25
چهارشنبه, دسامبر
چهارشنبه, ۰۵ دی ۱۴۰۳

بهزاد شاهسوندی اصفهانمعاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: پروژه‌ای را بدون مطالعات زیست محیطی اجرا نمی‌کنیم.

بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص اجرای پروژه‌ها پس از انجام مطالعات زیست محیطی اظهار کرد: در استان اصفهان برای اجرای تمامی پروژه‌ها یک مشاور زیست محیطی در نظر گرفته می‌شود که همه مسائل در این باره را مد نظر قرار می‌دهد.  

وی افزود: پس از تکمیل مطالعات، نظر اداره محیط زیست در این خصوص اخذ می‌شود و در صورت وجود ایرادات، اصلاحات در طرح انجام می‌شود لذا این اصلاحات آنقدر انجام می‌پذیرد تا الزامات محیط زیست در پروژه رعایت شود.  

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه احداث برخی پروژه‌ها ممکن است مسیر یک منطقه حفاظت شده را قطع کند و برای گونه‌های جانوری و گیاهی آن منطقه آسیب‌زا باشد گفت: در این قبیل پروژه‌ها تدابیر لازم اندیشیده می‌شود و در آن منطقه برای احداث مسیر و جلوگیری از ورود حیات وحش، یا زیرگذر ساخته می‌شود و یا دپوی خاک ایجاد می‌شود.  

وی افزود: یک نمونه از این پروژه‌ها جاده پناهگاه حیات وحش موته به سمت گلپایگان است که سمت چپ جاده و برای جلوگیری از ورود آهوها به آن، خاکریز بلند احداث کرده‌ایم.  

شاهسوندی با بیان اینکه ملزم به رعایت الزامات محیط‌زیستی در پروژه ملی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان هستیم، ابراز داشت: برای گذر بخشی از این پروژه از پارک ملی کلاه قاضی در صورت لزوم و اگر مشاور پروژه، طرح احداث پل یا زیرگذر را ارائه کند، امکان احداث وجود دارد و مطمئناً الزامات محیط‌زیستی رعایت می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: برای عبور مسیر در دو کیلومتر از اراضی حفاظت شده در محور چوپانان- انارک (پناهگاه حیات وحش عباس آباد) نیز، پس از اخذ مجوز از محیط زیست و اجرای الزامات مورد نظر این دستگاه، عملیات اجرایی شد.
(چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴)

IMG08085652فرماندار شهرستان نایین در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران بر ضرورت اهتمام بیشتر کلیه اعضای ستاد برای برنامه ریزی در قالب مراحل چهارگانه مدیریت بحران و تشکیل گارگروه های تخصصی تاکید کرد.
به گزارش صاحب نیوز؛ جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان نايين  به ریاست مهندس محمدحسین نصرتی فرماندار شهرستان نایین با حضور اعضای این ستاد در محل سالن اجتماعات فرمانداري تشكيل شد.

فرماندار شهرستان نایین ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین فرارسیدن یوم ا… ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز را گرامی داشت و افزود: امیدواریم بتوانیم در راه اعتلا و توسعه میهن اسلامی رهرو راه شهیدان والامقام باشیم.

وی با اشاره به تغییر قانون مدیریت بحران و ارتقاء آن به فرماندهی بر ضرورت اهتمام بیشتر کلیه اعضای ستاد برای برنامه ریزی در قالب مراحل چهارگانه مدیریت بحران و تشکیل گارگروه های تخصصی تأکید کرد.

درادامه مصوبات جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان بررسی و دستگاه های اجرایی پیرامون پیش بینی هواشناسی، نحوه تأمین آب مورد نیاز در بخش های مختلف از منابع داخلی و خط انتقال گزارش ارایه کردند، که پس از بحث و تبادل نظر و با توجه به فرارسیدن فصل سرما و ضرورت آمادگی همه جانبه دستگاه های اجرایی تصميماتی در خصوص رفع نواقص فنی و جلوگیری از هدر رفت آب درخصوص اصلاح شبکه فرسوده آب شرب شهر نایین ،تشکیل کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان های حیاتی، بلایای جوی و طوفان به منظور بررسی خسارات وارده ناشی از سیل به محورهای ارتباطی شهرستان، تهیه گزارش کامل شامل مختصات جغرافیایی نقاط کور آنتن دهی محورهای مواصلاتی سطح شهرستان، سوابق و مستندات قانونی مربوطه را جهت پیگیری تأمین اعتبارات مورد نیاز از محل خدمات اجباری دولت (CEO) ، جابجایی تیر های برق مجاور پد بالگرد سالن مدیریت بحران به منظور ایمنی پرواز بالگرد اورژانس حداکثر ظرف مدت یک هفته، اجرای طرح هدایت آبهای سطحی روستای چوپانان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بررسی وضعیت سیل بند شهر انارک و ارایه گزارش برای تامین اعتبار برای مقاوم سازی این سیل بند از محل اعتبارات مدیریت بحران استانداری ، تکمیل مطالعات آبخیزداری در حوزه های اولویت دار و اجرای طرح های پخش سیلاب و آبخیزداری در بالا دست مناطق پرخطر شهرستان با توجه به سوابق نظیر محور اردستان، سهیل و سپرو محور مشجری و روستای چوپانان و پیگیری اخذ اعتبارات از منابع ملی، تقویت سیل بندها، لایروبی و بازگشایی مسیل ها با هماهنگی اداره منابع آب شهرستان و تجهیز و آمادگی واحدهای آتش نشانی و خدماتی درسطح شهرها و روستاها برای اجرا اتخاذ و تصویب شد.
(۱۴:۴۱ - سه شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۱۸)

دکتر قاری قران اصفهانمدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در این استان دو پروژه‌ مهم در سطح سرویس دهی بزرگراهی با روش روسازی بتن غلطکی در دست اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان‌ اصفهان با بیان اینکه انتخاب نوع روسازی نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای فنی و اقتصادی است عنوان کرد: برخی از این موارد شامل حجم ترافیک، هزینه، نوع خاک، شرایط آب و هوایی، مواد و مصالح، ملاحظات ساخت و ساز، نگهداری و مسائل زیست محیطی است.  

وی افزود: یکی از روسازی‌هایی که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، روسازی بتنی است لذا با توجه به افزایش هزینه آسفالت استفاده از این روش حائز توجه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: همواره سیاست کاری ما ایجاد شرایط برای اجرای روش‌های نوین علمی پژوهش محور و پروژه‌های پژوهشی کاربردی بوده است لذا دو پروژه مهم در سطح سرویس دهی بزرگراهی دارای ترافیک‌های سنگین و اقلیم متنوع با گرادیان دمایی را تعریف کردیم.  

وی افزود: بر این اساس مواردی همچون انتخاب پیمانکاران واجد شرایط به روش مناقصه قانونی، برگزیدن مهندسان مشاور به روش مناقصه و ممیزی دقیق فنی شرکتهای پیمانکاری منتخب به عنوان مجریان طرح‌های اجرایی روسازی ترکیبی بتن غلطکی و آسفالت ماستیک انجام پذیرفت.  

 قاری‌قرآن با بیان اینکه این روش برای اولین بار در استان اصفهان انجام می‌شود اظهار کرد: هم اکنون مراحل اجرایی پروژه‌ها شامل محورهای مبارکه- مجلسی- بروجن به طول ۲۸ هزار و ۵۰۰ متر و محور نایین- انارک- خور- طبس (حدفاصل چوپانان مشجری) به طول ۳۰ کیلومتر با تعریف باند دوم بزرگراهی در حال انجام است.  

وی اضافه کرد: این مراحل اجرایی منطبق بر برنامه زمانبندی، رعایت ضوابط فنی حداکثری و ساختار شکست منضم به برآوردهای پیمان‌های موصوف است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص مهمترین شاخصه‌های این پروژه‌ها عنوان کرد: از جمله مهمترین شاخصه‌ها شامل مستندسازی نشریه (۳۵۴) سازمان برنامه و بودجه، روش‌های تثبیت قشرهای روسازی اساس و یا زیراساس با سیمان، طراحی و تعیین ضخامت بتن، به روش PCA و مقایسه تطبیقی با روش AASHTO، بررسی مدل‌های طراحی متنوع، بررسی محورهای منفرد و دوگانه و اعمال تصحیحات آن، طراحی بر مبنای ترافیک‌های ترکیبی، چندین لایه‌ای روی هم و بررسی تاثیرات آن، طراحی روکش آسفالتی به روش FWD، و در نتیجه انتخاب ایده‌‌ آل‌‌ترین طرح براساس آنالیزهای فنی و اقتصادی مبتنی بر ملحوظات برآوردهای اولیه ارسالی به دفتر نظارت است.  

 وی بیان داشت: این روسازی به صورت ترکیبی و اجرای نوع صلب یا بتنی به عنوان لایه آستر و اجرای آسفالت ماستیک به عنوان لایه رویه اولیه و پیش بینی اجرای لایه توپکا برای یک دوره ۱۰ ساله و بهره‌برداری ایده‌آل ترافیکی در محورهای دارای ترافیک سنگین در یک بازه زمانی ۱۸ تا ۲۰ سال طراحی شده است.  

قاری‌قرآن گفت: براین اساس می‌توان انتظار داشت در دوره بهره‌برداری راه، شاهد افزایش ظرفیت باربری روسازی، طول عمر زیادتر، افزایش کیفیت، هزینه چرخه عمر کمتر، زمان دوره‌ای طولانی‌تر برای فرآیندهای بهسازی و نگهداری راه، افزایش سطح سرویس دهی ترافیکی به سبب دلیل کارایی مخلوط ترکیبی بتن و آسفالت پلیمری، باشیم.  

وی ابراز امیدواری کرد: تا با تامین اعتبارات در بخش‌ها، امکان تهیه تجهیزات و ماشین‌آلات خاص و ارتقا یافته توسط پیمانکاران همچنین تخصیص‌های اعتباری منظم، منطبق بر پیشرفت اجرایی پروژه‌های موصوف، شاهد بهره‌برداری ترافیکی و حصول ایده‌آل ترین شرایط استاندارد همچنین توسعه این روش‌ها در سایر پروژه‌ها باشیم.
(۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰)

مديرکل فرودگاههاي استان اصفهان از بهره برداري بزرگترين سايت آبگرمکن خورشيدي فرودگاهي کشور در اين استان در راستاي اجراي نظام مديريت سبز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرودگاه های استان اصفهان؛ حسن امجدی گفت: اداره کل فرودگاه های استان اصفهان در راستای اجرای نظام مدیریت سبز، کاهش آلاینده ها و همچنین صرفه جویی در مصرف گاز، اقدام به راه اندازی سایت خورشیدی مذکور در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان کرده است.

امجدی افزود: در این پروژه که با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران انجام شده و تعداد 80 دستگاه پنل خورشیدی با ظرفیت تولید 12000 لیتر آب گرم بهداشتی در روز جهت استفاده در ترمینال های پروازهای داخلی و خارجی و ساختمان اداره کل (جمعاً به متراژ حدود 30،000 مترمربع)، در فضای مشرف به موتورخانه تاسیسات شماره دو فرودگاه نصب و راه اندازی شده است.

وی در ادامه خروج یک دستگاه دیگ آبگرم با ظرفیت 1,400,000 کیلوکالری بر ساعت و دو دستگاه دیگ آبگرم با ظرفیت 150,000 کیلوکالری بر ساعت را از مدار، و همچنین کاهش 10 درصدی مصرف گاز در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان را از نتایج مهم اجرای این پروژه عنوان کرد.

گفتنی است؛ در سنوات گذشته نیز تعداد 13 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در سایر اماکن فرودگاه اصفهان از جمله ایستگاه ناوبری و ارتباطی انارک، نیروگاه مولد برق، گیت های غربی و شرقی ورودی به اپرون و ورودی به پاویون، سرویس های بهداشتی محوطه ترمینال پروازهای خارجی و ... نصب و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
(۱۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲)

مقالات دیگر...