم، دو مثقال سیاه‌قلم می‌دهد) ساختاری بلور مکعبی دارد.»

صالح‌وند ادامه داد: «در رساله علی‌محمد اصفهانی آمده که جوهر مززرد و مغن را ترکیب می‌کردند و شیره انگور برای انسجام به جوهر سیاه‌قلم اضافه می‌شد با قلم‌مو دم اسب یا یال الاغ سیاه‌رنگ خطوط طراحی می‌شد.» در فراز بعدی سخنرانی رئیس موزه آبگینه هم آنجا که از لعاب قلیا صحبت می‌شد، قابل‌توجه بود: «این لعاب در قدیم به‌عنوان شوره- اشنان معروف است. مواد اولیه: اشنان، سنگ چخماق.»

او از اصلاح‌کننده‌ها (مواد گدازه‌آور) هم صحبت کرد و افزود: «خاکسترهای گیاهی نمک‌دوست تا حدود 800 سال قبل از میلاد خاکستر گیاهی از خانواده اسفناجیان بود. سپس از دوران روم و ساسانی مجددا مورداستفاده قرار گرفت. گیاهان باتلاقی نیز به‌عنوان سودا از قرن 10 میلادی مورداستفاده قرار گرفتند.» در ادامه این توضیحات هم بیان شد: «در سایر نقاط خاورمیانه ویژگی‌های مختلفی در تعیین اینکه کدام گیاه خاکستر شود، ملاحظه شد. در یک فیلم ویدئویی که در سال 1969 به کارگردانی رابرت بریل تحت عنوان شیشه‌سازان هرات (افغانستان) فیلم‌برداری شد، شیشه‌سازان کلوخه‌های یخ‌بسته خاکستر را با مزه انتخاب کرده و ترجیحشان هم شیرین‌ترین بود! شاید به این دلیل که آن حاوی کمترین مقدار کلرید سدیم بود؛ ماده‌ای که طعمی تلخ دارد.»

جالب آنکه بر اساس این ارائه، متوجه شدیم که تجارت قلیا در نائین در انحصار شترداران احمدآبادی (روستایی نزدیک به اردکان) بوده است و در آن زمان هر کارگاه کاشی‌سازی، معمولا کارگاه رنگ‌پزی هم داشته که اشنان و سنگ چخماق را در آن ترکیب می‌کردند و حجمی به‌جامانده را فریت می‌نامیدند؛ همان رنگی که در گویش میبدی به «لُک» معروف است. درباره نسبت ترکیب هم اعتقاد بر این بوده که 200 کیلوگرم قلیاب را با 100 کیلوگرم سنگ چخماق ترکیب می‌کرده‌اند.

اما مراحل نهایی لعاب هم جالب بوده. آن‌طور که صالح‌وند بیان کرد، رنگ یا لُک (گدازه گیاه اُشنان و سنگ سلیس) را می‌کوبیدند تا اندازه نخود شود و بعد زیرآسیاب قرار می‌دادند. مرحله بعد، اضافه‌شدن پودر آهن با کبالت بود که توسط سنگ جوهرمال آسیاب شده بود و آب را در کنار آن مخلوط می‌کردند و مقداری هم صمغ عربی یا کتیرا برای حفظ انسجام به آن می‌افزودند؛ سپس برای شفافیت به آن شیره قند یا نبات اضافه می‌کردند و از طرفی اگر می‌خواستند لعاب رنگی شود، برای ایجاد رنگ فیروزه‌ای پودر اکسید مس اضافه می‌شد؛ با ترکیبی از کتیرا برای افزایش چسبندگی لعاب. برای ایجاد رنگ سبز هم از کسید سرب استفاده می‌شد.

بشقاب‌های فرمایشی امضادار

بعد از مراسم رونمایی از کتاب و تقدیر از سخنرانان توسط یک نائینی، نوبت به افتتاح نمایشگاه آثار زیرلعابی استادان کاشی‌ساز و بدل چینی‌ساز نائین عصر قاجار رسید. ویترین‌های یکی از فضاهای طبقه دوم موزه به نمایش این آثار جذاب اختصاص پیدا کرده بود؛ ابریق سفالین با لعاب زرین‌فام با قاب‌بندی‌های هندسی و تزئینات اسلیمی کاشان قرن 7 هجری قمری، ابریق سفالین به شکل سر خروس با لعاب زرین‌فام و لاجورد با تزئینات گیاهی و هندسی و کتیبه‌دار از کاشان قرن 7 هجری قمری.

دور ویترین چرخیدم و از زوایای مختلف از آثار عکس و فیلم گرفتم. هرکدام جذابیت خاص خودشان را داشتند؛ مثلا قاب فرمایشی بود با امضای محمدمحسن و تاریخ 1281 (که در قسمت توضیحاتش نوشته بودند: “فرمایش سرکار مقرب الخاقان محمدخان جنرال آجودان حضور همایون”) با ابعاد 23.2 سانتی‌متر و ارتفاع 3 سانتی‌متر. اثر دیگر کاسه خیلی بزرگی بود با امضای محمدرضا به تاریخ سال 1309 (که داخلش نوشته: “شکر من را نعمت ده”) با قطر 36.5 و ارتفاع 15.5 سانتی‌متر. بعد رسیدم به یک آبکش (یا به قول اصفهانی‌ها، سماق‌پالون!) از هنرمندی ناشناس به قطر 20.7 و ارتفاع 8.5 سانتی‌متر؛ همچنین در کنارش بشقاب فرمایشی دیگری بود از محمدمحسن با این عنوان: «فرمایش جناب اجل اکرم امین خلوه…».

در کنار این آثار، در ویترین‌های دیگر و فضاهای هم‌جوار هم بسیار بودند؛ مثلا کاسه سفالین با پوشش گلی و نقاشی زیرلعاب چرخ‌ساز از نیشابور که قدمتش به قرن 4 هجری قمری می‌رسید. در کنار این آثار یک تنگ سفالین با لعاب زرین‌فام و لاجورد با نقوش برجسته انسانی هم بود که قدمتش به قرن 7 هجری قمری می‌رسید.

پیشنهاد گردشگرانه: موزه آبگینه را ببینید

تا اوایل دی‌ماه فرصت دارید که آثار نائینی به‌نمایش‌درآمده در موزه آبگینه را تماشا کنید و پیشنهاد گردشگرانه من این است که با طمأنینه در خیابان سی تیر بگردید و کنیسه، نیایشگاه زرتشتی، کلیسا و مسجدش را ببینید و بعد برسید به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران. برای این مقصد دست کم یک ساعت‌ونیم اختصاص بدهید تا بتوانید آثار به‌نمایش‌درآمده در فضاهای مختلف دوطبقه موزه را ببینید.

نخستین نشست تخصصی و نمایش آثار زیرلعابی استادان کاشی‌ساز و بدل‌چینی‌ساز نائین عصر قاجار، با حضور پژوهشگران و دبیری زهره محمدیان، یکشنبه ۱۱ آذرماه در موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران برگزار شد. نوید صالح‌وند و علیرضا ابراهیمی جعفری در این رویداد سخنرانی کردند و آثار هم در ویترین خیمه تالار لاجورد به نمایش درآمدند که تا یک ماه (یعنی حوالی 11 دی‌ماه) همچنان در معرض دید عموم قرار خواهند داشت.

21 آذر 03

انارک نیوز - مانور زلزله و ایمنی با هدف آمادگی،افزایش سطح آگاهی و ترویج فرهنگ ایمنی بین دانش آموزان مدارس شهر انارک در دبیرستان دخترانه شهید صمدی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مانور زلزله و ایمنی صبح چهارشنبه هفتم آذرماه با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی، مسئول نمایندگی آموزش وپرورش، فرماندهی نیروی انتظامی، پایگاه‌های بسیج، مسئول آتش‌نشانی و ایمنی هلال احمر و اورژانس شهر انارک در محل مدرسه شهید صمدی انارک و با هدف مشارکت دانش آموزان جهت بالا بردن سطح آمادگی آنها برای
حفاظت از خود در برابر زمین لرزه به همت مسئول نمایندگی آموزش وپرورش برگزار شد.
آقای خلیل زاده کارشناس حفاظت و پیشگیری از حریق ضمن تقدیر از کلیه عوامل برگزار کننده این مانور فرضی،هدف اصلی از اجرای مانور را ارتقای آمادگی در مقابله با حوادث دانست و افزود: قطعا برگزاری مستمر مانور باعث کاهش تلفات هنگام وقوع زلزله می شود چرا که با ارائه آموزشهای مناسب و  ابتکار عمل صحیح و به موقع افراد می توان  آسیبهای ناشی از حوادث را کم کرد.
در ادامه نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر، واحد آتش نشانی و اورژانس، دانش آموزان را با نحوه پناه گیری صحیح، خروج اضطراری، اطفاء حریق، کمک های اولیه و مهارتهای فردی و جمعی در هنگام وقوع زلزله آشنا نمودند.
لازم به ذکر است این مانور با نواختن زنگ خطر زلزله فرضی آغاز و دانش آموزان در مکانهای مناسب پناه گیری کردند.
در پایان، سرکار خانم توکلی مسئول نمایندگی آموزش و پرورش انارک از کلیه عوامل امدادی و اجرایی و مسئولین شهر انارک از اجرای مانور زلزله در مدارس شهر انارک تقدیر و تشکر نمودند.

#خبرنگار:مهران مطلبی نیا -08 آذر 03

گرامیداشت هفته کتاب با محوریت گویش نایینی
رئیس اداره کتابخانه‌های نایین گفت: گرامیداشت سی و دومین دوره هفته کتاب و کتابخوانی با برپایی مراسم رونمایی از دو کتاب نایینی و با محوریت آثار مکتوب در زمینه گویش بومی نایین آغاز شد.

گویش یعقوب محمدی، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان نایین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، اظهار کرد: گرامیداشت سی و دومین دوره هفته کتاب و کتابخوانی با برپایی مراسم رونمایی از دو کتاب «گویش دلنشین انارکی» و «دلارام» در نایین آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌ها به قلم محمدعلی ابراهیمی انارکی و سیدمحمود رضوی نایینی نوشته شده است، افزود: این برنامه در راستای حمایت از نویسندگان شهرستان و معرفی آثار مکتوب در زمینه گویش بومی نایین تدارک دیده شده است.

محمدی تصریح کرد: گویش نایینی، بخش بزرگی از منطقه شرق استان اصفهان را در برگرفته و در طول تاریخ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است اما در چند دهه اخیر این زبان محلی رو به زوال رفته و کمتر مورد استفاده نسل جدید قرار گرفته است که معرفی و توجه به آثار نویسندگان در این حوزه، می‌تواند گامی موثر برای حفظ و گسترش گویش نایینی باشد.

رئیس اداره کتابخانه‌های نایین با اشاره به برگزاری محافل متعدد شعرخوانی به گویش نایینی، گفت: حضور دانش‌آموزان از پایه‌های مختلف در کتابخانه و برپایی نشست‌های کتابخوانی با محوریت آثار گویش نایینی، از دیگر برنامه‌های این اداره در راستای زنده نگه داشتن گویش خاص منطقه است.گویش

محمدی، برگزاری نشست گعده امین در تبیین فعالیت‌های فرهنگی کتاب محور رهبر معظم انقلاب، انتشار تیزرهای معرفی کتب نویسندگان شهرستان، مسابقات کتابخوانی در سطوح مختلف سنی و فرهنگی در سطح شهرستان و تهیه کلیپ و پادکست معرفی کتب مختلف توسط گویندگان موسسه فرهنگی هنری صدای نایین را از برنامه‌های شاخص شهرستان در هفته کتاب، عنوان کرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های نایین با اشاره به اینکه شهرستان دارای پنج کتابخانه نهادی در نایین، بافران، مزرعه‌امام، انارک و چوپانان و یک کتابخانه مشارکتی است، بیان کرد: برگزاری برنامه‌های پنجشنبه‌های کتابی و دورهمی کتابخوان‌ها با محوریت دوستی و آشنایی خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان با کتاب همراه با نقاشی، کاردستی و قصه‌گویی با استفاده از پتانسیل اعضای کتابخانه‌، از برنامه‌های ثابت کتابخانه‌های شهرستان بوده که اثرات مثبتی را در بین نسل جدید گذاشته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه پروژه کتابخانه مرکزی نایین در حال تکمیل است، گفت: جشن هفته کتاب و کتابخوانی نایین، سال آینده در کتابخانه جدید برگزار خواهد شد.

 کد نوشته: ۱۴۰۰۱-  ۳۰ آبان ۱۴۰۳

انارک نیوز - 1 آذرماه (پنجشنبه) 1403: آذر جشن 
2 آذر: اولتيماتوم شوروي به وزارت خارجه ايران (1300)
3 آذر: آغاز انتشار روزنامه «مجلس» در تهران (1285)
4 آذر: در پی عضویت ایران در پیمان نظامی بغداد (سنتو)، شوروی یادداشت شدید اللحنی را تقدیم مقامات ایرانی کرد که این یادداشت و پاسخ ایران به آن، باعث تیرگی روابط ایران و شوروی شد (۱۳۳۴).
5 آذر: روز بسیج مستضعفان (به فرمان حضرت امام خمینی (ره) 1358) - روز جهانی حذف خشونت علیه زنان (25 نوامبر)
6 آذر: شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایتی (13 جمادی الاول 11 ه.ق برابر با ۱۸ مرداد ۱۱ خورشیدی) - کنفرانس تهران (اسم رمز: یوریکا) با شرکت چرچیل، روزولت و استالین (از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲)
7 آذر: روز نیروی دریایی - روز نوآوری و فناوری ایران ساخت
8 آذر: اولتيماتوم دولت روسيه به ايران که از این پس بدون جلب موافقت قبلی دولتين روسيه و انگلستان به استخدام از خارج دست نزند (1290 خورشيدي)
9 آذر: روز بزرگداشت شیخ مفید - جشن آذرگان (آذرروز) - روز جهانی همبستگی با مردم فلسطين (29 نوامبر)
10 آذر: شهادت آیت ا... سید حسن مدرس (1316) و روز مجلس
11 آذر: شهادت میرزا کوچک خان جنگلی (1300) - روز جهانی مبارزه با ایدز (1 دسامبر)
12 آذر: روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (1358) - روز جهانی لغو برده داری (2 دسامبر)
13 آذر: روز بیمه - روز جهانی معلولان (3 دسامبر)
14 آذر: خريد گندم از آمريكا براي نخستين بار (1339)
15 آذر (تعطیل): شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) (3 جمادی الثانی 11 ه.ق برابر با 7 شهریور 11 خورشیدی) - روز حسابدار - روز جهانی داوطلبان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی (5 دسامبر)
16 آذر: روز دانشجو (شهادت سه دانشجو به نامهای قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی در دانشگاه تهران (1332))
17 آذر: آغاز رسمی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (با تصمیم يلتسين و سران وقت اوكراين و بلاروس در سال 1370) - روز جهانی هواپیمایی غیر نظامی (7 دسامبر)
18 آذر: معرفی عراق به عنوان مسئول و آغازگر جنگ از سوی سازمان ملل (1370)
19 آذر: تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) (1363) - روز جهانی مبارزه با فساد (9 دسامبر)
20 آذر: شهادت آیت ا... دستغیب سومین شهید محراب به دست مجاهدین خلق (1360) - روز جهانی حقوق بشر (10 دسامبر)
21 آذر: انتخاب رضا پهلوی به عنوان پادشاه، توسط اولین مجلس مؤسسان ایران (1304) - روز جهانی کوهستان (11 دسامبر)
22 آذر: مرگ ابوریحان بیرونی، دانشمند، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و تاریخ‌نگار ایرانی (427)
23 آذر: پيام «امام خميني» در محكوميت عُمّال پهلوي (1357)
24 آذر: حادثهٔ خونبار مسجد ملک کرمان (۱۳۵۷)
25 آذر: سالروز وفات حضرت ام البنین (فاطمه كلابيه) (س) (مادر گرامی حضرت ابوالفضل العباس (ع) در 13 جمادی الثانی 70 ه.ق برابر با ۱۴ آذر ۶۸ خورشیدی) و روز تکریم  مادران و همسران شهدا - روز پژوهش - روز تجلیل از شهید تندگویان
26 آذر: روز ایمنی حمل و نقل و رانندگان
27 آذر: شهادت آیت ا... دکنر محمد مفتح (1358) و روز وحدت حوزه و دانشگاه
28 آذر: آغاز اشغال تبریز بدست قوای روس (۱۲۹۰) پس از پیروزی مشروطه - روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری (18 دسامبر) - روز جهانی مهاجران (18 دسامبر)
29 آذر: آغاز به کار نخستین ژنراتور تولید برق با استفاده از نیروی اتم در آمریکا (1330)
30 آذر: شب یلدا، شب چله زمستان - ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان - روز جهانی همبستگی بشر (20 دسامبر)

مقالات دیگر...